• 1
  • 2
2022-01-23, 14:30
Medlem
Dark_drivers avatar
Har hittat en sida som bland annat säljer körkort och andra idhandlingar som pass mm är denna sida seriös eller är det ett garanterat sätt att bli blåst? Och man ska köpa tex körkort vilket land är bäst finns danska norska engelska Nederländerna Bulgariska vad bör man välja? Vad jag har läst så fungerar det så att man kör på någon annans körkort som redan är registrerat det är bara bild och lite annat som är ändrat jag vill inte att tråden ska handla om att det är fel mm utan jag vill ha svar om det fungerar och om man blir blåst eller ej
Citera
2022-01-23, 14:41
Medlem
icuesofty20s avatar
Tumregeln är att alla vapenannonser och id-handlingar är scam. No go.
Citera
2022-01-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Har hittat en sida som bland annat säljer körkort och andra idhandlingar som pass mm är denna sida seriös eller är det ett garanterat sätt att bli blåst? Och man ska köpa tex körkort vilket land är bäst finns danska norska engelska Nederländerna Bulgariska vad bör man välja? Vad jag har läst så fungerar det så att man kör på någon annans körkort som redan är registrerat det är bara bild och lite annat som är ändrat jag vill inte att tråden ska handla om att det är fel mm utan jag vill ha svar om det fungerar och om man blir blåst eller ej

Du kan ju prova. Eller är du inte begåvad nog att skaffa ett eget körkort?
Citera
2022-01-23, 15:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver

Det är lättare att ta körkort än att hitta en sådan sida på dark web som inte är en scam.
Citera
2022-01-23, 15:06
Medlem
Jag fixade ett lastbilskort för några år sen, inga problem.
Citera
2022-01-23, 15:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag fixade ett lastbilskort för några år sen, inga problem.
Hur använder du det i så fall? Du kan ju knappast jobba som yrkeschaufför då du dels behöver YKB men även ett digitalt färdskrivarkort och ingen av dessa utfärdas om du inte har rätt behörigheter.

Sen att skaffa KK via darkweb håller ju inte fullt ut i vilket fall. För i så fall så måste ju identiteten vara någon annans, d v s man använder någon annans personnummer.
Citera
2022-01-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hur använder du det i så fall? Du kan ju knappast jobba som yrkeschaufför då du dels behöver YKB men även ett digitalt färdskrivarkort och ingen av dessa utfärdas om du inte har rätt behörigheter.

Sen att skaffa KK via darkweb håller ju inte fullt ut i vilket fall. För i så fall så måste ju identiteten vara någon annans, d v s man använder någon annans personnummer.

Jag hoppas bara att TS lyckas med att få tag på sitt KK
Citera
2022-01-23, 17:33
Medlem
Citat:

Falska eu-körkort utfärdades faktiskt på riktigt för cirka tio år sen. Det som skedde var att man hyrde en broker/förhandlare på nätet som sen smorde upp och mutade spanska myndigheter. Ngt svenskt undersökande journalistiskt program hade reportage om det.

Just den vägen är säkert stängd nu, men det skulle inte förvåna mig om liknande fortfarande kunde ske i ett eu-land som exempelvis Rumänien, som verkar riktigt korrupt på många områden. T.ex. har de utfärdat falska sjuksköterskeexamina som används i Sverige...

Ett EU-körkort kan sen bytas mot ett svenskt genom att man bara fyller i en talong och fotograferar sig, inga frågor...
Citera
2022-01-23, 17:52
Medlem
Gingers avatar
Kan säkert funka.

Men ta körkort istället som en normal person. Du kommer bara få mer trubbel med myndigheter om detta nystas upp
Citera
2022-01-23, 17:55
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Falska eu-körkort utfärdades faktiskt på riktigt för cirka tio år sen. Det som skedde var att man hyrde en broker/förhandlare på nätet som sen smorde upp och mutade spanska myndigheter. Ngt svenskt undersökande journalistiskt program hade reportage om det.

Just den vägen är säkert stängd nu, men det skulle inte förvåna mig om liknande fortfarande kunde ske i ett eu-land som exempelvis Rumänien, som verkar riktigt korrupt på många områden. T.ex. har de utfärdat falska sjuksköterskeexamina som används i Sverige...

Ett EU-körkort kan sen bytas mot ett svenskt genom att man bara fyller i en talong och fotograferar sig, inga frågor...
Ja, det har du säkert helt rätt i! Just att få ett falskt KK från tex Bulgarien eller Rumänien är nog knappast omöjligt. Den där sjuksköterskebluffen var ju helt sanslös, att socialstyrelsen bara godtog detta var ju helt vansinnigt.

Problemet jag dock ser är att om man är svensk utan anknytning till Rumänien och helt plötsligt kommer dragande med ett rumänskt KK är att man nog knappast blir trodd. Hade det varit en rumän som gjord det så hade självklart inga frågor ställts. Bara svenskar får ju ifrågasättas.
Citera
2022-01-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ja, det har du säkert helt rätt i! Just att få ett falskt KK från tex Bulgarien eller Rumänien är nog knappast omöjligt. Den där sjuksköterskebluffen var ju helt sanslös, att socialstyrelsen bara godtog detta var ju helt vansinnigt.

Problemet jag dock ser är att om man är svensk utan anknytning till Rumänien och helt plötsligt kommer dragande med ett rumänskt KK är att man nog knappast blir trodd. Hade det varit en rumän som gjord det så hade självklart inga frågor ställts. Bara svenskar får ju ifrågasättas.

Är väl rätt självklart iofs att det är viss skillnad om en infödd rumän har ett rumänskt körkort och om Karl-Johan Svensson kommer dragandes med ett rumänskt KK. Finns nog inget utrymme att klämma in en gnutta svenskfientlighet där...
Citera
2022-01-23, 18:14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleman2000
Är väl rätt självklart iofs att det är viss skillnad om en infödd rumän har ett rumänskt körkort och om Karl-Johan Svensson kommer dragandes med ett rumänskt KK. Finns nog inget utrymme att klämma in en gnutta svenskfientlighet där...
Det var inte mitt syfte även om det lät så. Däremot så borde ju instanser som utfärdar och konverterar körkort, yrkesutbildningar, yrkeslegitimationer mm självklart göra en kontroll av äkthet. Jag vill inte ha läkare, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, elektriker mm som saknar rätt kunskap.

Jag tror dock att myndigheter är / har varit rätt blåögda med utländska examina och inte riktigt insett att världen är rätt korrupt. Detta är ju mångt och mycket våra ledande politikers ansvar, att tydliggöra vikten av att kontrollera och verifiera äktheten av det som material som sänts in. Detta har ingenting med rasism att göra, utan att faktiskt de som får sina KK och yrkeslegitimationer har rätt kunskap för det de får behörighet till. Personligen anser jag att test bör avläggas för KK och även för yrkeslegitimationer så att det på så vis påvisas att individen i fråga har nödvändiga grundläggande kunskaper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in