Citat:
Ursprungligen postat av
TuffBakomTangenten
Scenario
Person 1 har bostad på ort 1 och jobb på ort 2. Personen har möjlighet att bo "gratis" hos sin kille (person 2) på ort 2.
Person 1 hyr ut sin bostad i andrahand på ort 1
Mellan orterna är det ca 6 mil och antingen måste man köra bil eller åka med kollektiv. Kör man bil tar det 40 minuter och åker man helt kollektivt tar det ca 1 timme och 50 minuter (SL). Om man däremot åker med SL samt SJ så går det på typ 40-50 minuter men kostar såklart mer.
Vad jag förstår måste man tjäna 2 timmar per dag på att resa med bil vilket jag hävdar att man gör då jämfört med att åka ren kollektivtrafik, fast här är ju frågan vad Skatteverket räknar som kollektivtrafik? Jag förmodar att om man åker med SJ så räknas det inte som kollektiv trafik?
Sedan är frågan om det krävs någon bevis för att man faktiskt har kört bil eller om det går att göra avdraget ändå?
En annan sak jag funderar på är om person 1 skulle kunna göra avdrag för dubbelt boende? Då ges möjlighet att dra av för resor hem under helgen samt merkostnadsbidrag. För att göra merkostnadsbidrag förmodar jag att Person 1 skulle behöva betala en dokumenterad hyra till Person 2?
Jag hittar dock ingen information om att Skatteverket faktiskt skulle bry sig om Person 1 hyr ut sitt boende på ort 1 eller inte?
Skatteverket kan kräva att du visar upp kvitton eller bevis på att bilen faktiskt gått sträckan som du sagt, de gör kontroller lite då och då men givetvis inte alla de kontrollerar. Det går utan problem att kolla via besiktningspapper då mätarställningen registreras då. Annars måste du helt enkelt köpa en ny bil innan varje besiktning.
Om du sen hyr ut din lägenhet så kommer det bli svårare då du faktiskt måste vara skriven någonstans, det bästa är i så fall att du hyr ut lägenheten till en kompis som då skriver sig som inneboende och kör en C/O adress och du står kvar på lägenheten men egentligen då bor hos din kille i ort2. Du kommer givetvis då få all post dit och liknande så din hyresgäst får helt enkelt samla ihop det och skicka till dig då och då hur mycket post man nu får nu för tiden.
Lite pyssel men funkar så länge det funkar, blir det kontroll så kan de välja att gå (jag tror det är) 5 år tillbaka så kan bli en otrevlig kvarskatt plus att du säkerligen blir extra kontrollerad ett antal år framåt i tiden.