2022-01-20, 21:13
Medlem
Finns det något alternativ idag liknande VISA electron ?

Förut hade Swedbank VISA electron som var bra och säkert med sitt begränsade kapital på varje VISA kort nummer.
Förutom köp kunde man använda det som ID handling för många internet tjänster, exempelvis läsa drivor av e-böcker eller andra tjänster på internet, det enda dom kräver är att man loggar in med Bankkort, men man vill inte riskera sitt riktiga bankkort om pengar dras eller hackers kommer åt numret.
Med VISA electron kunde man få drivor av tjänster gratis, man skapade bara ett VISA kort nummer med 1 krona för att använda för att registrera på olika ställen.

Därför undrar jag vad det finns för alternativ idag till VISA electron ?

MVH
Citera
2022-01-21, 09:40
Medlem
Finns fortfarande, det heter MAestro
Citera
2022-01-21, 09:44
Medlem
Visa electron finns väl fortfarande? Precis som Maestro som är barn- och ungdomskortet för Mastercard.
Citera
2022-01-25, 21:14
Medlem
Det virtuella elektroniska VISA som jag menar togs bort för flera år sedan och har inte ersatts av nåt nytt på Swedbank, jag har frågat dom. Det är inte alls samma som VISA electron som finns idag på vissa banker.

Detta virtuella elektroniska VISA som jag menar, det genererade ett VISA kort med nummer och med bestämt belopp när man skulle köpa nåt på internet, efter köpet var det förbrukat, sen när man skulle köpa nåt annat på internet genererades ett nytt virtuellt VISA kort med bestämt belopp.

I princip omöjligt för scammers & hackers att sno pengarna, dessutom kunde företaget man köpte av på internet inte ta extra pengar från kortet eftersom beloppet var förbestämt och sen förbrukat.

Det är märkligt att dom slutat med detta suveräna säkra elektroniska VISA kort, det kanske var för säkert så vissa aktörer ville få bort det?!?!?!
Citera
2022-01-26, 14:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns fortfarande, det heter MAestro
Maestro ägs av Mastercard medan VISA Electron ägs av VISA. Liknande produkt men det är knappast så att VISA Electron bytt namn till konkurrentens namn.

Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Visa electron finns väl fortfarande? Precis som Maestro som är barn- och ungdomskortet för Mastercard.
Samt för vuxna som av någon anledning inte kan få ett vanligt kort t ex pga betalningsanmärkningar.
Citera
2022-01-26, 16:04
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelmania
Det virtuella elektroniska VISA som jag menar togs bort för flera år sedan och har inte ersatts av nåt nytt på Swedbank, jag har frågat dom. Det är inte alls samma som VISA electron som finns idag på vissa banker.

Detta virtuella elektroniska VISA som jag menar, det genererade ett VISA kort med nummer och med bestämt belopp när man skulle köpa nåt på internet, efter köpet var det förbrukat, sen när man skulle köpa nåt annat på internet genererades ett nytt virtuellt VISA kort med bestämt belopp.

I princip omöjligt för scammers & hackers att sno pengarna, dessutom kunde företaget man köpte av på internet inte ta extra pengar från kortet eftersom beloppet var förbestämt och sen förbrukat.

Det är märkligt att dom slutat med detta suveräna säkra elektroniska VISA kort, det kanske var för säkert så vissa aktörer ville få bort det?!?!?!

Anslut dig till Revolut de har ett kort som du beskriver men om jag uppfattar dig rätt så är du rädd att när du skickar pengar till någon och inte skickat en vara så har du tappat dessa pengar?

Du är försäkrad utav bankerna att få tillbaka dessa pengar så du oroar dig helt i onödan.

Men som sagt är du ute efter ett engångskort så anslut dig till https://www.revolut.com/sv-SE
Citera
2022-01-27, 00:09
Medlem
Lunar kort är enkelt o bra..bara swicha lämplig summa till kortrt när det behövs
Citera
2022-01-28, 17:18
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Lunar kort är enkelt o bra..bara swicha lämplig summa till kortrt när det behövs

Även P.F.C. borde funka bra för TS. Jag har ett sådant och jag Swishar över det jag ska handla för. Har aldrig några större belopp på det kortet utom när jag ska köpa något på nätet. Det är i och för sig ett fysiskt kort, men jag förstår inte vad nackdelen med det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in