Citat:
Ursprungligen postat av
yoyoyolo
Jag har ju då dammsugit på utan att byta dammsugarpåse i tre och ett halvt år nu. Det var ju ett bra tag sen det hade nån större effekt, nåt som varit en bra ursäkt för att också dammsuga rätt sällan. Att köpa dammsugarpåsar är ju ett jävla projekt, har försökt flera gånger och misslyckats.
Idag luktade dock som dagen D. Så ska hemsidefan merförsälja ett HEPA-filter. 139 kr, ska rena utluften från vissa dammpartiklar. Jag är inte allt för snål men gillar inte att bli narrad. Förstår inte om det här är nåt normala människor har i sin dammsugare eller om det är nåt man lurar på dumma jävlar med plastskräck. Som ni kanske förstår har jag det rätt sunkigt hemma men har ambitioner om att fräscha upp det lite. Är kvalsterallergiker enligt ett blodtest men har inget som skulle kunna vara symptom förutom huvudvärk. Vad gör normalt fölk, byter ni HEPA-filter?
Det sitter ett filter i. Dammsugarn är ärvd från föräldrarna, billig skit som kanske har brunnit(?), gissar att de bytt dammsugarpåsar i normala intervall men kan inte säga nåt om skicket på filtret.
Jag hakar lätt upp mig på små beslut men måste nog få köpt de här satans påsarna. Snälla hjälp mig att göra min lägenhet till en något mindre äcklig plats.
Jag förutsätter att du trollar, för så korkade frågor lär ingen ytan tvångströja kläcka ur sig…
Då det inte är krav eller lag på att man måste ha och använda dammsugare, så är det givetvis inte heller lag eller krav på HEPA-filter.
Däremot erbjuds man med HEPA-filter en högre reningsgrad, men du har ju redan i ditt trolleri insinuerat att renlighet inte är din grej… Du ger ju sken av att vilja leva i en svinstia…
Hur du sen kan undra om HEPA-filter är svindel är obegripligt… i så fall skulle ju dammsugare vara svindel med…
Citat:
Ursprungligen postat av
Henrikss
Brukar följa med ett tunnt filter som jag brukar sätta istället för hepafiltret. Det viktigaste är nog att byta själva dammsugarpåsen.
Lätt att hitta rätt filter på nätet 👍
Det filtret är tänkt som motorfilter, det brukar finnas ett filter mellan dammsugarpåsens utrymme och själva motorn i dammsugaren, som ska skydda motorn från skit och elände om filterpåsen börjar läcka.
HEPA-filter, om sådant finns på dammsugaren har extremt mycket högre reningsgrad än motorfiltret då det senare i princip bara filtrerar bort kottar och gråsparvar…