• 1
  • 2
2022-01-23, 11:34
Medlem
Ja som rubriken lyder, vad ska man tänka på när man ska starta en butik?

Vad är det bra marginaler på varorna?
På Svenskaspel och Atg?
På Postutlämning?
Instabox?
Godis?

Någon som har butik och kan berätta lite?
Citera
2022-01-23, 11:57
Medlem
Otroligt dålig idé om du frågar mig.
Hårt slit för lite förtjänst.
Dåliga marginaler.
Folk röker o snusar allt mindre.

De kiosker jag sett som startats upp de senaste 10 åren blir inte långvariga, de stängs ner efter något år. Kanske är för att det enbart är Mena-folk som kör sådan korkade satsningar och har dåligt affärs-sinne, men just kiosk/spelbutik har haft sin era och var som mest lönsamma under 80 o 90 - talet.
Citera
2022-01-23, 12:01
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Otroligt dålig idé om du frågar mig.
Hårt slit för lite förtjänst.
Dåliga marginaler.
Folk röker o snusar allt mindre.

De kiosker jag sett som startats upp de senaste 10 åren blir inte långvariga, de stängs ner efter något år. Kanske är för att det enbart är Mena-folk som kör sådan korkade satsningar och har dåligt affärs-sinne, men just kiosk/spelbutik har haft sin era och var som mest lönsamma under 80 o 90 - talet.

Är det här kiosker mitt i en storstad då eller vad pratar vi för placering?

För jag antar att mycket beror på vart kiosken är uppsatt.
Citera
2022-01-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Är det här kiosker mitt i en storstad då eller vad pratar vi för placering?

För jag antar att mycket beror på vart kiosken är uppsatt.

I Stockholm
Senast redigerad av berrakova 2022-01-23 kl. 12:48.
Citera
2022-01-23, 12:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av berrakova

På Svenskaspel och Atg?
På Postutlämning?
Instabox?
Godis?

Otroligt dålig affärsidé. Tillstånd för Svenska Spel och ATG är väldigt svårt att få. PostNord har strikta regler. En Instabox får inte finnas för nära. Godis blir man inte rik på. Tobakstillstånd är dyrt.
Citera
2022-01-23, 12:52
Som ovanstående säger; keff idé.

Postnord får du cirka 10kr/paket från som postutlämning. Marginalerna är dåliga, och spellicenser är svåra att få.

Känner en kioskägare i närområdet, ligger inte i stan, men har för mig att de ändå hade 3M omsättning/år. ~50k vinst, så inte mycket som blir över, och de jobbar för riktigt dåliga "timlöner".
Citera
2022-01-23, 14:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

På Svenskaspel och Atg?
På Postutlämning?
Instabox?
Godis?

Ja andra har redan skrivit att det är en dålig idé.
Så det behöver jag ju inte upprepa.

Runt 10-12 procent på spel och ungefär lika mycket på tobaksvaror... (typ 6-16 procent).

En ask lågpriscig för 58 kr har jag 3,50 kr i marginal.
Betalar kunden med kort så kostar kortavgiften mig 99 öre. Är det ett kreditkort så tillkommer ytterligare 1,5 procent på försäljningsbeloppet. Det blir inte mycket kvar. På dyrare cig, snus, tobak kan det dock vara 8-13 kr i marginal (typ 15-16%).

Att söka tobakstillstånd är idag lika krångligt och dyrt som att söka alkoholtillstånd. Är man tidigare straffad för något av lite allvarligare karaktär så är det kört att få något tillstånd. Sen får man betala för årlig tillsyn.

Spel slutade jag med för över tio år sedan i min bensinstationsbutik. Spel var mer lönsamt att sälja för 15-30 år sedan. Få in svenska spel och Atg i sin butik idag är ett enormt projekt som inte är värt pengarna.
På den lilla bruksort där jag verkar har även den lokala lilla Ica butiken slutat med spel.
Spel i butik kommer att dö ut.
Snart spelar alla på nätet, det är bara gamla pensionärer som spelar i butik.

Post i butik handlar om 5-10 kr per paket för min del (Schenker och DHL). Bara skitpengar.

Godis är runt 30 procent, men mer på vissa saker.
Att tex sälja billigt fabrikat på energidryck kan ge 200 procent per burk.
Men man ska räkna med att man åker på att kasta mycket godis och chips och dylikt som går ut i datumet.

Inköpspriserna på godis och läsk kan också variera med säsongen. En vanlig 50 cl Coca-Cola kan tex kosta 8-10 kr plus pant i inköp under vintern och uppåt 15-16 kr under sommaren.

Nää. Jag ska lägga ner min bensinstationsbutik inom en inte alltför avlägsen framtid och istället satsa min tid på bilverkstaden som jag har i samma lokal. Där är det LÄTT att göra en tusenlapp per timme i marginal.
I butiken är det däremot SVÅRT att göra en hundralapp per timme i marginal.
Citera
2022-01-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Runt 10-12 procent på spel och ungefär lika mycket på tobaksvaror... (typ 6-16 procent).

Betalar kunden med kort så kostar kortavgiften mig 99 öre. Är det ett kreditkort så tillkommer ytterligare 1,5 procent på försäljningsbeloppet. Det blir inte mycket kvar. På dyrare cig, snus, tobak kan det dock vara 8-13 kr i marginal (typ 15-16%).

Att söka tobakstillstånd är idag lika krångligt och dyrt som att söka alkoholtillstånd. Är man tidigare straffad för något av lite allvarligare karaktär så är det kört att få något tillstånd. Sen får man betala för årlig tillsyn.

Spel slutade jag med för över tio år sedan i min bensinstationsbutik. Spel var mer lönsamt att sälja för 15-30 år sedan. Få in svenska spel och Atg i sin butik idag är ett enormt projekt som inte är värt pengarna.
På den lilla bruksort där jag verkar har även den lokala lilla Ica butiken slutat med spel.

Post i butik handlar om 5-10 kr per paket för min del (Schenker och DHL). Bara skitpengar.

Men man ska räkna med att man åker på att kasta mycket godis och chips och dylikt som går ut i datumet.

Inköpspriserna på godis och läsk kan också variera med säsongen. En vanlig 50 cl Coca-Cola kan tex kosta 8-10 kr plus pant i inköp under vintern och uppåt 15-16 kr under sommaren.

Nää. Jag ska lägga ner min bensinstationsbutik inom en inte alltför avlägsen framtid och istället satsa min tid på bilverkstaden som jag har i samma lokal. Där är det LÄTT att göra en tusenlapp per timme i marginal.

Vad tror du om snus butik då med en hemsida där man kan beställa på nätet och hämta i butik? alternativt att få den skickad med post? Har för mig att det är hygglig marginal på snus.
Citera
2022-01-23, 16:29
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Vad tror du om snus butik då med en hemsida där man kan beställa på nätet och hämta i butik? alternativt att få den skickad med post? Har för mig att det är hygglig marginal på snus.

Spontant tänker jag att det redan finns många sådana andra nätbutiker och att det sannolikt råder en viss konkurrens mellan dom.

Snusbolager.
Snusdirect.
Nettotobak.
Snusnetto.
Snusjakt.
Snussidan.
Billigprilla.
Snus2.
Netsnus.

Med flera...

Ska man starta något sådant så får man väl kanske ställa sig själv frågan vad "Jag kan göra bättre än dom? " och "Vad kan jag göra för att få kunderna att handla hos mig istället för hos dom andra".
Citera
2022-01-23, 16:37
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:

På Svenskaspel och Atg?
På Postutlämning?
Instabox?
Godis?

Köp en redan etablerad. Som du läser i tråden är marginalerna dåliga och du får vara beredd på att skjuta till av dina egna pengar varje månad för att finnas kvar. Men jag tror inte det kostar dej så mycket. Kolla med någon företagare i branschen hur mycket han får betala för nöjet. Jobba 10 timmar om dygnet 7 dar i veckan. Men rätt kul ändå.

Mike Ingves
Citera
2022-01-25, 18:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Jag förstår dig helt och hållet. Du kanske inte har öppet 6-22 alla dagar i veckan, men även om du har mer "normala" öppettider så innebär det ju att du är bunden till butiken de tiderna och det kan ju vara dött många timmar vilket betyder ren förlust. Dessutom skall du lagerhålla massa varor som heller inte ska bli för gamla.

Jag bor i en storstad och snackar då och då med "blatten" som har servicebutiken på toget. Han har inte spel, men tobak och all möjlig posthantering. Han har öppet 10-21 och han jobbar ALLTID, så det är ett jävla slit.

Jag tycker du ska avveckla snarast och satsa på verkstaden om du nu vill det. Där kan du ju dessutom styra tiderna mer. Du behöver inte alltid vara där, i alla fall inte 6-22.
Citera
2025-08-02, 10:50
Medlem
En nyöppnad butik, kiosk, de hade även blivit spelbutik för SVSP, tjockt med invandrare där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in