2022-01-19, 16:38
Medlem
yoyoyolos avatar
Jag har fattat att det inte är lagkrav på HEPA-filter, det var inte min fråga. Jag har inte heller misslyckats på sättet att jag köpt fel, bara blivit lite matt över HEPA-beslutet och gett upp.

Är lite metal och skippar filtret. Tack för svar hörni.
Citera
2022-01-19, 17:22
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag har asatma och för mig är det noga hur man gör. Jag är så känslig att jag måste ha ett andningsskydd på mig annars blir det knas sen på natten så det är ett tips.

Verkar som att hepafilltret ger rätt dålig effekt om damsugarpåsen är mer fylld till än upp till trekvart. Så se till att tömma påsen ofta. men än halvfylld så är det kört.
En bra grej är att köra med fönsterna öppna. och gå sen ut efteråt.

Det tar fyra timmar för dom allra minsta spacklarna att lägga sig på ytor lärde jag mig på en asbetskurs.. Så vänta gärna minst något timme sen skurar du.
Bästa svaret!
Byt påsar oftare folk, eller om ni är snåla, skaka ur den lite från balkongen...
Citera
2022-01-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bästa svaret!
Byt påsar oftare folk, eller om ni är snåla, skaka ur den lite från balkongen...

Skulle fan mörda den grannen som gör så och blir en anmälan till hyresvärden samma sekund.
Citera
2022-01-19, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Du kan röka ett helt liv och undvika cancer. Men röker du inte alls så är du absolut mer sâker.

Du kan köra utan filter för damsugare och kanske, kanske inte, utveckla allergi om 10 år. Kör du filter så har du iaf gjort det bättre.
Du kan leva ett helt liv med den nyttigaste maten och den hälsosammaste livsstilen. Ändå slutar du som död i en grop i marken.
Citera
2022-01-19, 18:43
Medlem
Ta ut hepafiltret, vänd på det och kolla. Är lamellerna kritvita eller är det svart/grått? Om det är det senare så behöver det bytas.

Att inte byta hepafilter är ungefär lika dumt som att aldrig byta kupefilter i bilen.

Och dammsugarpåsen, den byter man ut varannan månad.
Citera
2022-01-19, 20:03
Medlem
Sonny00s avatar
Hepafilter och liknande är helt onödigt tycker jag. Luften i en bostad är i princip alltid full av små dammpartiklar, inte fan tar jag någon skada av det. Varför skulle det vara olämpligt om det kommer ut lite extra partiklar just när man dammsuger?
Citera
2026-08-26, 13:57
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hepafilter och liknande är helt onödigt tycker jag. Luften i en bostad är i princip alltid full av små dammpartiklar, inte fan tar jag någon skada av det. Varför skulle det vara olämpligt om det kommer ut lite extra partiklar just när man dammsuger?
Väcker liv i tråden och ställer en fråga om HEPA-filter.
Tydligen så finns det någon EU-regel som gör att dammsugare inte får ha större motoreffekt än 890W.
Vilket då begränsar hur pass bra sug/undertryck en dammsugare kan uppvisa.
Nu undrar jag om HEPA-filter i en sugare gör att den suger sämre vid munstycket?
Filtret bör ju ha en reducerande effekt på luftflödet genom sugaren och gör att en HEPA-filter försedd sugare på 890W teoretiskt suger sämre än en utan ett sådant filter.
Dessutom är det ju som Sonny skrev innan, det fina dammet finns redan i bostaden så whats the point med ett HEPA-filter om man inte dammsuger dagligen?
Citera
2026-08-26, 17:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Väcker liv i tråden och ställer en fråga om HEPA-filter.
Tydligen så finns det någon EU-regel som gör att dammsugare inte får ha större motoreffekt än 890W.
Vilket då begränsar hur pass bra sug/undertryck en dammsugare kan uppvisa.
Nu undrar jag om HEPA-filter i en sugare gör att den suger sämre vid munstycket?
Filtret bör ju ha en reducerande effekt på luftflödet genom sugaren och gör att en HEPA-filter försedd sugare på 890W teoretiskt suger sämre än en utan ett sådant filter.
Dessutom är det ju som Sonny skrev innan, det fina dammet finns redan i bostaden så whats the point med ett HEPA-filter om man inte dammsuger dagligen?

Det stoppar extremt små partiklar bla bakterier och mögelsporer som kan utvecklas i dammsugare påsen om man sällan byter påse.
Även ev asbest partiklar kan stoppas om det råkar finnas ev sådana
risken för allergier och astma minskar alltså.
Citera
2026-08-26, 19:42
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det stoppar extremt små partiklar bla bakterier och mögelsporer som kan utvecklas i dammsugare påsen om man sällan byter påse.
Hmmm.
Luften/dammet sugs in i munstycket och vidare via röret, slangen för att sedan hamna i påsen.
Efter påsen sitter ett grovfilter, fläkten och siste HEPA-filtret, innan luften blåses ut i rummet.
Om jag nu har förstått konstruktionen rätt.
Så den största nytta HEPA-filtret i så fall gör är att fånga upp de mikro-partiklar (mögel) som kan ha bildats i påsen. Samtidigt bromsar HEPA-filtret luftflödet genom sugaren.
Bäst städning bör man således få om man köper en sugare med 890W motoreffekt utan HEPA-filter och ser till att byta påse ofta.
Citera
2026-08-26, 20:23
Medlem
killawifes avatar
Du måste inte ha det. Det spelar inte så stor roll för hemmabruk och vanliga dammsugare. För industriellt arbete och liknande är det absolut nödvändigt dock. Man byter dock filtren väldigt ofta.
Citera
2026-08-28, 14:47
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Filtret sitter efter påsen, så det hjälper inte mycket sätter du ett filter före påsen så blir det ingenting som hamnar i påsen, men filtret blir igensatt på 15 sekunder.

Fördelen med ett fint filter är att de små partiklar som smiter igenom påsen inte skickas ut i luften i bostaden igen.
Citera
2026-08-28, 14:56
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Hepa är riktigt bra skit. Ren luft ska det va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in