2022-01-19, 15:53
Medlem
bomhulls avatar
Jag skulle inte utesluta något, ett försök att skrämma upp svensken så att dom går med i nato.
Citera
2022-01-19, 15:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris
Kan väl lika gärna vara NATO som Ryssland eller FM själva som sysslar med något hemligt/vill driva opinion.

Gällande NATO så har man ju tidigare haft ubåt(ar?) i Sverige, något man först hetsade om att det var Ryssen tills det kom fram ett tag senare att det var NATO.

Så det är omöjligt att veta men jag tänker som så att hade Ryssen velat spana på våra kärnkraftverk hade man gjort det högt uppifrån, inte nära nog så man syns från marken.

Bara ta en kik på vad drönare av militärklass är kapabla till. Man kan ta satellitbilder från rymden alltså kan man också ta högupplösta bilder från några tusen meters höjd.

Det finns drönare som tekniskt är ganska enkla men vars kameror kan ta utmärkta bilder och med en enkel dator samt GPS så är det inga problem att bygga sådana konstruktioner som kostar runt 30.000 kr och som har 20-30 mils räckvidd.

Men några av de drönare som synts verkar vara en civil rysk drönare som normalt används för kraftledningsinspektioner (där man flyger längs med kraftledningar och filmar). De används även av militären och skiljer sig inte direkt från andra liknande drönare. De katapultstartas på samma sätt som vanliga modellplan (med gummirep).
Citera
2022-01-19, 16:01
Medlem
I Sverige måste man ju registrera sina drönare på transportsstyrelsen så jag tror inte att detta är möjligt alls.. alla måste ju följa internationella lagar
Citera
2022-01-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Jag skulle inte utesluta något, ett försök att skrämma upp svensken så att dom går med i nato.
Vem tjänar mest på att vi blir nojiga och går med i NATO.

USA
Citera
2022-01-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
I Sverige måste man ju registrera sina drönare på transportsstyrelsen så jag tror inte att detta är möjligt alls.. alla måste ju följa internationella lagar
I Sverige kan man skita i att ta körkort och åka runt i trettio år innan man åker fast i någon kontroll. vad har det med en lag att göra folk gör det i alla fall.

Går rätt fint att beställa drönare och åka runt lite, jag har själv två drönare dock av betydligt mindre "hobbymodell". och med tanke på att det tog typ två timmar innan någon ens kom dit till det där kraftverket så är det tillräcklig tid för mig att gå hem och sätta på kaffepannan om det så till o med var vid kraftverket.

Nu flyger jag själv hemma och hur stor är risken att någon kommer och kollar vad jag håller på med. Nä det lär aldrig hända.
Citera
2022-01-19, 16:27
Medlem
Vilken cirkus om polisen/försvaret skulle jaga sig själva, då skulle det tystas ner med hänvisning till rikets säkerhet.
Citera
2022-01-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull

Om det är det som är din tolkning har du redan uteslutit ganska mycket.
Citera
2022-01-19, 16:39
Bannlyst
Vill tilägga en intressant sak. Alla drönarna har observerats då dom flög med påslagen strålkastare. Så om jag inte är dum så kan man ju fastställa att operatörens peimära motiv är att synas och påverka.

I nuläget hade det varit kul med skapa bilder så man kan fastställa tillverkaren.

Sedan sägs det ju att det finns en hel del drös med filmer. Varför har man valt att hålla inne med dom? Vem vinner på att alla spekulerar?
Varför hålls bilderna från media? Eller är det mer juridiska skäl? d.v.s pågående brotts utredning?

Spekulationer I nuläget är nog mer skadliga än nyttiga - då ryktes spridning snabbt blir olika historier och desinformation. Vi gjorde ett experiment en gång på så vis. 40 personer I ett led fick delge information till den jämte. I andra änden så stämnde set inte så bra! Så någons spekulation kan nog snabbt bli fakta I nästa läsare och skribent.

D.v.s I nuläget vet vi inte ett skit. O vi kommer inte veta mycket mer till ett par veckor eller månader, tyvärr 😣 Är grymt nyfiken själv.
Citera
2022-01-19, 16:49
Medlem
Gudochhanssons avatar
Man kan tänka sig vad som helst om dem, propaganda för NATO, antipropaganda mot Ryssland, för att egga svenskarna till vaksamhet och krigsberedskap av MSB. Minst troligt är det Ryssland bakom som de har händerna fulla kring sin egen gräns nu. Eller är det ett vanligt fenomen av drönare som förstorats i och med krisläget.
Citera
2022-01-19, 17:52
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris

Gällande NATO så har man ju tidigare haft ubåt(ar?) i Sverige, något man först hetsade om att det var Ryssen tills det kom fram ett tag senare att det var Nato.

Det där påståendet har jag hört av flera men aldrig sett någon form av bevis eller officiellt uttalande, vart kommer detta ifrån att Nato haft ubåtar i svenska vatten?
Citera
2022-01-19, 17:55
Medlem
rtyuios avatar
Ja, det var för att skifta fokus från den enorma smittspridningen som sker just nu.
Citera
2022-01-19, 18:03
Medlem
Rasputin420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Troligen inte eftersom det är stora, tunga och avancerade drönare som flög koordinerat i hårt väder, samtidigt vid olika skyddsobjekt i landet. Alltså inte små leksaksdrönare du köper på Wish för en tusenlapp direkt.

Fotades dom när dom flög, finns det bild på drönarna i fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in