• 1
  • 2
2022-01-25, 22:23
Medlem
Masingas avatar
Som rubriken lyder, spenderar ni pengar varje dag, mycket eller lite spelar ingen roll? Jag har gått ett par dagar som max utan att en krona dragits från mitt konto eller kontanter som använts.
Citera
2022-01-25, 22:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Upp mot två veckor har det nog gått ibland. Mycket beroende på att jag storhandlar mat & producerar en del själv.
Citera
2022-01-25, 22:26
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Upp mot två veckor har det nog gått ibland. Mycket beroende på att jag storhandlar mat & producerar en del själv.
Har du kolonilott?
Citera
2022-01-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Coolt! Fan, jag hade velat göra något sånt, jag är en riktig storslösare till tider.
Citera
2022-01-25, 22:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har du kolonilott?
Stor tomt på landet & flera växthus. Samt att jag oftast jobbar hemifrån så att jag inte ränner i städer, för då blir det ofta att man käkar ute, fikar osv.. Får också ägg & annat från grannar, som jag i sin tur hjälper med annat.
Citera
2022-01-25, 22:31
Medlem
Rennetts avatar
Frågan är konstigt ställd. Varje dag kostar ju pengar, även om själva utbetalningen inte sker just i den stunden. Bostad, el, försäkringar, engångsartiklar, telefoni och mat på första raden. Slitage på kläder, fordon, vitvaror och möbler tillkommer. Skulle gissa att min minimikostnad exklusive räntor och amorteringar ligger på 280 kronor om dygnet, och det är inget jag kan ducka med mindre än att jag sätter mig i ett tält i skogen och lever på regnvatten och kottar.

Nej, jag lättar inte på lädret varje dag. Långt ifrån. Men varje dag kostar i snitt ungefär 350 kronor att ta sig igenom på ett drägligt sätt.
Citera
2022-01-25, 22:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Coolt! Fan, jag hade velat göra något sånt, jag är en riktig storslösare till tider.
Sen har jag lite hobbys av samlarkaraktär, så ibland kommer man in i ett skov & shoppar utav helvete.
Citera
2022-01-25, 22:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Frågan är konstigt ställd. Varje dag kostar ju pengar, även om själva utbetalningen inte sker just i den stunden. Bostad, el, försäkringar, engångsartiklar, telefoni och mat på första raden. Slitage på kläder, fordon, vitvaror och möbler tillkommer. Skulle gissa att min minimikostnad exklusive räntor och amorteringar ligger på 280 kronor om dygnet, och det är inget jag kan ducka med mindre än att jag sätter mig i ett tält i skogen och lever på regnvatten och kottar.

Nej, jag lättar inte på lädret varje dag. Långt ifrån. Men varje dag kostar i snitt ungefär 350 kronor att ta sig igenom på ett drägligt sätt.

Man kan ju bortse från fasta kostnader när man gör sin beräkning. Jag har budgeterat för 600 per dag men försöker ligga runt 300 per dag. Ibland går det, ibland inte. Det är utöver mitt vanliga sparande.
Citera
2022-01-25, 22:45
Avstängd
Tre år, eftersom jag inte räknar dagar då mina simps/OF betalar för mitt spenderade.
Citera
2022-01-25, 22:49
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man kan ju bortse från fasta kostnader när man gör sin beräkning. Jag har budgeterat för 600 per dag men försöker ligga runt 300 per dag. Ibland går det, ibland inte. Det är utöver mitt vanliga sparande.

Klart "man" kan, men den som behöver privatekonomisk rådgivning bör inte göra det. Det är i regel den som säger "hoppsan" när CSN-räkningen ska betalas som resonerar att utgift är samma som kostnad. För att förtydliga: om jag hittar något till ett nedsatt pris som jag vet att jag kommer behöva närmsta halvåret så är det inte sparsamt att låta bli att köpa det i förväg.
Citera
2022-01-25, 22:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Klart "man" kan, men den som behöver privatekonomisk rådgivning bör inte göra det. Det är i regel den som säger "hoppsan" när CSN-räkningen ska betalas som resonerar att utgift är samma som kostnad. För att förtydliga: om jag hittar något till ett nedsatt pris som jag vet att jag kommer behöva närmsta halvåret så är det inte sparsamt att låta bli att köpa det i förväg.

Jag har stött på en hel del som behöver privatekonomisk rådgivning, mitt intryck är att de inte vill ha privatekonomisk rådgivning. Ett sparkapital är A och O.
Citera
2022-01-25, 22:54
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har stött på en hel del som behöver privatekonomisk rådgivning, mitt intryck är att de inte vill ha privatekonomisk rådgivning.

This
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in