2022-01-21, 12:40
Medlem
Hej på er!

Läget är såhär. Jag och min sambo ska sälja våra respektive lägenheter och köpa en ny gemensam större. Jag har precis fått nytt jobb, ca 7000 kr mer i lön. Dock med provanställning. Jag har haft en liknande roll tidigare för ett par år sedan i en annan organisation.

Bör jåag ansöka om bolån nu, när jag fortfarande har lin tillsvidare, fast med lägre lön?
Citera
2022-01-21, 12:46
Medlem
Ja du får inget lånelöfte med en provanställning, eller i så fall med helt andra villkor. Personligen hade jag aldrig tagit ett lån utan fast anställning som är bekräftad.
Citera
2022-01-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandmanii
Hej på er!

Läget är såhär. Jag och min sambo ska sälja våra respektive lägenheter och köpa en ny gemensam större. Jag har precis fått nytt jobb, ca 7000 kr mer i lön. Dock med provanställning. Jag har haft en liknande roll tidigare för ett par år sedan i en annan organisation.

Bör jåag ansöka om bolån nu, när jag fortfarande har lin tillsvidare, fast med lägre lön?
Provanställning behöver inte vara ett hinder, det är lite från fall till fall, men inget som per automatik ger avslag.

Håller er kalkyl på din nuvarande lön så kan ni köra på direkt, annars är det lika bra att vänta, då 7000 kr extra gör ganska stor skillnad.
Citera
2022-01-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Provanställning behöver inte vara ett hinder, det är lite från fall till fall, men inget som per automatik ger avslag.

Håller er kalkyl på din nuvarande lön så kan ni köra på direkt, annars är det lika bra att vänta, då 7000 kr extra gör ganska stor skillnad.

Det håller åabsolut. Har iofs a-kassa och inkomstförsäkring, det lär väl vara en fördel vid en individuell bedömning?
Citera
2022-01-21, 16:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Hej på er!

Är det ett lånelöfte du behöver? Eller ett bolån?

Hur som helst skall du ansöka om det när du behöver det och under de förutsättningar som du har när du ansöker. Brukar framgå rätt tydligt att det sen är din skyldighet att meddela banken om det sker förändringar för det är baserat på de förutsättningar som du angett.

Lättast är väl att redan från start var tydlig med att du snart kommer ha en provanställning och ansöka utifrån detta. Då riskerar du inte att bli nekad när det väl är aktuellt för bostadsköp.
Ett lånelöfte brukar gälla i 6 månader men om förutsättningar ändras så är det stor risk att löftet dras tillbaka när det är dags att betala bostaden.

Klart att en provanställning är mer osäkert än tillsvidare men det beror också på vilket yrke det gäller. Jag hade inga problem att få ett bostadslån varken som student eller provanställning.
Dock så var det svårare när jag var sambo och hon jobbade heltid och jag studerade. Så det beror på dels vilken bank och dels olika förutsättningar.
Citera
2022-01-21, 17:58
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Hej på er!

Fyll i lånelöftesansökan med din nya inkomst. Om du har tidigare erfarenhet kommer med största sannolikhet banken acceptera din nya tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in