2022-01-23, 14:59
Avstängd
I en gruppchatt hotade en student vid Uppsala universitet att gasa ihjäl sina studiekamrater, och att såga av deras armar och ben. Uppsala tingsrätt dömer honom till rättspsykiatrisk vård för bland annat olaga hot.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...e-kurskamrater

Det låter ju som ett riktigt professorsämne, så vem är han?
Citera
2022-01-23, 15:02
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I en gruppchatt hotade en student vid Uppsala universitet att gasa ihjäl sina studiekamrater, och att såga av deras armar och ben. Uppsala tingsrätt dömer honom till rättspsykiatrisk vård för bland annat olaga hot.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...e-kurskamrater

Det låter ju som ett riktigt professorsämne, så vem är han?
Stackars kille, men samtidigt tur att han får hjälp. Kanske fick han en psykos av att sitta ensam. Tragisk historia. Jag tror inte han egentligen är farlig annat än för sig själv.
Citera
2022-01-23, 15:09
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Studenten nekar till brott och menar att det varit uppenbart att han skämtat. Men tingsrätten anser att han trots tillsägelser om att sluta fortsatt att hota sina studiekamrater, och att det var uppenbart att hoten mot dem inte uppfattades som skämt.

Bara en ursäkt ifrån hans håll, eller var han såpass sinnesförvirrad att han trodde att det var en god idé att skämta såpass grovt och upprepade gånger?

Citat:
Han döms därför för olaga hot. Studenten döms även för våld mot tjänsteman, hot mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Han ska dessutom betala nära 8 000 kronor i skadestånd till en polis som han slagit i huvudet.

Enligt ett rättspsykiatriskt utlåtande har studenten begått gärningarna under påverkan av en allvarlig psykiatrisk störning, och tingsrätten dömer honom till rättspsykiatrisk vård.

Låter som att det är lite allvarligare än någon som bara varit "tuff" bakom skärmen iaf. Undrar hur länge han studerat och om detta beteende har funnits där tidigare eller uppkommit nyligen. Vilket ämne läste han och hur svårt är det att ta sig in där?
Citera
2022-01-23, 15:11
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Bara en ursäkt ifrån hans håll, eller var han såpass sinnesförvirrad att han trodde att det var en god idé att skämta såpass grovt och upprepade gånger?

Låter som att det är lite allvarligare än någon som bara varit "tuff" bakom skärmen iaf. Undrar hur länge han studerat och om detta beteende har funnits där tidigare eller uppkommit nyligen. Vilket ämne läste han och hur svårt är det att ta sig in där?
Jag sätter en tia på att han pluggade psykologi.
Citera
2022-01-23, 16:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Det var ju inte bara det utan han ska ju även ha slagit en polis.

Men gissar att det är typ antisocial personlighetsstörning, troligen inte första gången personen hamnar i problem heller.
Citera
2022-01-23, 16:40
Avstängd
Jag har inte satt mig in i exemplet TS skriver om mer än att ha läst länkad artikel. Min omedelbara reaktion är att detta är ett exempel på dagens hyckleri. Yttrandefrihet gäller bara för vissa privilegierade grupper. Övriga får skaka galler.
Visst, polisen påstår att han gjorde sig och så....poliser ljuger aldrig som bekant.
Citera
2022-01-23, 17:41
Medlem
grungewhores avatar
"Jag ba skoja". Åtalas för att ha bonkat nån i huvudet 😂 Vet nån vad för kurs personen går? Gissar på Genus A.
Citera
2022-01-23, 17:43
Medlem
Dömd till LRV utan SUP? Löwenströmska härnäst?
Citera
2022-01-23, 18:10
Medlem
Så går det när man spelar för mycket TV-spel och aldrig går ut, eller?
Citera
2022-01-23, 18:14
Medlem
Farbaute666s avatar
Det står inte mycket mer i artikeln. Man får väl hoppas att dåren läste en A-nivåkurs, så att han inte har kommit i kontakt med alltför många andra studenter genom åren.

De som har stött på honom kan behöva prata av sig.
Citera
2022-01-23, 21:55
Medlem
Någon som har domen eller målnr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här