Citat:
Ursprungligen postat av
berrakova
Ja som rubriken lyder, vad ska man tänka på när man ska starta en butik?
Vad är det bra marginaler på varorna?
På Svenskaspel och Atg?
På Postutlämning?
Instabox?
Godis?
Någon som har butik och kan berätta lite?
Ja andra har redan skrivit att det är en dålig idé.
Så det behöver jag ju inte upprepa.
Runt 10-12 procent på spel och ungefär lika mycket på tobaksvaror... (typ 6-16 procent).
En ask lågpriscig för 58 kr har jag 3,50 kr i marginal.
Betalar kunden med kort så kostar kortavgiften mig 99 öre. Är det ett kreditkort så tillkommer ytterligare 1,5 procent på försäljningsbeloppet. Det blir inte mycket kvar. På dyrare cig, snus, tobak kan det dock vara 8-13 kr i marginal (typ 15-16%).
Att söka tobakstillstånd är idag lika krångligt och dyrt som att söka alkoholtillstånd. Är man tidigare straffad för något av lite allvarligare karaktär så är det kört att få något tillstånd. Sen får man betala för årlig tillsyn.
Spel slutade jag med för över tio år sedan i min bensinstationsbutik. Spel var mer lönsamt att sälja för 15-30 år sedan. Få in svenska spel och Atg i sin butik idag är ett enormt projekt som inte är värt pengarna.
På den lilla bruksort där jag verkar har även den lokala lilla Ica butiken slutat med spel.
Spel i butik kommer att dö ut.
Snart spelar alla på nätet, det är bara gamla pensionärer som spelar i butik.
Post i butik handlar om 5-10 kr per paket för min del (Schenker och DHL). Bara skitpengar.
Godis är runt 30 procent, men mer på vissa saker.
Att tex sälja billigt fabrikat på energidryck kan ge 200 procent per burk.
Men man ska räkna med att man åker på att kasta mycket godis och chips och dylikt som går ut i datumet.
Inköpspriserna på godis och läsk kan också variera med säsongen. En vanlig 50 cl Coca-Cola kan tex kosta 8-10 kr plus pant i inköp under vintern och uppåt 15-16 kr under sommaren.
Nää. Jag ska lägga ner min bensinstationsbutik inom en inte alltför avlägsen framtid och istället satsa min tid på bilverkstaden som jag har i samma lokal. Där är det LÄTT att göra en tusenlapp per timme i marginal.
I butiken är det däremot SVÅRT att göra en hundralapp per timme i marginal.