Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Det finns tre diskplatser i denna maskin, två st PCIe M.2 (som ser ut som ett minneskort) och en 2.5" hårddiskplats.
Troligen är det enklast att skaffa ett passande M.2 kort utifall ditt befintliga minne är en 2.5" SSD. Men bäst är nog att kika efter och se hur maskinen är bestyckad. M.2-kort brukar vara lite billigare än 2.5" SSD.
Tack för ditt svar. Jag googlade upp PCIe och fann detta:
"PCIe slots come in different physical configurations: x1, x4, x8, x16, x32. The number after the x tells you how many lanes (how data travels to and from the PCIe card) that PCIe slot has. A PCIe x1 slot has one lane and can move data at one bit per cycle. A PCIe x2 slot has two lanes and can move data at two bits per cycle (and so on)."
https://www.tomshardware.com/reviews...tion,5754.html
Kan du se hur många jag har? Tänker på att du skrev att jag har två st PCIe M.2 medans artikeln skriver att man kan ha x1, x4, etc.. Oklart vad du menar med att det ser ut som ett minneskort. Känns som om jag har mycket mindre kunskap om det här än vad jag trodde då du skriver om saker som om det är meningen att jag ska förstå :<.
Jag kan se på en etikett här på framsidan av datorn att det står "Available slots for 2 x SSD + 1 HDD" så det borde definitivt finnas plats för ett extra SSD. Fick också med en liten sladd för att sätta dit det.
Hur kan jag vara säker på vad jag kan och inte kan använda mig av?
Kan det hända att jag köper fel slags SSD som inte är kompatibelt med min dator och så blir det någon kortslutning eller datorn pajar på något sätt?