• 1
  • 2
2022-01-23, 19:36
Medlem
Hej. Är relativt ny på gymmet, och försöker fortfarande lista ut hur fan man gör. För några dagar sen tränade jag armarna, och nu har jag förjävla ont i mina armveck. Det låter nog konstigt, men ja armvecken värker som satan. Det gör inte ont när jag har mina armar böjda, utan bara när jag sträcker ut dom.

Har jag gjort något fel med min teknik när jag tränar? Eller vad kan det bero på? Är det vanlig träningsvärk eller vad?
Citera
2022-01-23, 19:42
Medlem
DoMMs avatar
Armvecket är ingen kroppsdel, du måste beskriva var någonstans smärtan känns. Är det i någon av musklerna - vilken? Är det i ligament/bindvävnad - vilket? Är det någon annanstans - beskriv mer utförligt.
Citera
2022-01-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Armvecket är ingen kroppsdel, du måste beskriva var någonstans smärtan känns. Är det i någon av musklerna - vilken? Är det i ligament/bindvävnad - vilket? Är det någon annanstans - beskriv mer utförligt.

Vet inte tillräckligt om kroppen för att säga exakta muskler eller så. Men det är precis ovanför armvecken. Tror det blir vid biceps fast där biceps slutar om du förstår vad jag menar
Citera
2022-01-23, 20:01
Medlem
Porryhatters avatar
m. brachialis?

Överansträngning, att bara vila armarna ett par dagar så ska det vara okej om det inte är en inflammation.
Citera
2022-01-23, 20:28
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janneballe
Vet inte tillräckligt om kroppen för att säga exakta muskler eller så. Men det är precis ovanför armvecken. Tror det blir vid biceps fast där biceps slutar om du förstår vad jag menar
Om du googlar fram en anatomisk bild av armen så kan du se vad musklerna heter (och förmodligen också vad de omgivande senorna/ligamenten heter). Oftast är vila lösningen på alla krämpor, men beroende på vad smärtan beror på kan rehab vara påbjudet.
Citera
2022-01-23, 20:49
Medlem
badger404s avatar
Skulle nog säga att du har träningsvärk i biceps. Bicepsen börjar runt armvecket och speciellt när man är ny till träning så känns träningsvärk där precis som du beskriver det. Vänta någon dag så ska du se att det försvinner av sig själv.
Citera
2022-01-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badger404
Skulle nog säga att du har träningsvärk i biceps. Bicepsen börjar runt armvecket och speciellt när man är ny till träning så känns träningsvärk där precis som du beskriver det. Vänta någon dag så ska du se att det försvinner av sig själv.

Detta.

Hur kan man som vuxen människa aldrig haft träningsvärk där?
Citera
2022-01-23, 21:21
Medlem
Ganska vanligt att man får rejäl träningsvärk eller till och med inflammation i musklerna som nybörjare.

Köp nåt liniment och kladda på. Brukar vara skönt med varma bad. Bara att vänta ut det... undvik att träna när det smärtar som värst.
Citera
2022-01-24, 09:11
Medlem
Krocketklubbas avatar
Slitna muskelfästen/lättare inflammation. Kör inte så hårt i början och ta inte ut dig, då kommer det bli jobbigt.
Citera
2022-01-24, 09:12
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM

Ser du inte vad han skriver? Sluta lek och antingen hjälp TS eller va tyst
Citera
2022-01-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janneballe
Hej. Är relativt ny på gymmet, För några dagar sen tränade jag armarna, och nu har jag förjävla ont i mina armveck.
Inget konstigt, du har bara träningsvärk
Anledningen till att det värker som satan är ju för att du är helt ny på gymmet och dina muskler är inte vana vid att bli belastade på det sättet
Citera
2022-01-24, 17:59
Medlem
Fästet till biceps till 100%. Inte alls farligt men smärtan kan sitta i ett tag. Bara köra och se den smärtan som en skön träningsverk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in