Citat:
Jag tycker man ofta hör om att folk alltid har det jätteknapert dagarna innan lönen kommer. Och när det är lönehelg ja då har man "råd" att lyxa till lite extra. Är det verkligen så folk generellt har det oavsett om man är arbetslös eller jobbar heltid, att man sätter sprätt på det mesta av lönen varje månad o knappt sparar?
Nu låter jag kanske som jag försöker vara duktig men alltså jag har aldrig liksom haft det så knapert att jag har väntat in lönen så att säga utan har alltid haft iaf lite pengar på banken att ta från vid kris och då började jag inte jobba heltid förän strax innan jag blev 30år. Innan dess har jag varvat mellan att va arbetslös och jobba några månader på sommaren och jag har verkligen inte haft mycket o röra mig med men jag hade ju tex inte råd att ha någon bil under den perioden heller.
Hur har ni det själv, blåser ni typ alla pengar eller sparar ni och har några 100 000 på banken?
Nu låter jag kanske som jag försöker vara duktig men alltså jag har aldrig liksom haft det så knapert att jag har väntat in lönen så att säga utan har alltid haft iaf lite pengar på banken att ta från vid kris och då började jag inte jobba heltid förän strax innan jag blev 30år. Innan dess har jag varvat mellan att va arbetslös och jobba några månader på sommaren och jag har verkligen inte haft mycket o röra mig med men jag hade ju tex inte råd att ha någon bil under den perioden heller.
Hur har ni det själv, blåser ni typ alla pengar eller sparar ni och har några 100 000 på banken?
Alla har ju olika förutsättningar i livet. Är man två? Är man ensam med barn? Vad har man för inkomst/utgifter?
Det jag lärde mig tidigt är att utgifter är A och O. Detta är något jag fört vidare till familjemedlemmar som syskon, vänner och så vidare. Du kan ha en låg inkomst men samtidigt ha mer pengar över än någon mer dubbelt så hög lön. För en vana är ju att man drar på sig en jävla massa utgifter om man har högre lön.
Desto tidigare man lär sig att föra över det man kan föra över. Desto snabbare kommer man också få ihop en mindre förmögenhet.
Många tar det till sin yttersta spets och lever inget utan bara är en rent av snålarsle. Det slutar oftast med att man dör ensam utan vänner och pengarna går sedan in i stadskassan för att bygga fler vindkraftverk
Hitta en balans och om det är något som är säker så är det att om du aldrig börjar lägga undan pengar och spenderar pengar på skit så kommer du för alltid leva på "paycheck to paycheck".
Tips är att om man inte pallar sätta sig in i börsen så är det bästa att bara starta ett ISK konto på exempelvis Avanza och sedan föra över det man kan utspritt på 5 fonder.
Typ Avanza zero, TIN ny teknik, Spiltan investmentbolag, AMF aktiefond småbolag, SPP Aktiefond USA. Så sprider du ut risken. Nu rabblade jag bara upp några fonder och det finns bättre alternativt men det är ingen större skillnad i längden.
Tillslut har du en rejäl slant fast du bara lagt undan tusenlappar man klarar sig utan.
Juste, har man kunskap om renovering eller bekanta som kan hjälpa till så är tipset att hitta ett renoveringsobjekt och sedan äga sitt boende. Detta gjorde jag och gjorde en miljon på att bo i 5 år i ung ålder. Sen går man bara vidare till nästa boende och gör samma sak och så är bollen i rullning.