2022-01-25, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Var det inte FIAT 126? Men jag sa att det var länge sedan jag upplevde 1970-talet, så jag kan minnas fel.

Jodå, fyrtaktare tillverkades det inte (masstillverkades alltså) inom kommunistblocket förutom i CCCP.
Här är intressant om Skoda;
https://www.youtube.com/watch?v=fmTUgVIqizU

Nej, vill vända på det: Tvåtaktare tillverkades enbart i Östtyskland. Skoda var fyrtaktare, även Polski-Fiat exempelvis.

Fiat 126 var en mycket liten bil med tvåcylindrig motor placerad bak, såldes i Sverige enbart 1975. Den efterträdde modell 500 som fanns redan på slutet av 50-talet.
Fiat 124 däremot en fyrdörrars mellanklassbil, något mindre än en Amazon.
Citera
2022-01-25, 04:17
Medlem
Citat:
Var det inte FIAT 126? Men jag sa att det var länge sedan jag upplevde 1970-talet, så jag kan minnas fel.

Jodå, fyrtaktare tillverkades det inte (masstillverkades alltså) inom kommunistblocket förutom i CCCP.
Här är intressant om Skoda;
https://www.youtube.com/watch?v=fmTUgVIqizU
Tatra var en rätt stor tjeckisk bil med V8. absolut inte tvåtaktare.
Ifa var det DKW-motor i, men då är vi åter i DDR.
Citera
2022-01-25, 04:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, vill vända på det: Tvåtaktare tillverkades enbart i Östtyskland. Skoda var fyrtaktare, även Polski-Fiat exempelvis.

Fiat 126 var en mycket liten bil med tvåcylindrig motor placerad bak, såldes i Sverige enbart 1975. Den efterträdde modell 500 som fanns redan på slutet av 50-talet.
Fiat 124 däremot en fyrdörrars mellanklassbil, något mindre än en Amazon.
r

Polski Fiat var tvåtaktare, samt skulle ha oljeblandat precis som en moppe. Har faktiskt kört Polski Fiat under 80-talet.

Däremot mindes jag fel gällande Sovjet/Östblocket och tvåtaktare: Satellitländerna "fick ha" fyrtaktare, men bara som svansmotor. "Bara Sovjet" fick ha fyrtaktare "under motorhuven", dvs. på rätta stället "där fram". Tvåtaktsmotorer kryllade det i forna Östeuropa. Även Skoda.

Skoda var populära i Danmark, eftersom DK hade (och har) fruktansvärt höga avgifter på nybilsköp. Billig bil, inte lika dyrt. - Typ.

Gällande ryska/sovjetiska bilar, som tråden egentligen handlar om, så är det väl precis det jag tagit upp som gör ryska bilar "svårsålda": De förknippas fortfarande med skräp och kommunism samt tveksam kvalitet?

Polonez (inte Polski Fiat) var fyrtaktare från Polen. Användes som taxi och polisbil.
Polonez

Polonez var faktiskt en rätt bra bil! (Har kört en i Polen. Riktigt trevlig kärra! Går att sladda bra med.)
Senast redigerad av kraftfoder 2022-01-25 kl. 04:26.
Citera
2022-01-25, 05:21
Medlem
PeterNosters avatar
Femte mest sålda bilen i världen:

Citat:
The Russian-built VAZ-2101 "Zhiguli" and its many derivatives (known universally as the Lada outside the Soviet Union) were based on the Fiat 124, and are the best known of the many licensed variants of the 124 manufactured around the world. The Lada constitutes the vast majority of 124 production, and makes it the fifth best selling automotive platform in history.
Citera
2022-01-25, 05:43
Medlem
Henriksss avatar
Den ser väl ändå inte modern ut?
Skulle kunna vara en Mazda från år 2000…
Citera
2022-01-25, 05:56
Medlem
symbicorts avatar
Citat:
r

Polski Fiat var tvåtaktare, samt skulle ha oljeblandat precis som en moppe. Har faktiskt kört Polski Fiat under 80-talet.

Däremot mindes jag fel gällande Sovjet/Östblocket och tvåtaktare: Satellitländerna "fick ha" fyrtaktare, men bara som svansmotor. "Bara Sovjet" fick ha fyrtaktare "under motorhuven", dvs. på rätta stället "där fram". Tvåtaktsmotorer kryllade det i forna Östeuropa. Även Skoda.

Skoda var populära i Danmark, eftersom DK hade (och har) fruktansvärt höga avgifter på nybilsköp. Billig bil, inte lika dyrt. - Typ.

Gällande ryska/sovjetiska bilar, som tråden egentligen handlar om, så är det väl precis det jag tagit upp som gör ryska bilar "svårsålda": De förknippas fortfarande med skräp och kommunism samt tveksam kvalitet?

Polonez (inte Polski Fiat) var fyrtaktare från Polen. Användes som taxi och polisbil.
Polonez

Polonez var faktiskt en rätt bra bil! (Har kört en i Polen. Riktigt trevlig kärra! Går att sladda bra med.)

Polski Fiat är fyrtaktare,iaf modellerna som byggde på Fiat 125.
Hade de även modeller med tvåtaktsmotorer får du gärna komma med mer info.
En sådan hade man gärna brummat runt i.
Citera
2022-01-25, 06:31
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Väldigt rolig design på den där ladan faktiskt. Den ser lite ut som en bil från en tecknad film. Den ser inte riktigt riktig ut, utan snarare lite karikatyr.

https://i.trse.ru/2019/09/f0b75cf8eb...a-1200x750.jpg

Ser ut som vilken shitcar som helst.
Oavsett om det står Lada, Dogge Neon eller Daewoo.
Bilar med denna design och utformning är garanterade att vara skitdåliga.

Visst är t.ex Lada Niva fränt.
Men jag åker över 3000 mil per år och inte fan skulle jag ens tänka mig sitta och harva runt i en jäkla Lada alla dom milen.
Citera
2022-01-25, 06:49
Bannlyst
Landa är ett patetiskt bilmärke. Dom har en modell som är en uppförstorad Fiat 127. ( 70 tals bil?? ) i som SUV..
Citera
2022-01-25, 08:08
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Du har nu avslöjat hela "hemligheten" med tvåtaktsmotorer...
Citera
2022-01-25, 08:13
Medlem
Jadu, om jag visste var jag fick tag i en Lada skulle jag genast köpa en. Jag menar, inte ens 50k för en ny bil? Det är taget!
Citera
2022-01-25, 08:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Jadu, om jag visste var jag fick tag i en Lada skulle jag genast köpa en. Jag menar, inte ens 50k för en ny bil? Det är taget!

https://www.ladasverige.se/
Citera
2022-01-25, 08:51
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tex nya Lada Granta 2022, en trevlig kompakt fyrdörrars sedan med tidlös design som utan problem rymmer en mindre barnfamilj:https://naavtotrasse.ru/vaz/lada-granta-2022.html
Skrolla ner för att se all tekniska data och bilder, den ser ganska fin ut faktiskt.

Vad skulle en sån kosta då? Jag tycker som nån annan skrev att den ser ut som Mazda med 30 år på nacken. Men ska man bara ha en bil som transportredskap och ser mest på prislappen så kan den ju funka.

Men då får den fan vara rejält billig för man kommer nog få dras med den tills den ska skrotas då jag antar att andrahandsmarknaden är urusel och den helt går bort som inbytesbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in