Citat:
Ursprungligen postat av
Dukethenuke
Jag tycker man ofta hör om att folk alltid har det jätteknapert dagarna innan lönen kommer.
...
Hur har ni det själv, blåser ni typ alla pengar eller sparar ni och har några 100 000 på banken?
Det låter dock som att du drar slutsatsen att "det är knapert nu" är samma sak som "vi har inga pengar sparade". Så behöver det ju inte vara. "Det är knapert" är i alla fall för mig mer ett talesätt än information om hur mina sparkonton ser ut.
T.ex. har jag och sambon på grund av VAB och julen levt hyfsat tajt sista två veckorna i januari för att hålla oss inom budget, och vi har skippat vissa vardagsutgifter som vi annars kan kosta på oss. Vi har då tekniskt sett haft det "knapert" för att kunna hålla oss inom månadsbudgeten, men skulle någon oförutsedd utgift inträffa så har vi ett konto med pengar för det. Men det är två helt separata konton och jag skulle inte ta pengar från buffertkontot bara för att käka pizza den 24:e.
Sen har väl Svensson generellt sett dåligt med sparpengar, men det är inte svartvitt alla gånger. Svensson har dessutom generellt sett en hyfsad summa i vinst på sin bostad också.