Citat:
Ursprungligen postat av
lilleman2000
Är väl rätt självklart iofs att det är viss skillnad om en infödd rumän har ett rumänskt körkort och om Karl-Johan Svensson kommer dragandes med ett rumänskt KK. Finns nog inget utrymme att klämma in en gnutta svenskfientlighet där...
Det var inte mitt syfte även om det lät så. Däremot så borde ju instanser som utfärdar och konverterar körkort, yrkesutbildningar, yrkeslegitimationer mm självklart göra en kontroll av äkthet. Jag vill inte ha läkare, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, elektriker mm som saknar rätt kunskap.
Jag tror dock att myndigheter är / har varit rätt blåögda med utländska examina och inte riktigt insett att världen är rätt korrupt. Detta är ju mångt och mycket våra ledande politikers ansvar, att tydliggöra vikten av att kontrollera och verifiera äktheten av det som material som sänts in. Detta har ingenting med rasism att göra, utan att faktiskt de som får sina KK och yrkeslegitimationer har rätt kunskap för det de får behörighet till. Personligen anser jag att test bör avläggas för KK och även för yrkeslegitimationer så att det på så vis påvisas att individen i fråga har nödvändiga grundläggande kunskaper.