• 1
  • 2
2022-01-23, 12:26
Medlem
Funderar på att skaffa hönor för att få ägg och kött. Jag har en kontakt på ett hönseri så jag kan få tag på "uttjänta" hönor som annars skulle blivit biogas. Tänkte ca 25st per "omgång".

Vad gäller när jag vill ha hönor i trädgården?
Jag bor i en villa i ett vanligt villaområde i utkanten på Upplands väsby. Kan väl säga att närmaste grannen inte blev jätteglad när jag informerade om mina planer. Men vad gäller? Kan han stoppa mina planer?

Tänkte ha dem ute. Behöver de något tak eller så? Behöver jag bygga något med värme tom nu på vintern. Kräken har inte alltid speciellt mycket fjädrar när de levereras.
Citera
2022-01-23, 12:30
Medlem
krävs tillstånd....din kommun vet....
Citera
2022-01-23, 12:32
Medlem
höns för med sig lukt.
Citera
2022-01-23, 12:38
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverfisken90
Funderar på att skaffa hönor för att få ägg och kött. Jag har en kontakt på ett hönseri så jag kan få tag på "uttjänta" hönor som annars skulle blivit biogas. Tänkte ca 25st per "omgång".

Vad gäller när jag vill ha hönor i trädgården?
Jag bor i en villa i ett vanligt villaområde i utkanten på Upplands väsby. Kan väl säga att närmaste grannen inte blev jätteglad när jag informerade om mina planer. Men vad gäller? Kan han stoppa mina planer?

Tänkte ha dem ute. Behöver de något tak eller så? Behöver jag bygga något med värme tom nu på vintern. Kräken har inte alltid speciellt mycket fjädrar när de levereras.

Måste ha en tupp också annars blir det inga ägg
Citera
2022-01-23, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Blir massa ägg men inga befruktade!
Citera
2022-01-23, 12:41
Medlem
MASSAGATTIs avatar
25 st ... hahahaha . Vilken jävla soppa det kommer bli. 5-6 st är mer lagom. med 25 st så kommer
anmälningarna mot dig hagla in . När du ändå ska leka bonde så kan du ju alltid skaffa ett gäng svin,ett par tackor och en bagge samt ett par nötkreatur. Villapriserna för de närmsta grannarna lär ju inte skjuta
i höjden.

Tänk efter

Mvh Utflyttad Väsbybo
Citera
2022-01-23, 12:42
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
25 st ... hahahaha . Vilken jävla soppa det kommer bli. 5-6 st är mer lagom. med 25 st så kommer
anmälningarna mot dig hagla in . När du ändå ska leka bonde så kan du ju alltid skaffa ett gäng svin,ett par tackor och en bagge samt ett par nötkreatur. Villapriserna för de närmsta grannarna lär ju inte skjuta
i höjden.

Tänk efter

Mvh Utflyttad Väsbybo

Så kommer räven så har han inga hönor kvar sedan
Citera
2022-01-23, 12:43
Medlem
torrenttobbes avatar
25 är alldeles för många, sikta på 5 kanske.
Dom behöver ha det varmt på vintern, då är dom inte ute, man har dom typ i förvar tills solen kommer.
Annars äter dom lite vad som helst, matrester funkar bra att fylla ut fodret med, rent vatten och såklart att dom kan gå in på natten och att räven inte kan gräva sig in.

Lycka till!
Citera
2022-01-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
i höjden.

Tänk efter

Mvh Utflyttad Väsbybo

Villapriserna skiter jag i för tillfället.
Men hur många får jag ha?
Citera
2022-01-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Blir ägg ändå väl? Bara inga kycklingar.
Får skaffa tupp annars. Men de skränar ju så vill kunna sova...
Citera
2022-01-23, 12:48
Medlem
Läste nånstans att man ska mata dem med grov sand från o till men inte för MYCKET annars säckar de ihop.Om du ger Dem vit sand blir äggen vita och av gul sand blir äggen tydligen gyllenbruna???
Citera
2022-01-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
krävs tillstånd....din kommun vet....

Det ska inte behövas tillstånd men det finns någon gräns.
Vill helst inte fråga för då blir det väl räkning av hönor varje vecka av någon kontrollant
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in