• 1
  • 2
2022-01-20, 20:39
Medlem
Hegamons avatar
Vad jag förstår behöver plastic padding 20 grader för att torka.
Jag skulle behöva täta en läcka på en båt som ligger i. Läckan är 1 dm ovan vattenlinjen. Det har blivit ett hål där på 1 dm x 1 dm. Hur föreslår ni jag kan täta läckan provisoriskt? Bara så den kan ligga vid bryggan så jag slipper vara där varje dag och ösa ut vatten.
Citera
2022-01-20, 21:13
Medlem
lyckebobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag skulle behöva täta en läcka på en båt som ligger i. Läckan är 1 dm ovan vattenlinjen. Det har blivit ett hål där på 1 dm x 1 dm. Hur föreslår ni jag kan täta läckan provisoriskt? Bara så den kan ligga vid bryggan så jag slipper vara där varje dag och ösa ut vatten.

..en tillyxad torr konisk träplugg som du fixar slät o fin så den passar så bra som möjligt, den sväller sedan av vatten o fukt o tätar.
Du kan fixera med skruv så den inte lossnar på varje sida om skrovet när du fått dit den.

Du kan ju linda pluggen med lin såntdärnt som tätar rörgängor..då borde det bli mycket tätt.

JULA bl.a har sånt
Senast redigerad av lyckeboby 2022-01-20 kl. 21:19.
Citera
2022-01-20, 21:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Biltemas multibond rapid skulle jag provat. Det mesta går att laga med det till och med gummistövlar
Citera
2022-01-20, 21:21
Medlem
yz44s avatar
Hade det inte varit så kallt hade jag använt glasfibermatta och epoxy.
Men tyvärr så härdar inte epoxyn under ca +4 grader.

Om ytan är någorlunda slät kanske det går med ett par bitar av trä eller fiberskiva.
En på var sida om hålet, kanske med någon form av packning på den yttre.
Sedan borra ett par hål genom båda och fäst ihop med bult/bricka/mutter.
Citera
2022-01-20, 21:22
Medlem
Strossels avatar
Silvertejp naturligtvis
Citera
2022-01-20, 21:26
Medlem
Willy-45s avatar
2 st träbitar (plywood, vattenfast.
En på insidan, en på utsidan. Tätats mot skrovet med butyl.
Skruvas/kläms sedan ihop med skruv+mutter.
Snyggt? nej.
Fungerande provisorisk tätning? ja..
Citera
2022-01-20, 22:06
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
..en tillyxad torr konisk träplugg som du fixar slät o fin så den passar så bra som möjligt, den sväller sedan av vatten o fukt o tätar.
Du kan fixera med skruv så den inte lossnar på varje sida om skrovet när du fått dit den.

Du kan ju linda pluggen med lin såntdärnt som tätar rörgängor..då borde det bli mycket tätt.

Träplattor har jag inte tänkt på. Det kanske fungerar om det bara var plattare på skrovet.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Biltemas multibond rapid skulle jag provat. Det mesta går att laga med det till och med gummistövlar

Jag tror mest på ditt förslag just nu. Hålet ser ut så här:
https://www.bildtagg.se/bild/qs9y9uhrbsig7azx258ec3m
Jag har försökt trycka i en matta med gummiunderdel genom hålet. Det fungerade inte.
Citera
2022-01-20, 22:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Träplattor har jag inte tänkt på. Det kanske fungerar om det bara var plattare på skrovet.

Jag tror mest på ditt förslag just nu. Hålet ser ut så här:
https://www.bildtagg.se/bild/qs9y9uhrbsig7azx258ec3m
Jag har försökt trycka i en matta med gummiunderdel genom hålet. Det fungerade inte.
Ja det är väderbeständigt och går att måla över det hade jag provat där. Jag brukar trycka ur en klutt, spotta på fingret och smeta ut så det blir ganska jämt och fint i omgångar värt att prova och det blir som lite hårdare gummi så det spricker inte och fastnar på i stort sett allt
Citera
2022-01-21, 13:27
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Temperatur för applicering, +5 till +40 grader C
Citera
2022-01-21, 13:38
Medlem
PastorFredriks avatar
Om du har nåt att värma med kan du köra väv och polyester. Räcker att få igång härdningen, sen är reaktionen i plasten exoterm, dvs skapar värme själv.
Och ja - jag har provat med gott resultat.
Citera
2022-01-21, 21:11
Medlem
INTPs avatar
De flesta materialen kräver ju att det är torrt för att fästa, så rimligtvis åker du på att ta upp båten bara för att torka ut det inför lagningen (och det kan ta rätt lång tid).
Citera
2022-01-22, 23:13
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Vad är det för typ av båt, och i vilket utrymme invändigt är skadan? Är det en segel/kabinbåt så skulle jag köpa kraftig gummiduk där det finns (yrkesbutiker för proffs t.ex.) och ett riktigt grymt polymer/smp lim på 300ml patron med tillhörande skelettpistol. Skär till två lika bitar, ca: 5 cm större än hålet åt ALLA 4 sidor. Smäll på värme i båten ett helt gäng timmar innan. Orsaka sedan lite lagom slagsida om möjligt genom att flytta allt tungt till båtens hela sida + evt. några knubbiga polare. Smeta fett med sm-polymer på 5 centimenterkanterna på dina 2 tjocka (3-5mm) gummidukar. Tryck fast den ena utifrån. Smeta sedan fullt med smp på den genom hålet synliga gummilappen (innifrån) och spackla ut så det blir slätt men rätt tjock heltäckande lager. Sätt sedan dit motsvarande lapp från insidan, som är förlimmad runt 5cm överhänget. Låt gärna båten stå med lite slagsida tills limmet härdat. Kolla bl.a. Sikas sortiment, vet att dom säljer lim/tät som härdar både under vatten och i kyla. Håller lätt tills det blir varmare och är betydligt tätare än träplattor, då trä som bekant ej är vattenfast till 100%, men även två skruvade och limmade träplattor kommer hjälpa väsentligt jmft. med öppet hål. Alternativt, kör först dit en plyfabit med mkt. lim på insidan, sen när den härdat, gummiduk från utsidan. Även om det är över vattenlinjen nu lär det knappast vara det när det går lite gäss/vågor och båten rullar i blåsten. Då är det bra att det är hyffsat tätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in