Då var det så att jag ska ha ett par vänner på besök varav en av dessa är en f.d. kock som jobbat i Michelinkök. Jag anser mig själv inte vara dålig på att laga mat, men absolut ingen mästare. Brukar göra mest husmanskost, men vällagad sådan. Så eftersom jag själv brukar va nöjd med det jag lagar har jag aldrig aspirerat på att "fina till det" med lyxiga ingredienser etc. Har heller ingen dyr utrustning i köket. Men vad lagar man egentligen när man får besök av en matsnobb som jobbat som stjärnkock? Jag har liksom helt idetorka. Vad lagar man för att imponera på folk som redan är bortskämda i matväg?
Har ni några tips på något som alltid imponerar på dessa matsnobbar?
Senast redigerad av solstrålar 2022-01-23 kl. 20:15.
De flesta kockar gillar att få mat som nån annan lagar.
Gör nåt som du gillar själv så kommer det att bli bra.
Om du vill bli bättre så kanske du kan fråga om tips på att göra rätten bättre efter maten är uppäten?
En gourmet är någon som gillar fin mat. En gourmand är någon som gillar mycket mat. Är det en gourmand du ska bjuda så satsa på stora volymer snarare än två korslagda sparrisar och en liten ärta av svindyrt kött.
De flesta restauranger, även gourmetkrogar, serverar enkel och basic mat som personalmat. Det som räknas är fräscha och rena råvaror och inga konstigheter.
Kan tänka mig att folk som är vana vid att röra sig i fina rum helt enkelt uppskattar något enkelt. Köttbullar,
gott mos, brunsås, picklad gurka och lingon till.
Fan va fint det kan vara att emellanåt trycka en riktig husman.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!