Citat:
Ursprungligen postat av
Rullandegalning
Ponera följande senario, du träffar en person runt 30 år med en nästintill fullständig förlamning, personen i fråga lever i konstanta smärtor vid varje vaken stund och med obefintlig livskvalitet, personen ber dig sedermera ge denne en hög tabletter för att framkalla en dödlig överdos, var vid du sedan lämnar denne åt sitt valda öde.
Allt har varit planerat sedan länge och du löper då ingen risk att själv åka dit på på något straff så som vållande till annans död eller annan rubricering, hade du gjort det?
Om svaret blir nej, på vilken logik eller synvinkel baserar du ditt beslut på?
Om svaret blir ja och du gör det, hur isåfall rättfärdigar du ditt handlande?
Du har rätt till livet, men har du rätt till egen vald tid, metod och plats att dö på?
Vi börjar ju inom vården närma oss det mer och mer och ibland är det snarare en fråga om vad man kallar det för än vad det är. Det du beskriver kan förekomma även om det inte är uttalat på så sätt.
Alltså en person som är döende och lider av svåra smärtor kan sövas ner. Man kan ge så pass mycket smärstillande att man vet att det förkortar livet på personen. Skillnaden är att man smärtstillar medveten om vad det medför istället för att överdosera med avsikt att döda men gränsen är hårfin och det är inte alltid lätt att se det.
Dock är det inte vanligt förekommande på vanliga avdelningar, utan främst på intensivvårdsavdelningar.
Jag tycker det är svårt. Jag är som sjuksköterska inte rädd för döendet. Jag är inte rädd för att vara där. Jag är inte rädd för att smärtstilla och ge lugnande i sådan omfattning att det hjälper, men kortar liv. Men att ge en spruta medvetet för att avsluta ett liv, det hade jag haft väldigt svårt att göra även om jag hade vetat att det var den personens önskan. Det är möjligt att det hade varit annorlunda om personen hade varit en närstående till mig och inte en patient, exempelvis en partner eller ett barn eller en mycket nära vän.
Det är en viktig diskussion. Vi får inte förlora vår mänsklighet i det, om det nu låter rimligt.