2022-01-21, 07:44
Medlem
Sleepysuns avatar
För en vecka sedan, den 14:e Januari, släpptes första säsongen av Archive 81 på Netflix och ligger just nu Top 1 mest tittade i Sverige. Kort beskrivning av handling och länk till Imdb.
Citat:
An archivist hired to restore a collection of tapes finds himself reconstructing the work of a filmmaker and her investigation into a dangerous cult.
Om man gillar Horror/Mystery så är det här en av de bättre producerade i träsket av skitfilmer med dåliga plots och skådespelare. Överlag bra spänning genom hela säsongen på åtta avsnitt och med en riktigt snygg ljudproduktion, fick en hel del rysningar och obehagkänslor längs vägen. Precis så som en bra horror/thriller ska leverera!

Tänker att det måste finnas en hel del här som redan har hunnit se några avsnitt eller liksom jag, hela serien, vore intressant att läsa era tankar och synpunkter! Vad tycker Flashbackkåren? Obs, använd spoiler-funktionen om det är något känsligt.
Senast redigerad av Sleepysun 2022-01-21 kl. 07:46.
Citera
2022-01-21, 08:19
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag har sett två avsnitt och det är faktiskt en ganska obehaglig stämning i serien. Min farhåga är att den obligatoriska urflippningen som alltid sker inom horror-genren kommer att brisera framåt slutet, men det gör den alltså inte?
Citera
2022-01-21, 08:22
Medlem
Av trailern att döma verkar det vara typisk nyliberal netflix-woke.

Billiga psykedeliska effekter verkar utgöra stammen av vad högstadieelever skulle kalla spänning.
Citera
2022-01-21, 08:32
Medlem
turbobusss avatar
Har hittills bara sett ett och ett halvt avsnitt, men minns att jag verkligen gillade podcasten den är baserad på. Nu var det några år sen jag lyssnade på den, men när de körde ut till bunkern så kände jag direkt "Åh! Exakt så här föreställde jag mig det ju!". Kinematografin är top notch, känns så där härligt voyeuristiskt som en skräckserie ska vara.
Citera
2022-01-21, 08:40
Medlem
Sleepysuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag har sett två avsnitt och det är faktiskt en ganska obehaglig stämning i serien. Min farhåga är att den obligatoriska urflippningen som alltid sker inom horror-genren kommer att brisera framåt slutet, men det gör den alltså inte?
Som du skriver är ju urflippningen mer eller mindre en naturlig del inbakad i horror-genren och visst förekommer det också här till en viss del. Men jag tycker samtidigt att de binder ihop det hyfsat bra och att det inte förstör serien utan snarare får en att vilja komma närmare upplösningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Grim77
Av trailern att döma verkar det vara typisk nyliberal netflix-woke.

Billiga psykedeliska effekter verkar utgöra stammen av vad högstadieelever skulle kalla spänning.
Att se trailers är alltid en expressbiljett till att förstöra och spoila en serie eller film. Det är sen gammalt! Annars är det inte mycket av ditt inlägg jag kan skriva under.
Senast redigerad av Sleepysun 2022-01-21 kl. 08:51.
Citera
2022-01-21, 08:50
Medlem
Sleepysuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbobuss
Har hittills bara sett ett och ett halvt avsnitt, men minns att jag verkligen gillade podcasten den är baserad på. Nu var det några år sen jag lyssnade på den, men när de körde ut till bunkern så kände jag direkt "Åh! Exakt så här föreställde jag mig det ju!". Kinematografin är top notch, känns så där härligt voyeuristiskt som en skräckserie ska vara.
Kul! Läste att den var baserad på just en podcast vilket väckte en del frågetecken kring hur de har framfört den där. Efter att ha sett serien så är det mycket i handlingen som känns beroende av det visuella men de har väl såklart stöpt om den en del under filmatiseringen.
Citera
2022-01-21, 10:26
Medlem
Nono.s avatar
Ogillar negrer i filmer generellt men huvudpersonen spelar inte alls "neger" utan är helt normal och bra i serien och han gör mycket för att höja den.
Citera
2022-01-21, 12:10
Medlem
sunrays avatar
Ta Omen, The shining, Lost och Rosemarys baby. Skaka och häll ut så får du denna soppa..
Citera
2022-01-21, 12:11
Medlem
turbobusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Kul! Läste att den var baserad på just en podcast vilket väckte en del frågetecken kring hur de har framfört den där. Efter att ha sett serien så är det mycket i handlingen som känns beroende av det visuella men de har väl såklart stöpt om den en del under filmatiseringen.
Som jag minns det så var det mycket miljöbeskrivningar av karaktärerna, men det kändes väldigt välskrivet och inte så forcerat när de beskrev hur det såg ut runtomkring dem. Samt att kassetterna var "vanliga" kassettband, vilket passar till podcastformatet mer än VHSer.
Citera
2022-01-25, 20:02
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Ta Omen, The shining, Lost och Rosemarys baby. Skaka och häll ut så får du denna soppa..
Ja, och lägg till, typ, Blowup, The Conversation, Blow Out, Videodrome, The Ring, Berberian Sound Studio, med mera.

På tal om häxbrygder: hon skådespelerskan som spelar Melody Pendras, hennes etniska bakgrund verkar vara ett riktigt hopkok. En genealogisk sauce diable med arabiska, norska, haitiska, och tyska inslag.
Citera
2022-02-05, 04:23
Medlem
hjaelploskilles avatar
Riktigt bra serie, tyckte den började enastående men tappade sedan en aning några avsnitt in men sedan blev den riktigt bra igen.
Citera
2022-02-08, 07:05
Medlem
Matsu-sans avatar
Tyvärr förstörs denna serie av skådisen (vet inte om det är en man eller kvinna) Melody som är medioker och får ta alldeles för mycket plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in