2022-01-19, 14:28
Medlem
yoyoyolos avatar
Jag har ju då dammsugit på utan att byta dammsugarpåse i tre och ett halvt år nu. Det var ju ett bra tag sen det hade nån större effekt, nåt som varit en bra ursäkt för att också dammsuga rätt sällan. Att köpa dammsugarpåsar är ju ett jävla projekt, har försökt flera gånger och misslyckats.

Idag luktade dock som dagen D. Så ska hemsidefan merförsälja ett HEPA-filter. 139 kr, ska rena utluften från vissa dammpartiklar. Jag är inte allt för snål men gillar inte att bli narrad. Förstår inte om det här är nåt normala människor har i sin dammsugare eller om det är nåt man lurar på dumma jävlar med plastskräck. Som ni kanske förstår har jag det rätt sunkigt hemma men har ambitioner om att fräscha upp det lite. Är kvalsterallergiker enligt ett blodtest men har inget som skulle kunna vara symptom förutom huvudvärk. Vad gör normalt fölk, byter ni HEPA-filter?

Det sitter ett filter i. Dammsugarn är ärvd från föräldrarna, billig skit som kanske har brunnit(?), gissar att de bytt dammsugarpåsar i normala intervall men kan inte säga nåt om skicket på filtret.

Jag hakar lätt upp mig på små beslut men måste nog få köpt de här satans påsarna. Snälla hjälp mig att göra min lägenhet till en något mindre äcklig plats.
Citera
2022-01-19, 14:33
Medlem
Henriksss avatar
Brukar följa med ett tunnt filter som jag brukar sätta istället för hepafiltret. Det viktigaste är nog att byta själva dammsugarpåsen.
Lätt att hitta rätt filter på nätet 👍
Citera
2022-01-19, 14:37
Medlem
icuesofty20s avatar
Jag finner det nödvändigt. Skönt med friskare luft. Har även luftrenare.

Man behöver vidare inte byta filtren särskilt ofta.
Citera
2022-01-19, 14:45
Medlem
Jag byter mitt HEPA en gång per år.

Nu är det inte alla modeller som har ett HEPA, utan vissa har AirClean+ (Miele) och liknande modeller. Typ en tunn skumgummimatta som ligger på utblåset. Om du har en sådan dammsugare, som inte är Miele, skulle jag rekommendera att byta ut hela skiten. Den måste vara antik, eller något riktigt udda märke.

Om du har HEPA, så är det inte så viktigt att byta varje år, jag gör det, för att jag vill ha det rent hemma. Lukten påverkas inte så mycket, men partikelhalten i luften borde kunna påverkas, så jag tar gärna kostnaden för det. Påsar är lite viktigare att byta, sugaren får med sig mer skit, lukten blir mycket bättre, och det känns fräschare än att förvara flera års damm i ett skåp.

Hur du kunnat misslyckats med att köpa påsar fattar jag inte. Det finns typ Miele, Bosch och S-bag. Andersson har ju lyckats släppa sitt märke med, men det är mest till deras egna sugare.

Låter dock som att du kanske ska fundera på en ny dammsugare, så slipper du allt det här stöket. Netonnet har ju en för 995 tror jag, annars skulle jag nog kolla på Bosch. Lite dyrare, men bra skit är det. Själv kör jag en Miele, kostar nästan 3000 men bra grejer.
Citera
2022-01-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Brukar följa med ett tunnt filter som jag brukar sätta istället för hepafiltret. Det viktigaste är nog att byta själva dammsugarpåsen.

Jag tror bara det är Miele, möjligtvis Bosch som gör så.

S-bag skickar med ett filter som ska sitta innan motorn, det ska man byta var fjärde påse, ganska viktigt att man gör det också.
Citera
2022-01-19, 14:49
Medlem
Hepafilter är mycket bra och är ett måste om man är det minsta allergisk. Det filtrerar bort i stort sett alla skitpartiklar. Det finns Hepa som går att tvätta.
En bra investering!
Citera
2022-01-19, 14:53
Medlem
Och byt dammsugarpåsar för helsinki!
Citera
2022-01-19, 14:54
Avslutad
Du har ett tillräckligt HEPA-filter i luftvägarna. Så länge det inte handlar om små virus och partiklar från avgaser så fastar dammet i flimmerhåren. Du har blivit utsatt för något som heter marknadsföring.
Citera
2022-01-19, 15:00
Avslutad
Vad är ett Hepafilter och varför ska man använda det? Trams.

Jag har en dammsugare som kostade under tusenlappen på Ica Maxi. En Volta, tror jag att det är.Den duger åt mig. Dammsugarpåsen byts när den är full. Inte oftare, så dyra som sånt är. Jag är inte allergiker.
Citera
2022-01-19, 15:06
Medlem
Jag har asatma och för mig är det noga hur man gör. Jag är så känslig att jag måste ha ett andningsskydd på mig annars blir det knas sen på natten så det är ett tips.

Verkar som att hepafilltret ger rätt dålig effekt om damsugarpåsen är mer fylld till än upp till trekvart. Så se till att tömma påsen ofta. men än halvfylld så är det kört.
En bra grej är att köra med fönsterna öppna. och gå sen ut efteråt.

Det tar fyra timmar för dom allra minsta spacklarna att lägga sig på ytor lärde jag mig på en asbetskurs.. Så vänta gärna minst något timme sen skurar du.
Citera
2022-01-19, 15:12
Medlem
D45Ks avatar
Du kan röka ett helt liv och undvika cancer. Men röker du inte alls så är du absolut mer sâker.

Du kan köra utan filter för damsugare och kanske, kanske inte, utveckla allergi om 10 år. Kör du filter så har du iaf gjort det bättre.
Citera
2022-01-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoyoyolo
Jag har ju då dammsugit på utan att byta dammsugarpåse i tre och ett halvt år nu. Det var ju ett bra tag sen det hade nån större effekt, nåt som varit en bra ursäkt för att också dammsuga rätt sällan. Att köpa dammsugarpåsar är ju ett jävla projekt, har försökt flera gånger och misslyckats.

Idag luktade dock som dagen D. Så ska hemsidefan merförsälja ett HEPA-filter. 139 kr, ska rena utluften från vissa dammpartiklar. Jag är inte allt för snål men gillar inte att bli narrad. Förstår inte om det här är nåt normala människor har i sin dammsugare eller om det är nåt man lurar på dumma jävlar med plastskräck. Som ni kanske förstår har jag det rätt sunkigt hemma men har ambitioner om att fräscha upp det lite. Är kvalsterallergiker enligt ett blodtest men har inget som skulle kunna vara symptom förutom huvudvärk. Vad gör normalt fölk, byter ni HEPA-filter?

Det sitter ett filter i. Dammsugarn är ärvd från föräldrarna, billig skit som kanske har brunnit(?), gissar att de bytt dammsugarpåsar i normala intervall men kan inte säga nåt om skicket på filtret.

Jag hakar lätt upp mig på små beslut men måste nog få köpt de här satans påsarna. Snälla hjälp mig att göra min lägenhet till en något mindre äcklig plats.

Jag förutsätter att du trollar, för så korkade frågor lär ingen ytan tvångströja kläcka ur sig…

Då det inte är krav eller lag på att man måste ha och använda dammsugare, så är det givetvis inte heller lag eller krav på HEPA-filter.

Däremot erbjuds man med HEPA-filter en högre reningsgrad, men du har ju redan i ditt trolleri insinuerat att renlighet inte är din grej… Du ger ju sken av att vilja leva i en svinstia…

Hur du sen kan undra om HEPA-filter är svindel är obegripligt… i så fall skulle ju dammsugare vara svindel med…

Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss

Det filtret är tänkt som motorfilter, det brukar finnas ett filter mellan dammsugarpåsens utrymme och själva motorn i dammsugaren, som ska skydda motorn från skit och elände om filterpåsen börjar läcka.

HEPA-filter, om sådant finns på dammsugaren har extremt mycket högre reningsgrad än motorfiltret då det senare i princip bara filtrerar bort kottar och gråsparvar…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in