• 4
  • 5
2022-01-26, 12:17
Medlem
AttansNedranss avatar
Äh, jag har haft 4-8 dvärghöns i åratal i min trädgård i ett villaområde. Det är inga problem. Du får ha ett enkelt rävsäkert hönshus och hägna in lämplig del av trädgården med hönsnät. Räven kommer inte på dagen i stan så det räcker att stänga in damerna på nätterna. Vill du göra det enkelt för dig vinterförvarar du hönsen hos nån bonde så slipper du vinterbona hönshuset.
Citera
2022-01-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Gällande smaken är det som allt annat som massproduceras. Det blir skit nästan jämt.
Se till att hönorna har gott om plats att sprätta omkring så får de ett bra liv, du goda ägg och trevligt sällskap.

Har du någon uppfattning om hur länge man måste rehabba för att ge dem bättre smak än industrihönan har när hon kommer?
Citera
2022-01-27, 00:49
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverfisken90
Har du någon uppfattning om hur länge man måste rehabba för att ge dem bättre smak än industrihönan har när hon kommer?

Jag har inte haft höns för slakt, så jag är nog fel person att svara på det. Om jag skulle gissa är födan rätt avgörande. Mina höns åt en hel del gräs och annat eftersom de fick vandra fritt i trädgården fick de ordentligt med motion. De blir hälsosammare helt enkelt och det påverkar nog säkert.
Sen kan man ju variera kosten en del istället flr att bara köra värpfoder varje dag. De var galna i kokt ris exempelvis.
Citera
2025-06-19, 13:14
Medlem
De dör jävligt lätt
Citera
2025-08-24, 21:43
Medlem
Kanastras avatar
Jag har haft höns i ganska många år men har dragit ner på antalet. Har nu strax över 20 stycken men ska minska antalet ytterligare och bara ha höns för husbehov.
Men har aldrig haft bara 2-3 hönor (plus tupp) och undrar om det skulle vara tråkigt eller negativt för hönorna att vara så få?
Som det är nu så går dom fritt och det brukar vara 2-3 grupperingar som går iväg åt olika håll och några frifräsare som går dit dom vill eller hänger på nån grupp om det verkar spänning och mat på G.
Citera
2025-08-24, 21:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Jag har haft höns i ganska många år men har dragit ner på antalet. Har nu strax över 20 stycken men ska minska antalet ytterligare och bara ha höns för husbehov.
Men har aldrig haft bara 2-3 hönor (plus tupp) och undrar om det skulle vara tråkigt eller negativt för hönorna att vara så få?
Som det är nu så går dom fritt och det brukar vara 2-3 grupperingar som går iväg åt olika håll och några frifräsare som går dit dom vill eller hänger på nån grupp om det verkar spänning och mat på G.

De som jag vet som haft smågrupper har inte haft tupp. De kan hålla sig lugna upp till ett antal ju utan.
Citera
2025-08-24, 21:51
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De som jag vet som haft smågrupper har inte haft tupp. De kan hålla sig lugna upp till ett antal ju utan.
Ok! Ja, tupparna jag har är ju trevliga och skötsamma, men skulle gärna slippa dom. Och mina hönor bråkar inte alls mycket, nästan aldrig. Det vet jag å andra sidan inte om det beror på mina 2 tuppar (på typ 20 höns).
Tupparna bråkar inte med varandra heller utan går på skilda håll på gården och håller reda på dom olika grupperna höns som går omkring. Funkar jättebra.
Citera
2025-08-24, 22:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ok! Ja, tupparna jag har är ju trevliga och skötsamma, men skulle gärna slippa dom. Och mina hönor bråkar inte alls mycket, nästan aldrig. Det vet jag å andra sidan inte om det beror på mina 2 tuppar (på typ 20 höns).
Tupparna bråkar inte med varandra heller utan går på skilda håll på gården och håller reda på dom olika grupperna höns som går omkring. Funkar jättebra.

Beror på ras och temperament men om man ska ha en grupp på 9 eller mer bör man ha en tupp, sa de jag frågade, vet flera med höns det finns så många ute på landet. Har inte lyckats skaffa några än.
Citera
2025-08-24, 22:24
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Beror på ras och temperament men om man ska ha en grupp på 9 eller mer bör man ha en tupp, sa de jag frågade, vet flera med höns det finns så många ute på landet. Har inte lyckats skaffa några än.
Jag har haft hönor i flera år men har själv låtit hönorna ruva fram kycklingar genom åren, så dom jag har är samma släktband ända sen starten. Har en gång skaffat fler höns för att få in nytt blod, köpte då via ett hönseri. Det var smidigt och ingen ohyra hade dom men det där kan väl variera..
Citera
2025-08-24, 22:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag har haft hönor i flera år men har själv låtit hönorna ruva fram kycklingar genom åren, så dom jag har är samma släktband ända sen starten. Har en gång skaffat fler höns för att få in nytt blod, köpte då via ett hönseri. Det var smidigt och ingen ohyra hade dom men det där kan väl variera..

Måste ju vara väldigt tryggt att födas in i flocken.
Citera
2025-08-25, 20:09
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Måste ha en tupp också annars blir det inga ägg
Precis som med människor då - ingen ägglossning och ingen mens för tjejer som inte har en karl.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in