2022-01-25, 13:07
Medlem
Den här Adel var för mig en ny bekantskap. Katastrofal som artist naturligtvis. Låten ”Skina” verkar vara den låt han lagt mest pengar på att köpa streams till så jag kollade in den på Youtube. Videon var stor humor. Killar med fet becknarlook driver runt i ngt slags centrum där det även körs moped och fyrhjuling. Utanför en kiosk sitter becknargänget med en omfångsrik man som i min bok sett ut som Dree Low. Enligt kommentarerna till videon är det kiosken som den godissugne Dree Low sedermera rånade. Hahaha!

Videon gör sig särskilt bra i denna reaktionsvideo, https://youtu.be/WEdBzbFyfSg där en kille vid namn Spartan Kidd - som får förmodas ha en svensk bakgrund trots grava språkbrister - blir helt till sig över Adels och låtens kvalitéer. ”Föschtåru” som Spartan Kidd själv hade sagt.
Citera
2022-01-25, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Här har vi någon som aldrig besökt darknet. Där kan man köpa streama och även specifikt från vilka länder dessa streams ska komma ifrån. Dessa ligor verkar med spotifys välsignelse då de tjänar apmycket pengar på detta.

Modus är alltså: kom över svara pengar, köp crypto irl, köp tjänsten för krypto, p3 börjar spela dina låtar och betalar ut pengar, du får bokningar på event och klubbar också vipps har man tvättat pengar plus byggt upp en karriär.

Men visst. Din gamla mamma lyssnar säkert på adel och random somalier som rappar ohörbart om orrar, droger och annan blattestatus. Säger väl mer om de 50 åriga kvinnorna du umgås med än resten av oss som synar bluffen.

Absolut det finns säkerligen en del som har köpt sina streams, men ingen är väl så jävla korkad att man köper det på youtube när streamsen är värda säkert 5-10x mer på spotify i pengar. Sen är det väl inte konstigt att dessa har miljoner streams? Det är inte direkt svårt att komma upp i miljoner om du blir hyfsat känd (vilket dessa personer är oavsett vad ni säger). Säg att du har 100k som lyssnar, dom lyssnar 10ggr var på en låt så har du 1 miljon visningar.
Det är skillnad att lyssna på 2-3 låtar från einar och veta vem Adel är och har hört en låt till att gå in på varenda "ghetto rappare" och lyssna på deras skit. På samma sätt som samma person kan lyssna på 2-3 låtar av eminem och vet vem 50 cent är trots att hen inte lyssnar på han.
Citera
2022-01-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jämför artister emellan så ser du stora skillnader i antal spelningar och lyssnare per månad. Haval är ett bra exempel när det kommer till köpta spelningar. Killen har ca 330 tusen lyssnare varje månad men låtarna spelas mer än Einars låtar som har över 1,1 miljoner lyssnare per månad. Jag skulle tro att adels siffror är mer korrekta. Skina är en gammal låt som så klart har mer lyssningar pga detta och No cap är en populär collab med Dre Low som fått lyssningar på så vis.

Einar har 41 miljoner spelningar lite drygt på sin populäraste låt på spotify, haval har 12 miljoner lite drygt så spelningarna verkar stämma rätt bra?
Citera
2022-01-25, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollekeramik
Einar har 41 miljoner spelningar lite drygt på sin populäraste låt på spotify, haval har 12 miljoner lite drygt så spelningarna verkar stämma rätt bra?

Stämmer ju inte alls eftersom han har collabs på dom lyssningarna. Då får du dela antalet lyssningar personerna/artisterna mellan.
Citera
2022-01-25, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Stämmer ju inte alls eftersom han har collabs på dom lyssningarna. Då får du dela antalet lyssningar personerna/artisterna mellan.

Stämmer ju visst? Katten i trakten är den populäraste vilket är en singel.
Eller du kanske menade haval, den som är collab på dom flesta av hans låtar är Manny, vilket är hans producent om jag inte minns fel. Tror dock det spelar ingen roll, 1 spelning på hans låt borde räknas som 1 spelning på han som artist.
Senast redigerad av ollekeramik 2022-01-25 kl. 13:41.
Citera
2022-01-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinns
Det har med ålder att göra och om du inte vet vem Adel är så är du gammal! Finns nog inte många under 30 år som inte vet vem det är. Om du kollar antal streams på Youtube så har Adel över 15 miljoner streams på sin mest spelade låt och det slår både Carola och Håkan Hellströms mest streamade låtar med hästlängder.

Det är inte en åldersfråga i första hand. Kollar ibland med mina tonårstjejer (som sitter med Spotify i lurar 24/7), och de har ingen aning. Einár, med viss tvekan, men i övrigt har de ingen koll. Och det är knappt någon i deras omgivning som lyssnar på gangsterrap heller - "vet inte, några killar kanske". Och ändå är det landets mest streamade genre. Min slutsats är att en god del av lyssningarna är köpta.
Citera
2022-01-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Det är inte en åldersfråga i första hand. Kollar ibland med mina tonårstjejer (som sitter med Spotify i lurar 24/7), och de har ingen aning. Einár, med viss tvekan, men i övrigt har de ingen koll. Och det är knappt någon i deras omgivning som lyssnar på gangsterrap heller - "vet inte, några killar kanske". Och ändå är det landets mest streamade genre. Min slutsats är att en god del av lyssningarna är köpta.
Kollar ibland med tonårstjejerna, den absolut mest säkra källan som finns hehe.

De flesta kids med Spotify vet vem Einár är och många vet vem Adel är. Du glömmer hur många barn, ungdomar och vuxna som bor i våra förorter. Jag som inte kommer där ifrån lyssnar också.
Citera
2022-01-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Så ena horungen som var med Einár dödade nästan en flicka med vapen under våldtäkt och andra åtalas för grov kvinnofridskränkning?

Låter som exakt den sortens snubbar som hugger en tredje snubbe i ryggen.

Förstår dock inte att kvinnorna på SR vill ha med blattar som begått grova brott mot just kvinnor. Sitter dessa tanter och blir våta av att läsa offrens vittnesmål för att sedan försöka träffa sina idoler?

Vad är det för degenererade missfoster som sitter på Sveriges Radio?? Man gör allt i sin makt för att lyfta fram positiva förebilder som är araber eller afrikaner men det slutar alltid med att de visar sig vara dömda för grova brott. Inte sällan med grova sadistiska inslag och även förnedring och övergrepp i rättssak.

Vill dem tillverka fler Adel? Varför vill man det? Jo för staten är folkets fiende. Det blir tydligare för var dag.

I Mexico spelas kartellernas musik för att skrämma fienden och medborgare. I Sverige spelar man musik som är tillverkad av våra gäng av samma anledning. Man ger dem revir, utrymme, inflytande... ansvarig utgivare på SR borde dömmas som en gängmedlem. De har gjort extremt mycket för att främja gängen ekonomiskt och öka det dödliga våldet i Sverige.
Citera
2022-01-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Adel är dömd till fängelse vid fyra tillfällen till sammanlagt fyra års fängelse. Domen de avser är förmodligen då han den 23 oktober 2014 dömdes till fängelse i två år och sex månader för två fall av grov misshandel samt ett fall av misshandel. I samband med det förverkades även tidigare villkorlig frigivning om tre månader och sju dagar från en tidigare dom.

Hur många år har han suttit av dessa fyra? Är dessutom i olika omgångar. Men media är som dom är. För det är inte många rappare som har suttit inne ”flerårigt”. Alex Ceesay (4-5) och Jaffar (3) nu senast. Ceesay är född 90 men han verkar befinna sig på en bra plats i livet just nu. Hans YouTube kanal gör succé! Nu var det inte han och Jaffar var för ung.
Citera
2022-01-25, 16:27
Medlem
reptilekings avatar
Wow, 99% av en tråd off topic. Vem var det som kränkte? Vet vi att det var Adel eller vet vi inte?
Citera
2022-01-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Den här Adel var för mig en ny bekantskap. Katastrofal som artist naturligtvis. Låten ”Skina” verkar vara den låt han lagt mest pengar på att köpa streams till så jag kollade in den på Youtube. Videon var stor humor. Killar med fet becknarlook driver runt i ngt slags centrum där det även körs moped och fyrhjuling. Utanför en kiosk sitter becknargänget med en omfångsrik man som i min bok sett ut som Dree Low. Enligt kommentarerna till videon är det kiosken som den godissugne Dree Low sedermera rånade. Hahaha!

Videon gör sig särskilt bra i denna reaktionsvideo, https://youtu.be/WEdBzbFyfSg där en kille vid namn Spartan Kidd - som får förmodas ha en svensk bakgrund trots grava språkbrister - blir helt till sig över Adels och låtens kvalitéer. ”Föschtåru” som Spartan Kidd själv hade sagt.
Fan både Adels video och Spartan Kids reactionvideo får mig att bara skaka på huvudet. Det kanske är mest Orten-kids som lyssnar på denna skit eller är det här hur Sverige blivit???
Och självklart sitter Kidd med Adidas och huva på sig inomhus. Och hans snack?? Va i helvete?

Föschtåru? Nej jag fattar fan inget av detta. Vad fan har hänt??
Citera
2022-01-25, 16:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Är det han Brinkenstjärna som har slagit på sig tjej igen? Åkte han inte nyss i fängelse för rätt allvarliga hot och misshandel av tjejen hans i Bollnäs? Eller är detta något nytt case?
Hur vore det om du läser första sidan och det som länkats? Eller är det för jobbigt?
En artist i 30 års åldern.....
BRINKENSTJÄRNA ÄR 55 ÅR!
Pust!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in