• 1
  • 2
2022-01-23, 13:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Bara en tanke. Skulle "steka" i detta fall kunna vara en felöversättning från engelska "fry/deep fry"?
Jag tror inte Felix hämtat sin inspiration från några engelska instruktionsmanualer för Pommestillverkning, faktiskt.
Och även om de hade det, så har de ju haft tid på sig att hitta bättre översättning.

Det såldes ju svenska Pommes redan under tiden före matoljans "egentliga intåg" i det svenska köket.
Dvs på 80-talet så var det ju praktiskt taget uteslutande "Kronolja" som användes, och den hade man bara till jul när man skulle "koka" klenor."
Dvs fritera, i stekpanna, med rätt så tunt lager kronolja i botten.

Pommes lagade man i ugnen.
Eller så stekte man nog det.

Så instruktionsmanualen tror jag härstammar från "gammal" svensk matlagningstradition.
Citera
2022-01-23, 13:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ok ...
SÅ du menar att tvärtom ...
Att det inte går ???

Jag har sett på google och YouTube att folk som ska "steka" i stekpanna mer eller mindre inte alls steker, utan de Friterar ju istället - med mycket olja och mycket litet antal pommes.

Jävla fusk, och lurendrejeri, säger jag då.

För om det står att det ska gå att steka i stekpanna, då är det väl fan meningen att det är just så det ska gå till då också.

Ja jag tycker att det känns omständigt om man har tillgång till ugn där man är iaf och det blir långt ifån lika bra resultat som i en ugn anser jag men att eftersteka kan ge en extra smak dimension.

Då bör man satsa på att steka klyftpotatis istället anser jag. Jo de skriver att de steker potatisen i stekpannan på youtube men i själva verket friterar de potatisen i flera dl olja
Citera
2022-01-23, 14:13
Medlem
klybans avatar
Går bra att steka pommes, gjort det själv några ggr och snabbt som attan går det också.
Citera
2022-01-23, 14:22
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel.
Denna del av milleniet är det airfryer som gäller.
Airfryer… 😂

Dom flesta har redan en varmluftsugn hemma så det är en totalt överflödig produkt. Jag var väldigt tveksam innan jag köpte en men samtidigt var jag så trött på hantera olja så jag hoppades väl bli överraskad men vilket jävla skit.

Gav bort min airfryer till mina föräldrar efter en användning. Dom slängde den efter att ha provat den en gång. Och nej, det var inget konstigt märke, var typ Philips eller något. Riktig meningslös skit!
Citera
2022-01-23, 14:45
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Airfryer… 😂

Dom flesta har redan en varmluftsugn hemma så det är en totalt överflödig produkt. Jag var väldigt tveksam innan jag köpte en men samtidigt var jag så trött på hantera olja så jag hoppades väl bli överraskad men vilket jävla skit.

Gav bort min airfryer till mina föräldrar efter en användning. Dom slängde den efter att ha provat den en gång. Och nej, det var inget konstigt märke, var typ Philips eller något. Riktig meningslös skit!
Då har du gjort något fel, alla vet att airfryer funkar bäst till fryspommes!
Citera
2022-01-23, 15:07
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Då har du gjort något fel, alla vet att airfryer funkar bäst till fryspommes!
Vanlig fritös med olja är så fruktansvärt mycket godare. Det är ingen skillnad på airfryer eller varmluftsugn.
Citera
2022-01-23, 15:12
Medlem
lolflashbacks avatar
Instruktionerna på påsen ljuger, man kan inte steka pommes...

Citera
2022-01-23, 16:37
Medlem
cacas avatar
Går utmärkt steka pommes direkt i stekpannan, perfekt om man vill det ska gå undan och som bonus kan man steka på korv, hamburgare eller vad man ska ha till samtidigt i pannan och vill man ha dubbelbonus så äter man direkt från stekpannan efteråt så slipper man massa disk.
Citera
2022-01-23, 16:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Man måste ju skilja på om man ska göra pommes frites från grunden. Då duger det inte att steka i en skvätt olja. Då måste man fritera i en fritös eller kastrull med rikliga mängder olja. Dessutom friterar man i två omgångar.

Köper man frysta pommes så är dessa ju redan friterade och ska egentligen bara värmas i en stekpanna (eller ugn).
Citera
2022-01-23, 17:02
Medlem
retardators avatar
Finns bara ett sätt att få pommes frites bra i en stekpanna: Cocosfett. Jobbat i grillkök flera år, tillagat MINST hundra portioner pommes frites om dagen, provat ofriterad och förfriterad av många fabrikat, gjort egen från början, använt samtliga på marknaden i dunk förekommande oljor, har prövat olika fasta fetter samt en halvfast vidrig fettkräm som försvann snabbt från grossisterna och jag har fattat det som INGEN verkar fatta: cocosfett är så in i helvete överlägset i alla avseenden att jag ärligt undrar om kockar i allmänhet är helt stuvade i luvan.

Cocosfett tål mycket högre värme än alla andra varianter, osar inte, härsknar inte och lossar inte ev panering eftersom den aldrig bränner fast.

Man känner lukten av härsken gammal olja utanför de flesta restauranger (ju babbigare hak desto härsknare olja) och det är så man fattar hur äckligt köket och hur äcklig kocken är.
Citera
2022-01-25, 00:15
Medlem
Bertil85s avatar
Du kan steka en påse pommes i en stoooor stekkpanna. Större än en vanlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in