2022-01-24, 16:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Bör inte staten nu dela ut ett börsbidrag till alla likt elbidraget. Ingen talade om att börsen kunde falla 5% på en dag och alla har nu förlorat en del av sina investerade pengar.

(obs ironiskt inlägg)
Citera
2022-01-24, 17:33
Medlem
Vi har ju redan fått fina bidrag genom noll/minusräntor och en massa stödköp. Tack för det, säger alla börslirare.
Citera
2022-01-24, 17:50
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Bör inte staten nu dela ut ett börsbidrag till alla likt elbidraget. Ingen talade om att börsen kunde falla 5% på en dag och alla har nu förlorat en del av sina investerade pengar.

(obs ironiskt inlägg)

Alltså, det är de som haft sina pengar på räntekonton som borde få bidrag och inte de som aktivt ser till att ha ett sparande som ger avkastning. De som ställt om och investerat i solpaneler, bergvärme osv får inte bidrag på samma sätt som de som låtit bli att investera och fortfarande har direktverkande el.

Sen fattar jag inte hysterin, köpte alla sina aktier och aktiefonder i fredags och ligger på minus nu? Sett till värdeökningen i min portfölj de senaste 10åren kan jag inte vara annat än nöjd, speciellt inte med tanke på hur mycket jag förlorade på Northland trots att jag sålde direkt.
Citera
2022-01-24, 19:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Vi har ju redan fått fina bidrag genom noll/minusräntor och en massa stödköp. Tack för det, säger alla börslirare.
Jag tänker mer på dom som läste Expressen o Aftonbladets köprekommendationer i vintras och belånade hus och hem och köpte kryptoaktier för pengarna, dom har ju förlorat 50% vid det här laget i det senaste börsfallet. Borde inte dom kompenseras av staten med ett bidrag likt dom som får bidrag för skenade elpris?
Citera
2022-01-24, 21:32
Medlem
Vet inte hur ironisk du är men jo, det vore på exakt samma nivå. Staten påverkar elkostnaden och staten påverkar aktiemarknaden. Marknaden "kraschade" för att staten signalerade ett högre värde för fiat, och vi mäter ju värderingen i fiat.

Elbidragen är såklart bara opportunism. Staten tar de chanser staten får att stjäla folkets pengar till egen ficka. Elbidragen blev ett litet men prima exempel på hur en korrupt stat kan driva pengar till egen plånbok trots demokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in