• 1
  • 2
2022-01-24, 10:45
Medlem
Scenario

Person 1 har bostad på ort 1 och jobb på ort 2. Personen har möjlighet att bo "gratis" hos sin kille (person 2)ort 2.

Person 1 hyr ut sin bostad i andrahand på ort 1

Mellan orterna är det ca 6 mil och antingen måste man köra bil eller åka med kollektiv. Kör man bil tar det 40 minuter och åker man helt kollektivt tar det ca 1 timme och 50 minuter (SL). Om man däremot åker med SL samt SJ så går det på typ 40-50 minuter men kostar såklart mer.

Vad jag förstår måste man tjäna 2 timmar per dag på att resa med bil vilket jag hävdar att man gör då jämfört med att åka ren kollektivtrafik, fast här är ju frågan vad Skatteverket räknar som kollektivtrafik? Jag förmodar att om man åker med SJ så räknas det inte som kollektiv trafik?

Sedan är frågan om det krävs någon bevis för att man faktiskt har kört bil eller om det går att göra avdraget ändå?

En annan sak jag funderar på är om person 1 skulle kunna göra avdrag för dubbelt boende? Då ges möjlighet att dra av för resor hem under helgen samt merkostnadsbidrag. För att göra merkostnadsbidrag förmodar jag att Person 1 skulle behöva betala en dokumenterad hyra till Person 2?

Jag hittar dock ingen information om att Skatteverket faktiskt skulle bry sig om Person 1 hyr ut sitt boende på ort 1 eller inte?
Citera
2022-01-24, 10:56
Medlem
Mätarställning resp kvitton brukar efterfrågas.

SJ är kollektiv trafik

Dubbelt boende går inte om det går att pendla
Senast redigerad av BetterStories 2022-01-24 kl. 10:58.
Citera
2022-01-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Dubbelt boende går inte om det går att pendla

Vad baserar du det på?

"Om du på grund av ditt arbete har flyttat till en ny bostadsort så kan du dra av dina ökade levnadskostnader om du har behållit bostaden på den gamla orten.

För att få avdrag måste du ha övernattat på arbetsorten och avståndet mellan arbetsorten och den gamla bostadsorten ska vara längre än 50 kilometer. "

https://www.skatteverket.se/privat/e...e80001831.html
Citera
2022-01-24, 11:05
Medlem
Man måste behålla bostaden på den tidigare orten för sig själv, eller för en partner eller ett barn som regelbundet vistas i hemorten. Hyr man ut har man inte rätt till avdrag för dubbelt boende.

För hemresor vid dubbelt boende accepteras även snabbtåg och första klass, så jag gissar att det skulle anses skäligt även i detta fall, men är alltså inte säker. SJ klassar de rimligtvis som kollektivtrafik, men det jobbiga är att de nämner billigaste färdsätt. Hur som helst tror jag det blir lättare att få igenom avdrag för att åka med SJ än för att köra bil.
Senast redigerad av mulpac 2022-01-24 kl. 11:08.
Citera
2022-01-24, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Man måste behålla bostaden på den tidigare orten för sig själv, eller för en partner eller ett barn som regelbundet vistas i hemorten. Hyr man ut har man inte rätt till avdrag för dubbelt boende.

Klurigt läge, men teoretiskt om vi säger att jag hyr ut till henne för 5 000 kr i månaden och hon gör ett avdrag så räknas de 5 000 mot hennes faktiska skatt eller hur? Dvs. inte att hon får en mindre beskattningsbar inkomst med 5 000 kr utan att hennes slutgiltiga skatt faktiskt blir 5 000 kr mindre per månad?
Citera
2022-01-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Klurigt läge, men teoretiskt om vi säger att jag hyr ut till henne för 5 000 kr i månaden och hon gör ett avdrag så räknas de 5 000 mot hennes faktiska skatt eller hur? Dvs. inte att hon får en mindre beskattningsbar inkomst med 5 000 kr utan att hennes slutgiltiga skatt faktiskt blir 5 000 kr mindre per månad?

Vet inte om jag missförstår, men man får givetvis inget gratis, utan man får tillbaka det som motsvarar marginalskatten på beloppet.
Citera
2022-01-24, 11:20
Medlem
Citat:
Vet inte om jag missförstår, men man får givetvis inget gratis, utan man får tillbaka det som motsvarar marginalskatten på beloppet.

Je men säg exempelvis att du har 20 000 i lön innan skatt och sedan dras 5 000 kr i skatt och du har då netto 15 000. Då menar jag att om man gör avdrag på 5 000 kr så blir skatten 0 inte att men istället får en beskattningsbar inkomst på 15 000, jag förmodar att det är så just eftersom merkostnaden man har är 5 000 kr men man vet aldrig i Sverige!
Citera
2022-01-24, 11:23
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Scenario

Person 1 har bostad på ort 1 och jobb på ort 2. Personen har möjlighet att bo "gratis" hos sin kille (person 2)ort 2.

Person 1 hyr ut sin bostad i andrahand på ort 1

Mellan orterna är det ca 6 mil och antingen måste man köra bil eller åka med kollektiv. Kör man bil tar det 40 minuter och åker man helt kollektivt tar det ca 1 timme och 50 minuter (SL). Om man däremot åker med SL samt SJ så går det på typ 40-50 minuter men kostar såklart mer.

Vad jag förstår måste man tjäna 2 timmar per dag på att resa med bil vilket jag hävdar att man gör då jämfört med att åka ren kollektivtrafik, fast här är ju frågan vad Skatteverket räknar som kollektivtrafik? Jag förmodar att om man åker med SJ så räknas det inte som kollektiv trafik?

Sedan är frågan om det krävs någon bevis för att man faktiskt har kört bil eller om det går att göra avdraget ändå?

En annan sak jag funderar på är om person 1 skulle kunna göra avdrag för dubbelt boende? Då ges möjlighet att dra av för resor hem under helgen samt merkostnadsbidrag. För att göra merkostnadsbidrag förmodar jag att Person 1 skulle behöva betala en dokumenterad hyra till Person 2?

Jag hittar dock ingen information om att Skatteverket faktiskt skulle bry sig om Person 1 hyr ut sitt boende på ort 1 eller inte?

Skatteverket kan kräva att du visar upp kvitton eller bevis på att bilen faktiskt gått sträckan som du sagt, de gör kontroller lite då och då men givetvis inte alla de kontrollerar. Det går utan problem att kolla via besiktningspapper då mätarställningen registreras då. Annars måste du helt enkelt köpa en ny bil innan varje besiktning.
Om du sen hyr ut din lägenhet så kommer det bli svårare då du faktiskt måste vara skriven någonstans, det bästa är i så fall att du hyr ut lägenheten till en kompis som då skriver sig som inneboende och kör en C/O adress och du står kvar på lägenheten men egentligen då bor hos din kille i ort2. Du kommer givetvis då få all post dit och liknande så din hyresgäst får helt enkelt samla ihop det och skicka till dig då och då hur mycket post man nu får nu för tiden.

Lite pyssel men funkar så länge det funkar, blir det kontroll så kan de välja att gå (jag tror det är) 5 år tillbaka så kan bli en otrevlig kvarskatt plus att du säkerligen blir extra kontrollerad ett antal år framåt i tiden.
Citera
2022-01-24, 11:23
Medlem
Citat:
Je men säg exempelvis att du har 20 000 i lön innan skatt och sedan dras 5 000 kr i skatt och du har då netto 15 000. Då menar jag att om man gör avdrag på 5 000 kr så blir skatten 0 inte att men istället får en beskattningsbar inkomst på 15 000, jag förmodar att det är så just eftersom merkostnaden man har är 5 000 kr men man vet aldrig i Sverige!

Nej, det skulle ju vara fördelaktigt, eftersom man då skulle ha en av bostäderna gratis. De vill inte att man trasslar på detta sätt, så man får bara tillbaka en del av kostnaden.
Citera
2022-01-24, 11:33
Medlem
Citat:
Nej, det skulle ju vara fördelaktigt, eftersom man då skulle ha en av bostäderna gratis. De vill inte att man trasslar på detta sätt, så man får bara tillbaka en del av kostnaden.

Om man har en faktiskt kostnad som man gör avdrag för är det väl knappast fördelaktigt? Det är väl plus minus noll
Citera
2022-01-24, 11:41
Medlem
Citat:
Om man har en faktiskt kostnad som man gör avdrag för är det väl knappast fördelaktigt? Det är väl plus minus noll

Alltså meningen är att man ska bosätta sig i närheten av sitt jobb, och inte ha två bostäder. Därför finns det även en tidsbegränsning på två år från att man skaffade nytt jobb på annan ort (som i och för sig kan förlängas till 5 år om man exempelvis är gift med någon som inte kan skaffa jobb på nya orten och därför är kvar på gamla orten).

Att ha två bostäder till samma kostnad som en kan jag se som fördelaktigt, så jag tror det skulle bli populärare att försöka byta jobb så man får dubbelt boende om hela kostnaden betalades.

Eller varför argumenterar jag för Skatteverket förresten? Håller med om att de är dumma. Alltid.
Citera
2022-01-24, 11:50
Medlem
Citat:
Alltså meningen är att man ska bosätta sig i närheten av sitt jobb, och inte ha två bostäder. Därför finns det även en tidsbegränsning på två år från att man skaffade nytt jobb på annan ort (som i och för sig kan förlängas till 5 år om man exempelvis är gift med någon som inte kan skaffa jobb på nya orten och därför är kvar på gamla orten).

Att ha två bostäder till samma kostnad som en kan jag se som fördelaktigt, så jag tror det skulle bli populärare att försöka byta jobb så man får dubbelt boende om hela kostnaden betalades.

Eller varför argumenterar jag för Skatteverket förresten? Håller med om att de är dumma. Alltid.

Att exempelvis ha 2 st hus men bara bo i ett är ju knappast fördelaktigt, massa saker att oroa sig över som kan gå sönder exempelvis men förstår att det i Skatteverkets lilla bubbla ska anses normalt att t ex ha en viss reskostnad till sitt arbete, ska kosta att jobba helt enkelt och allt annat är en "förmån"

Tror de kommer behöva förändra och förenkla hela sitt regelverk i takt med alla förändringar som sker i samhället, t ex att folk har inkomster som kommer från privatpersoner som betalar dem på nätet istället för en traditionell arbetsgivare osv. Känns helt klart mossigt att sitta och göra tidloggar, milloggar mm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in