• 1
  • 2
2022-01-20, 20:43
Medlem
Hej den här tråden handlar om esofagusvaricer. En vän till mig som var alkoholist sedan herrans massa år dog på det här sättet och det var inte vackert hon började helt plötsligt okontrollerat kräkas blod ringde ambulans men dog senare av chock och blodförlust. Vet inte så mycket om detta än men om jag förstår rätt så är det oftast en komplikation av långvarigt alkoholberoende som leder till skrumplever och Portahypertension som orsakar dessa blödningar. Har någon erfarenhet och kan berätta hur man behandlar dessa tillstånd och förebygger de?
Citera
2022-01-20, 20:52
Moderator
Maviels avatar
Man brukar gå ner via gastroskopi och åtgärda varicerna (bråcken).

När jag jobbade på allmän iva för länge sen så kom de ibland in och blödde som din vän. Då anlade man något som heter sengstakensond. En grov slang ner i matstrupen med ballonger som expanderas när en väl är på plats. Dedan applicerar man tryck genom att hänga den i en droppställning med en tyngd fäst i.

Kan inte tänka mig att man gör så längre, utan det är väl akut op och gastroskopi?

Förfärligt är det.
Citera
2022-01-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Hej den här tråden handlar om esofagusvaricer. En vän till mig som var alkoholist sedan herrans massa år dog på det här sättet och det var inte vackert hon började helt plötsligt okontrollerat kräkas blod ringde ambulans men dog senare av chock och blodförlust. Vet inte så mycket om detta än men om jag förstår rätt så är det oftast en komplikation av långvarigt alkoholberoende som leder till skrumplever och Portahypertension som orsakar dessa blödningar. Har någon erfarenhet och kan berätta hur man behandlar dessa tillstånd och förebygger de?
Finns läkemedel som sänker trycket i portvenen. Men faran är inte över för det. Det bästa är att ta det lite lugnt med supandet.
Citera
2022-01-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Finns läkemedel som sänker trycket i portvenen.
Men det bästa är att ta det lite lugnt med supandet.
Det hjälper inte så mycket. Harman esofagusvaricer är levern illa ute.
Citera
2022-01-20, 21:19
Medlem
Toppar med omeprazol, gör susen. Incoming in 3, 2, 1...
Citera
2022-01-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Man brukar gå ner via gastroskopi och åtgärda varicerna (bråcken).

När jag jobbade på allmän iva för länge sen så kom de ibland in och blödde som din vän. Då anlade man något som heter sengstakensond. En grov slang ner i matstrupen med ballonger som expanderas när en väl är på plats. Dedan applicerar man tryck genom att hänga den i en droppställning med en tyngd fäst i.

Kan inte tänka mig att man gör så längre, utan det är väl akut op och gastroskopi?

Förfärligt är det.

Mm måste vara värsta sättet att dö på fyfan...
Citera
2022-01-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Toppar med omeprazol, gör susen. Incoming in 3, 2, 1...
Ja det hjälper för att minska magsyran
Citera
2022-01-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Ja det hjälper för att minska magsyran
Ja, men inte grundproblemet. Skrev det mest för att provocera.
Citera
2022-01-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Ja, men inte grundproblemet. Skrev det mest för att provocera.
Provocera? Varför?
Citera
2022-01-21, 08:25
Medlem
aaerligs avatar
Korrekt.

Alkohol ger leverskador som i längden orsakar omvandling av levervävnad till bindväv (fibros) vilket i svårare stadier kallas levercirrhos. Detta gör bland annat att blodet får svårare att passera vilket ökar trycket i vena portae (portavenen). Ökat tryck ger dilatation i v.porta och anslutande vener vilket i längden ger aktivering av blodtryckshöjande system (RAS) eftersom mer och mer blod poolas på vensidan. Detta blir en ond cirkel som slutligen leder till ascites (vätska i buken) och att blodet måste hitta andra vägar (varicer) via andra kärl i magtarmkanal. Vanligt är att dessa vägar blir runt esofagus och ventrikeln. Detta medför att det finns en risk för ruptur och därmed blödning som du beskriver TS.

Akut så kan man klampa kärlen via gastroskopi som någon skrev samtidigt som man ger blod med mål-Hb 70-80.

Mindre akut så kan man sätta in TIPS (transjugulär intrahepatisk shunt) som leder blod från v.porta direkt till en leverven och på så vis minskar trycket. Problemet med detta är att man leder blod förbi levern som är kroppens reningsverk. Detta gör att ammoniak och toxiner från tarmar hamnar i kroppen och hjärnan vilket i sin tur kan ge upphov till encephalopati som är en annan vanlig komplikation vid levercirrhos.

Mvh aaerlig
Citera
2022-01-22, 01:47
Medlem
Klarabella79s avatar
Väldigt dum fråga, jag vet men ni verkar kunniga.

Ts: hur länge missbrukade din vän? Mängder? Du kanske inte vet

Men jag har en nära bekant. En man på 55+ som druckit alkohol VARJE dag i över 20 år. Han dricker 8-12 starköl (7,2 a 500ml) varje dag. Ibland både öl och annan starksprit, en flaska åt gången. Fick högt blodtryck som han nu behandlar med blodtryckssänkande men fortsätter dricka samma mängder.

Jag själv är förvånad att denne fortfarande lever.
Citera
2022-01-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Korrekt.

Alkohol ger leverskador som i längden orsakar omvandling av levervävnad till bindväv (fibros) vilket i svårare stadier kallas levercirrhos. Detta gör bland annat att blodet får svårare att passera vilket ökar trycket i vena portae (portavenen). Ökat tryck ger dilatation i v.porta och anslutande vener vilket i längden ger aktivering av blodtryckshöjande system (RAS) eftersom mer och mer blod poolas på vensidan. Detta blir en ond cirkel som slutligen leder till ascites (vätska i buken) och att blodet måste hitta andra vägar (varicer) via andra kärl i magtarmkanal. Vanligt är att dessa vägar blir runt esofagus och ventrikeln. Detta medför att det finns en risk för ruptur och därmed blödning som du beskriver TS.

Akut så kan man klampa kärlen via gastroskopi som någon skrev samtidigt som man ger blod med mål-Hb 70-80.

Mindre akut så kan man sätta in TIPS (transjugulär intrahepatisk shunt) som leder blod från v.porta direkt till en leverven och på så vis minskar trycket. Problemet med detta är att man leder blod förbi levern som är kroppens reningsverk. Detta gör att ammoniak och toxiner från tarmar hamnar i kroppen och hjärnan vilket i sin tur kan ge upphov till encephalopati som är en annan vanlig komplikation vid levercirrhos.

Mvh aaerlig

Ok men vet man om när detta sker eller ger levern upp bara plötsligt eller tar det lång tid att utveckla detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in