Citat:
Ursprungligen postat av
Hamleys
En enkel sökning visar att i Chablis finns 494 vingårdar som producerar tusentals viner. På Bolaget finns 125 olika viner att välja på.
Det hade varit bra om jag kunde få välja själv istället för att någon annan fattar besluten åt mig.
Varför ska staten berätta vad jag kan få välja på?
Staten bestämmer inte sortimentet på systembolaget!
Importörer väljer vad dom vill importera och sälja på SB. Och en stor del av det dom importerar ids dom dock inte försöka klämma in i SB's utbud pga olika orsaker, ofta pga att det är små volymer, då säljs detta antingen enbart till restauranger eller om man har tur via privatimport.
Så känner du till en importör som tar in viner som du vill ha men som inte finns i SB's utbud så brukar det funka att göra en privatimport via dom. Kostar normalt inget extra, men vissa importörer kan lägga på enorma påslag om dom inser att det är hög efterfrågan. Sånt händer relativt frekvent med whisky där försäljningspriset normalt kan ligga på 800,- men leverantören istället tycker att 10.000,- är ett bättre pris! Nämner inga namn, men kan säga så mycket att bom börjar på Ar och slutar på cus Sweden AB!
Men visst hade det varit trevligt om dom tog in alla viner från alla vingårdar i hela världen. Problemet är ju bara att i en liten region som Sonoma i Kalifornien så finns det lätt mer än 400 vingårdar. Lägg då till alla andra regioner i samma delstat och du är uppe i över 4700 bara där! Frankrike som är hyfsat stor på vin har drygt 27.000 tillverkare av vin och vi har drygt 21 vintillverkande länder bara inom EU! Så du kanske förstår vart åt det pekar. Blir en himla massa viner och en stor del av dom är knappt drickbara. Så jag tycker ändå att vi har ett hyfsat bra utbud i Sverige även om det kan förbättras på många punkter!