2022-01-19, 18:10
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Alla fick väl flyga varsin gång, KD, C och SD förutom M som flög 2 gånger.

Kenneth G Forslund har rätt i denna fråga tycker jag iallafall!
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/het-debatt-mellan-s-och-kd-om-svenskt-nato-medlemskap/vi-AASSeOH
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-01-19 kl. 18:45.
Citera
2022-01-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWeb
Sannolikt är det ungdomar och andra privatpersoner som är ute och leker.

En privat drönare kan inte flyga över skyddsobjet då dessa är låsta i mjukvaran. Dvs du kan inte åka och köpa en drönare och flyga rakt in över en flygplats, den kommer vända utav sig själv. Sedan kan säkerligen en teknisk person exploit/knäcka källkoden och lägga in en egen från GitHub eller något.

Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Eftersom staten själva upptäckt dem tror jag det är statens drönare. De är också den regim som har motiv till det i propaganda syfte.

Du har säkerligen rätt, som du säger så har regeringen de största motivet. Hela denna soppan skulle ju kunnat vara iscensatt utav USA.

Vi vet ju sedan ThePiratebay att svenska regeringen gör allt som slipsnissarna på andra sidan pölen säger..
Citera
2022-01-19, 21:03
Medlem
Lobbaaans avatar
Från min alternativa teori i första inlägget så tänkte jag kunde kasta upp en ännu vidare långboll.

Kan det vara Sverige som skickar upp massa drönare för att visa vilka coola drönare vi har här i Sverige, sedan blir ryssen nyfiken på dessa och skickar in egna drönare för att spana på våra enheter. Och vips så från att inte fånga en enda drönare så fungerar vårt drönarförsvar och kan samtidigt starta ett jävla liv i luckan för NATOs räkning med fångade ryska drönare.

Att man skulle fula sig med att skicka upp egna drönare och skylla på främmande makt stämmer knappast in med Sveriges fega och fisnödiga neutrala ställning i världen och således borde vara helt jäkla genialt.
Citera
2022-01-19, 21:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkar-din-hund
Vill tilägga en intressant sak. Alla drönarna har observerats då dom flög med påslagen strålkastare. Så om jag inte är dum så kan man ju fastställa att operatörens peimära motiv är att synas och påverka.

I nuläget hade det varit kul med skapa bilder så man kan fastställa tillverkaren.

Sedan sägs det ju att det finns en hel del drös med filmer. Varför har man valt att hålla inne med dom? Vem vinner på att alla spekulerar?
Varför hålls bilderna från media? Eller är det mer juridiska skäl? d.v.s pågående brotts utredning?

Spekulationer I nuläget är nog mer skadliga än nyttiga - då ryktes spridning snabbt blir olika historier och desinformation. Vi gjorde ett experiment en gång på så vis. 40 personer I ett led fick delge information till den jämte. I andra änden så stämnde set inte så bra! Så någons spekulation kan nog snabbt bli fakta I nästa läsare och skribent.

D.v.s I nuläget vet vi inte ett skit. O vi kommer inte veta mycket mer till ett par veckor eller månader, tyvärr 😣 Är grymt nyfiken själv.

I dag rapporterar expressen om en drönare som fångats på film

https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-fangas-farkosten-pa-film-troligtvis-dronare/

Man har en EXPERT som uttalar sig. Jesus kristus han måste vara blind eller full
Man ser tydligt två vingar en stabbe och två motorer under vingarna
En av sveriges vanligaste mindre flygplan en saab 340
gå sen in på swedavia och kolla, gick det någon 340 från arlanda eller bromma ?
Jomenvisst, Airleap lyfte från bromma mot visby, kan det stämma ?
Citera
2022-01-19, 21:30
Medlem
Lobbaaans avatar
Skulle också vilja tillägga att om Sverige med hänvisning till rikets säkerhet eller liknande, så kan de få Aftonbladet och Expressen att dansa helt efter deras pipa, i nationens intresse så att säga. En sådan sak skulle kunna vara att inte outa svenska drönare.
Citera
2022-01-19, 21:30
Medlem
Man kan tycka att det vore den enklaste sak att skicka upp en egen drönare som förföljer. Både polis och militär är ju utrustade med drönare.
Citera
2022-01-19, 21:39
Bannlyst
Experten såg rätt nersupen ut. Jag vet noll förutom sunt bondförnuft, men man ser ju det är ett vanligt flygplan 100% 🤦‍♂️

" Farkosten"

Ok kommer vara jävligt skeptisk vad tabloiderna skriver. Dom lever på hysteri.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
I dag rapporterar expressen om en drönare som fångats på film

https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-fangas-farkosten-pa-film-troligtvis-dronare/

Man har en EXPERT som uttalar sig. Jesus kristus han måste vara blind eller full
Man ser tydligt två vingar en stabbe och två motorer under vingarna
En av sveriges vanligaste mindre flygplan en saab 340
gå sen in på swedavia och kolla, gick det någon 340 från arlanda eller bromma ?
Jomenvisst, Airleap lyfte från bromma mot visby, kan det stämma ?
Citera
2022-01-19, 21:51
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Man kan tycka att det vore den enklaste sak att skicka upp en egen drönare som förföljer. Både polis och militär är ju utrustade med drönare.

men det vore ju toppen ! vilken underhållning !!!

Hemnets drönare stöter på eniros drönare över Danderyd

Hemnet ringer polisen
Eniro ringer militären

Båda skickar sina egna drönare samt helikopter, flygvapnet skickar en skvadron JAS
och på radion/rakel så lyssnar sjöräddningen i norrtälje som skickar sin dugliga augusta bell
helikopter. Alla jagar varandra, över skyddsobjektet stocksundsbron.
Hemnets drönare får slut på batteriet och kraschar i Norrviken
Alla jublar och tar äran av att ha tvingat ner ryssarnas drönare.

Lyckligt slut, alla nöjda. Vi är bäst.
Citera
2022-01-19, 21:57
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkar-din-hund
Experten såg rätt nersupen ut. Jag vet noll förutom sunt bondförnuft, men man ser ju det är ett vanligt flygplan 100% 🤦‍♂️

" Farkosten"

Ok kommer vara jävligt skeptisk vad tabloiderna skriver. Dom lever på hysteri.

Ja helvete, vem vill inte färdas i farkost ?
Måste kolla på Airleap hemsida vad en resa i deras farkost går på !

Nu är jag ju inte en stor fantast av att flyga mindre turboprop maskiner som 340 och F50 men
om dom klassas som farkost så ?
bil, båt, tåg, cykel, moped, flyg allt har jag provat men icke farkost
Citera
2022-01-19, 22:20
Bannlyst
Jag tycker fan någon får bygga en radiostyrd vildvittra. Vid set laget så blir nog folk tokiga.
Citera
2022-01-19, 22:28
Medlem
statsterrorists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobbaaan
Med den senaste tidens drönarobservationer så börjar jag fundera lite i banorna att det kanske är svenska drönare som flyger runt för att skrämma upp media och indirekt kasta skit mot främmande makt.

Ingen har gripits för någon av flygningarna, vilket i sig kanske är lite märkligt. Om det skulle gripas någon tror jag denne hade hängts ut med namn och bild i tidningen. Och man kan stoltsera med det hela.

Tekniken att flyga avancerade drönare borde man rimligen ligga i framkant med då man har kunskapen att tillverka egna flygplan och diverse radarsystem. Att hålla tyst om dessa kunskaper borde vara högt prioriterat.

Man har triggat igång media medvetet den senaste tiden och rullat stora konvojer många mil när man istället hade kunnat åka båt direkt från Stockholm. Istället har man åkt konvoj för att sedan åka båt, och vägrat berätta för media vart de är på väg.

Fördelarna är ganska många med att media och allmänheten uppmärksammar att de flyger drönare över skyddsobjekt och kärnkraftverk. Det blir lättare att äska pengar i framtiden och man kan sprida lite rysskräck. Man har inte pekat ut något speciellt land men vi alla vet ju vart folk vill peka.

Diskussion: Har Sverige förmågan att kunna koordinera dessa drönare som setts i media och är det rimligt att man skulle göra det i rent propagandaperspektiv?

Svar ja. Det är militären som kontrollerar main stream media vad gäller denna slags frågor. Det är lite väl många drönarincidenter och saker som händer samtidigt för att detta skall vara något annat än en drönarpsyop från Försvarsmaktens och djupa statens sida.

"Den första större drönaren observerades vid Forsmark i fredags. Den upptäcktes när den flög över kärnkraftverket vid åttatiden på kvällen. Polisen kunde sedan följa den i 20 minuter, innan den försvann ur sikte på väg ut mot Östersjön." https://www.svd.se/agrell-dronarna-kan-vara-har-for-att-skrammas/om/svenska-dronarlarmen

Mot Ryssland via Östersjön såklart...Vart annars?

Gissar på att denna psyop - på sikt - bl.a. syftar till att alla drönare i luftrummet skall kunna identifieras enklare, särskilt i vissa områden, och att militären skall kunna skjuta ner drönare på eget initiativ, när de anser att situationen så kräver, särskilt vid kärnkraftverk och liknande ställen.

Utvecklingen i samhället går mot mer kontroll och identifiering på alla plan, efter plandemiverktyget kommer nu drönarverktyget. Många kort i kortleken som spelas ut när det gäller att styra samhället åt det håll man önskar.
Citera
2022-01-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobbaaan
Med den senaste tidens drönarobservationer så börjar jag fundera lite i banorna att det kanske är svenska drönare som flyger runt för att skrämma upp media och indirekt kasta skit mot främmande makt.

Ingen har gripits för någon av flygningarna, vilket i sig kanske är lite märkligt. Om det skulle gripas någon tror jag denne hade hängts ut med namn och bild i tidningen. Och man kan stoltsera med det hela.

Diskussion: Har Sverige förmågan att kunna koordinera dessa drönare som setts i media och är det rimligt att man skulle göra det i rent propagandaperspektiv?

Det har flugits drönare över svenska skyddsobjekt under flera år utan att media rapporterat om det, antagligen inte över kärnkraftverken vad jag vet men andra. Skälet att det rapporteras nu är givetvis pga av ryssarnas övriga provocerande aktioner (ffa ukraina).

Problemet med dessa drönaraktioner är helt enkelt att det inte finns något effektivt vis att slå ut dem. Speciellt inte då de inte är sända för att göra skada, utan snarare för att testa beredskap och göra en poäng.

Angående frågeställningen så har givetvis 'Sverige' förmågan att genomföra detta inom eget territorium, men det är däremot orimligt att det genomförs i 'propagandasyfte'. Har du en aning om hur många olika enheter som måste vara inblandade och därav hur många som måste hålla tyst om det? Det är inte direkt som att Lars, 57, kan ta en drönare för 50 miljoner, lyfta med den och dessutom flyga över flera skyddsobjekt vid flera tillfällen utan att hundratals personer kommer ställa frågor. Lägg därtill den befälskedja som måste ha godkänt det hela och dessutom fått flera oberoende mediebolag att rapportera samma sak...

Nyttiga idioter finns det många av men frågan är om inte rubelälskare är fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in