2022-01-21, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Spontant låter du som en fellow Longhauler (Långtidscovid). Har själv gjort massvis av tester senaste månaderna och de påstår att jag är fullt frisk och de hittar inget fel på mig. Deras förklaring varierar från att jag har ångest till att jag är utmattad och inget av det stämmer då jag aldrig varit sjuk så här länge och aldrig varit så här dålig.

Hur funkar med sömn, fatigue el liknande?

Haha, känner igen det där med utmattad och ångest.
Sömnen är upp och ner. Tröttheten är rätt extrem så vissa dagar när jag kommit hem från jobbet måste jag ta en nap, klarar inte hålla mig vaken ens.
Citera
2022-01-21, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ponkla
Har du gjort ett d-dimer test? Eftersom det kan bero på mikroblodproppar, som inte syns på röntgen el ekg. Lindrande alt. botemedel: Suramin+NAC+Ivermectin eller klordioxid.

Yes de tog det provet vid två tillfällen i höstas, utan anmärkning även det.
Citera
2022-01-21, 07:24
Moderator
Maviels avatar
Har man kollat pro-BNP? En markör som visar evt hjärtsvikt.

De behöver utesluta myokardit. Det kan ju ibland ha den typen av symptom som du har.

Om man uteslutit det så kan det ju vara både långtids covid och stress/hypokondri. Denna pandemin har påverkat oss alla i vårt mående så det kan ju vara det.

Har du testat att prata med någon, psykolog eller dylikt?
Citera
2022-01-21, 08:02
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeMagnifique
Haha, känner igen det där med utmattad och ångest.
Sömnen är upp och ner. Tröttheten är rätt extrem så vissa dagar när jag kommit hem från jobbet måste jag ta en nap, klarar inte hålla mig vaken ens.

Själv var min Spirometri och hjärta/ultraljud utan anmärkningar.
Du måste vänta på resultat från de tyvärr.

Känner du igen dig i något av det här?

Symtom på postcovid är: uttalad trötthet, feber andnöd, andfåddhet, hosta, smak- och luktförlust, metallisk eller bitter smak, huvudvärk, tryck över bröstet, bröstsmärta, muskel- och ledvärk, muskelsvaghet, hjärtklappning, sårigt svalg, kognitiv svikt, s.k. hjärntrötthet, sömnproblem, koncentrations- och minnesproblem, yrsel, håravfall, hudutslag, värk mellan skulderbladen, förvirring, ögoninflammation, fysisk nedsättning, nedsatt rörlighet, perifer neuropati [11, 13-15]. Patienter som uppvisar symtom som till exempel hjärtklappning eller yrsel vid stående, kan behöva undersökas vidare för att utesluta postural ortostatiskt takykardisyndrom (POTS) eller andra former av autonom dysfunktion i nervsystemet [10].

Från socialstyrelsen.
Citera
2022-01-21, 08:07
Medlem
Citat:
Hej på er.

Har tidigare startat en tråd här i höstas om hur jag i flera månaders tid haft massa olika symptom. Sökt läkarvård flera gånger - ingen hittar något.
Vänder mig nu till er här på Flashback för att se om det finns någon klok själ som kan ge mig tips på vad det kan vara alternativt hur jag ska kontakta vården på ett bättre sätt.

Vi tar det från början.

I december 2020 fick jag covid (sjuk i ca 7-10 dagar med feber, huvudvärk, värk i kroppen, tungandad och allmänt influensarisig typ). Vet inte ifall det har samband med detta men tänker att det kan vara värt att nämna.

I mars 2021 började jag få som ett tryck över bröstet, och det kändes ”trångt” i bröstkorgen och hade bitvis tungt att andas. Läkaren på VC skickade mig då till akuten för CT Lungor pga misstanke om lungemboli. Väl där var röntgen plus alla hjärt/lungprover helt normala. Ökade astmamedicinen lite och därefter blev det lite bättre.
Mot slutet av sommaren kom dessa symptom tillbaka och i september tvingades jag åka in till akuten igen då jag även fått som diffusa smärtor i bröstkorgen (sticksmärtor blandat med molande mild värk/tryck). De tog EKG och en jäkla massa prover för hjärnskador/proppar men hittade absolut ingenting.
Därefter något bättre igen.

I början av november fick jag söka igen för samma symptom men återigen hittades inget alls av läkaren. Sedan dess har jag även huvudvärk till och från samt att magen ofta svullnar upp och påverkar andningen.

Ny runda till doktorn nu häromveckan. Samma resultat på alla prover. Han förstod dock min oro över symtomen så han har skickat remiss till ultraljud på hjärtat samt spirometri som jag nu inväntar.

Har under hösten även gjort en gastroskopi som inte visade något förutom en väldigt mild gastrit.

I övrigt kan väl sägas att jag är 36 år gammal. Har blodfetter som ligger vid övre gränsen där jag ska göra en uppföljning till innan man beslutar om ev behandling. Äter även 5mg bisoprolol för högt blodtryck/takykardi sedan 8 år tillbaka. Denna behandling fungerar väl. Såväl blodfetterna som blodtrycket är dock ärftliga faktorer från båda mina föräldrars sida, tyvärr.

Så nu till frågan - vad mer kan jag göra? Är jag dömd till ett liv med konstanta symtom av varierande grad eller finns det något jag kan diskutera med min läkare som kan ha missats? Kärlkramp? Annan hjärt/lungsjukdom? Eller något helt annat som stress, hypokondri?
Hur ser din dagliga motion ut, vikt och längd, vad äter du?

Annars så tror jag bara att detta är senskador av covid där du har haft högt virustryck i lungorna. Och du verkar välutredd. Så vänta och se.
Citera
2022-01-21, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har man kollat pro-BNP? En markör som visar evt hjärtsvikt.

De behöver utesluta myokardit. Det kan ju ibland ha den typen av symptom som du har.

Om man uteslutit det så kan det ju vara både långtids covid och stress/hypokondri. Denna pandemin har påverkat oss alla i vårt mående så det kan ju vara det.

Har du testat att prata med någon, psykolog eller dylikt?

Yes det provet tog de faktiskt nu i januari, och det var extremt lågt värde (19). Tror gränsen gick vid typ 125.
Lutar väl åt långtidscovid eller stress/ångest. Hittar de inget på ultraljudet eller spirometrin så får jag väl acceptera det faktumet.
Citera
2022-01-21, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Själv var min Spirometri och hjärta/ultraljud utan anmärkningar.
Du måste vänta på resultat från de tyvärr.

Känner du igen dig i något av det här?

Symtom på postcovid är: uttalad trötthet, feber andnöd, andfåddhet, hosta, smak- och luktförlust, metallisk eller bitter smak, huvudvärk, tryck över bröstet, bröstsmärta, muskel- och ledvärk, muskelsvaghet, hjärtklappning, sårigt svalg, kognitiv svikt, s.k. hjärntrötthet, sömnproblem, koncentrations- och minnesproblem, yrsel, håravfall, hudutslag, värk mellan skulderbladen, förvirring, ögoninflammation, fysisk nedsättning, nedsatt rörlighet, perifer neuropati [11, 13-15]. Patienter som uppvisar symtom som till exempel hjärtklappning eller yrsel vid stående, kan behöva undersökas vidare för att utesluta postural ortostatiskt takykardisyndrom (POTS) eller andra former av autonom dysfunktion i nervsystemet [10].

Från socialstyrelsen.

Ja mer än hälften av de där symtomen har ju kommit och gått i snart 10 månader så visst känner man igen sig i den beskrivningen.
Citera
2022-01-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Hur ser din dagliga motion ut, vikt och längd, vad äter du?

Annars så tror jag bara att detta är senskador av covid där du har haft högt virustryck i lungorna. Och du verkar välutredd. Så vänta och se.

Är 185cm lång, väger 91kg. Är ute och powerwalkar/joggar 45-60 minuter per dag. Äter normal kost, absolut inte massa skräpmat eller så. Röker inte.
Citera
2022-01-21, 08:58
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Är 185cm lång, väger 91kg. Är ute och powerwalkar/joggar 45-60 minuter per dag. Äter normal kost, absolut inte massa skräpmat eller så. Röker inte.
Jag är inte riktigt i joggingstadiet ännu. Men går också minst en timme om dagen nu och känner det har hjälpt lite grann iaf. Men du måste nog vänta på vården gör spirometri och ultraljud på hjärtat först.
Citera
2022-01-21, 09:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Yes det provet tog de faktiskt nu i januari, och det var extremt lågt värde (19). Tror gränsen gick vid typ 125.
Lutar väl åt långtidscovid eller stress/ångest. Hittar de inget på ultraljudet eller spirometrin så får jag väl acceptera det faktumet.

Det är jättebra.

Jag tänker att du kanske inte behöver acceptera det som så, utan att du kanske försöker ge dig själv någon hjälp.

KBT är väl den behandlingen som rekommenderas för stress och dåligt mående, det kan aldrig skada dig eller göra dig illa tänker jag, och det värsta som kan hända är väl om det inte hjälper dig något.

Du har ju rätt till dina känslor och ditt mående och det går ju inte att skilja på själ eller kropp, allt går ihop.
Citera
2022-01-21, 09:37
Avstängd
Tycker det låter psykosomatiskt. Det låter ju som att du mår bättre efter varje läkarundersökning. Sen får du skilja på en sak. Jag vet inte hur gammal din mamma var, men alla har hjärtsjukdom i släkten. Följ dina blodfetter
Citera
2022-01-21, 10:38
Medlem
seaworthys avatar
Citat:

Det här är till 99% psykosomatiskt. Jag föreslår att du testar internetpsykiatri.se

Du kontaktar dom via telefon om du inte bor i sthlms län och får då ett inledande samtal med en läkare som ställer en diagnos och ser om du kvalificerar dig för en KBT-behandling.

Du är 4 cm längre än jag men väger 16 kg mer. Är du inte muskelbyggare gissar jag på att din fysiska status helt enkelt inte är bra. Hur länge har du joggat/promenerat?

Jag skulle föreslå att du börjar någon typ av kost- och träningsprogram. Är du intresserad av att hitta något lämpligt kan du PM:a mig så hjälper jag dig. Du är så pass ung att det troligaste inte är allvarlig sjukdom utan din livsstil .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in