2022-01-23, 13:08
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag lever i princip på kött, kyckling, skaldjur, potatis och ägg. Jag äter inte spannmål eller nötter, heller inte grönsaker/veganskt. Jag äter tomater och gurka för det är frukter. Med andra ord så äter jag aldrig pizza, tacos, hamburgare, pannkakor, lasagne eller pajer etc eftersom dom rätterna innehåller spannmål/sädesslag. Jag äter heller aldrig grönsaker.

Har ni några tips på animaliska icke-spannmålsbaserade rätter. Dom enda jag kan komma på just nu är:

kött/kyckling/fisk och potatis med någon typ av sås.

Ägg stekt med korv inuti.

Kan tyvärr inte komma på något annat. Att göra olika såser kan vara träligt ibland. Jag vet hur man gör tartarsås och tomatsås i alla fall.

EDIT: Det får heller inte vara något friterat.
Citera
2022-01-23, 13:49
Medlem
tastass avatar
om det är meckigt att göra sås kan du ju lyxa till det med kött utan sås.

Sno ihop en tomatsallad (hacka tomater och "marinera" med rödvinsvinäger och olivilja) och servera med köttet.
Citera
2022-01-23, 14:17
Medlem
EastClintfoods avatar
Gräddsås, skysås, ostsås, svampsås etc?

Annars så pulled pork med valfria tillbehör, gratinerad potatismos med kött. Omeletter med kött och ost. Listan kan göras lång. Funkar grytor och köttsoppor för dig?
Citera
2022-01-23, 16:17
Medlem
448s avatar
Kallrätt

Keso,räkor,tärnad potatis,tärnade tomater och gurka och kanske lite hårdost tärnad.

Paprika funkar ocskå

50/50 på allt och hyfsat bra saltad

Man kan byta ut räkorna till såna här frysta laxbitar

Sen lite romsås till t.ex ibland som topping
Citera
2022-01-23, 21:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Bacon & Ägg.
Citera
2022-01-28, 00:19
Medlem
JKaneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag lever i princip på kött, kyckling, skaldjur, potatis och ägg. Jag äter inte spannmål eller nötter, heller inte grönsaker/veganskt. Jag äter tomater och gurka för det är frukter. Med andra ord så äter jag aldrig pizza, tacos, hamburgare, pannkakor, lasagne eller pajer etc eftersom dom rätterna innehåller spannmål/sädesslag. Jag äter heller aldrig grönsaker.

Har ni några tips på animaliska icke-spannmålsbaserade rätter. Dom enda jag kan komma på just nu är:

kött/kyckling/fisk och potatis med någon typ av sås.

Ägg stekt med korv inuti.

Kan tyvärr inte komma på något annat. Att göra olika såser kan vara träligt ibland. Jag vet hur man gör tartarsås och tomatsås i alla fall.

EDIT: Det får heller inte vara något friterat.

Du ställer till det en hel jävla del med att du inte äter grönsaker - är det per definition av grönsak, eller en känsla du har över vad som är en grönsak eller ej?

Med dina halvsjuka restriktioner skulle du kunna göra stekt fläsk (karré, filé eller sid-) med äppelcidersås och polenta rikligt med smör.
Citera
2022-01-28, 07:59
Medlem
Sladdarens avatar
Är en spannmålsfri diet hälsosam? Allt du behöver veta

https://www.healthline.com/nutrition...t#foods-to-eat

Mat att äta
Följande livsmedelskategorier kan inkluderas på en spannmålsfri diet:

Citat:
Frukter. Alla typer av frukt är tillåtna, oavsett om de är färska, torkade eller frysta.
Grönsaker. Dessa kan ätas råa, kokta eller ingå i sallader eller soppor. Stärkelsehaltiga grönsaker som potatis, squash och färsk majs är bra, kolhydratrika alternativ till spannmål.
Proteinrika animaliska produkter. Denna kategori inkluderar kött, fisk , skaldjur, ägg och mejeriprodukter som mjölk, ost och yoghurt.
Proteinrik vegetabilisk mat. Baljväxter, tofu, tempeh, edamame, natto, sojamjölk, sojayoghurt och skenkött utan spannmålsbaserade ingredienser kan avnjutas på en spannmålsfri diet.
Pseudoceals. Detta inkluderar quinoa, bovete och amaranth.
Nötter och frön. Detta inkluderar alla typer av nötter och frön, samt smör och mjöl gjorda av dem.
Icke-spannmålsbaserade mjöl och livsmedel gjorda av dem. Mandel, linfrö, kikärter, soja, röda linser och kokosmjöl, samt nudlar, bröd och andra bakverk gjorda av dem, är tillåtna.
Fetter. Dessa inkluderar olivolja, smör, kokosolja och avokadoolja.
Du kan också välja att inkludera marinader och salladsdressingar som tillsatt fett, samt sötningsmedel, som socker, lönnsirap eller honung. Ändå uppmuntras du att fokusera på hela, minimalt bearbetade livsmedel.
Citera
2022-02-09, 19:30
Medlem
Jag skulle göra shepards pie, gör ett gott potatismos och en god köttfärssås, tag en form där botten och sidor täcks av mos, i med färsen och lägg ett sista lager mos uppepå. Sprinkla med riven ost, gratinera 20 minuter, ät med tomatsallad. Göttigött
Senast redigerad av Soldanella 2022-02-09 kl. 19:31. Anledning: Stavfel
Citera
2022-02-11, 05:41
Medlem
bralesss avatar
Laxpudding?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem