2022-01-20, 22:51
Medlem
Hej på er.

Har tidigare startat en tråd här i höstas om hur jag i flera månaders tid haft massa olika symptom. Sökt läkarvård flera gånger - ingen hittar något.
Vänder mig nu till er här på Flashback för att se om det finns någon klok själ som kan ge mig tips på vad det kan vara alternativt hur jag ska kontakta vården på ett bättre sätt.

Vi tar det från början.

I december 2020 fick jag covid (sjuk i ca 7-10 dagar med feber, huvudvärk, värk i kroppen, tungandad och allmänt influensarisig typ). Vet inte ifall det har samband med detta men tänker att det kan vara värt att nämna.

I mars 2021 började jag få som ett tryck över bröstet, och det kändes ”trångt” i bröstkorgen och hade bitvis tungt att andas. Läkaren på VC skickade mig då till akuten för CT Lungor pga misstanke om lungemboli. Väl där var röntgen plus alla hjärt/lungprover helt normala. Ökade astmamedicinen lite och därefter blev det lite bättre.
Mot slutet av sommaren kom dessa symptom tillbaka och i september tvingades jag åka in till akuten igen då jag även fått som diffusa smärtor i bröstkorgen (sticksmärtor blandat med molande mild värk/tryck). De tog EKG och en jäkla massa prover för hjärnskador/proppar men hittade absolut ingenting.
Därefter något bättre igen.

I början av november fick jag söka igen för samma symptom men återigen hittades inget alls av läkaren. Sedan dess har jag även huvudvärk till och från samt att magen ofta svullnar upp och påverkar andningen.

Ny runda till doktorn nu häromveckan. Samma resultat på alla prover. Han förstod dock min oro över symtomen så han har skickat remiss till ultraljud på hjärtat samt spirometri som jag nu inväntar.

Har under hösten även gjort en gastroskopi som inte visade något förutom en väldigt mild gastrit.

I övrigt kan väl sägas att jag är 36 år gammal. Har blodfetter som ligger vid övre gränsen där jag ska göra en uppföljning till innan man beslutar om ev behandling. Äter även 5mg bisoprolol för högt blodtryck/takykardi sedan 8 år tillbaka. Denna behandling fungerar väl. Såväl blodfetterna som blodtrycket är dock ärftliga faktorer från båda mina föräldrars sida, tyvärr.

Så nu till frågan - vad mer kan jag göra? Är jag dömd till ett liv med konstanta symtom av varierande grad eller finns det något jag kan diskutera med min läkare som kan ha missats? Kärlkramp? Annan hjärt/lungsjukdom? Eller något helt annat som stress, hypokondri?
Citera
2022-01-20, 22:59
Medlem
UpAndGo2s avatar
Har du tagit vacciner mot covid?
Citera
2022-01-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Har du tagit vacciner mot covid?

Ja det har jag. Första i juni, andra i augusti. Problemen började i mars, tre månader innan första sprutan och ca 2 månader efter jag haft covid.
Citera
2022-01-20, 23:05
Avslutad

Först och främst, Jag lider verkligen för din skull. Kan inte föreställa mig hur Du mår både fysiskt och psykiskt!
Önskar Dig all lycka och välmående, för det är Du allt värd.

Hoppas det löser sig
Citera
2022-01-20, 23:34
Medlem
Ingen läkare kommer hitta något för att dina symptom är psykosomatiska. Det är väldigt svårt för hypokondriker att acceptera att de ej lider av något men det är bara hjärnspöken. Om alla värden är normala och inga tester hittar något fel på dig borde du rent logiskt acceptera att det inte är något fel på dig trots att du så gärna vill att det ska vara det.
Senast redigerad av Citatparasiten 2022-01-20 kl. 23:36.
Citera
2022-01-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citatparasiten
Ingen läkare kommer hitta något för att dina symptom är psykosomatiska. Det är väldigt svårt för hypokondriker att acceptera att de ej lider av något men det är bara hjärnspöken. Om alla värden är normala och inga tester hittar något fel på dig borde du rent logiskt acceptera att det inte är något fel på dig trots att du så gärna vill att det ska vara det.

Är medveten om detta. Är bara nojig kring just hjärtat då vi har det så mkt i släkten. Mamma dog i somras i en akut hjärtinfarkt pga grav åderförkalkning, utan några varningssignaler alls. Och även under de tillfällen när jag känner mig frisk och lycklig så kan symptomen börja.
Antar dock att du har rätt, att det sitter i huvudet, men någonstans vill man ha en bekräftelse då det aldrig gjordes någon utredning när man hittade mitt höga blodtryck och takykardi som 25-åring.
En skitsits, helt enkelt.
Citera
2022-01-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeMagnifique
Är medveten om detta. Är bara nojig kring just hjärtat då vi har det så mkt i släkten. Mamma dog i somras i en akut hjärtinfarkt pga grav åderförkalkning, utan några varningssignaler alls. Och även under de tillfällen när jag känner mig frisk och lycklig så kan symptomen börja.
Antar dock att du har rätt, att det sitter i huvudet, men någonstans vill man ha en bekräftelse då det aldrig gjordes någon utredning när man hittade mitt höga blodtryck och takykardi som 25-åring.
En skitsits, helt enkelt.

Jag beklagar. Tycker inte du ska anta du är sjuk trots det, det blir värre rent psykiskt. Jag är ganska säker på att du slösar din tid men du kan fortsätta besöka läkare om du vill vara på den säkra sidan. Alla ska dö någon gång, det är slöseri med tid att gå runt och tänka på "snart är det min tid" för att du kände lite symptom. Fortsätt leva som vanligt. När dödsängeln ber om din själ så har du inget annat val än att skänka den.
Citera
2022-01-20, 23:54
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ja det har jag. Första i juni, andra i augusti. Problemen började i mars, tre månader innan första sprutan och ca 2 månader efter jag haft covid.

Där har vi det.
Citera
2022-01-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Där har vi det.

Menar du att det är sprutorna trots att problemen började 3 månader innan? Eller syftar du på långtidscovid?
Citera
2022-01-21, 00:21
Medlem
Kanske något autoimmunt som slagit till? Sedan börjar jag bli tjatig som hela tiden rekommenderar Kolloidalt silver men denna webbsida med olika anekdoter och verkligt folk som blivit behjälpta kanske kan vara något? http://anekdoter.se/lista_anekdoter.asp?besvarID=42&besvar=Magproblem

Om ni haft problem med åderförkalkning i släkten kanske serrapeptase kan vara något? Är ett enzym som rensar bort en massa blodproppar och likande i kroppen. Ska också vara effektivt mot biofilm där olika virus och bakterier kan gömma sig.

Om du vill experimentera vidare finns det väl frekvensmedicin som kan vara intressant, även om det är en del flum också. Ska finnas en ganska så intressant aktör i Trosa som har flera olika apparater som man får olika hälsoläsningar ifrån.
Citera
2022-01-21, 01:25
Medlem
Har du gjort ett d-dimer test? Eftersom det kan bero på mikroblodproppar, som inte syns på röntgen el ekg. Lindrande alt. botemedel: Suramin+NAC+Ivermectin eller klordioxid.
Citera
2022-01-21, 02:16
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Hej på er.

Spontant låter du som en fellow Longhauler (Långtidscovid). Har själv gjort massvis av tester senaste månaderna och de påstår att jag är fullt frisk och de hittar inget fel på mig. Deras förklaring varierar från att jag har ångest till att jag är utmattad och inget av det stämmer då jag aldrig varit sjuk så här länge och aldrig varit så här dålig.

Hur funkar med sömn, fatigue el liknande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in