Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-01-21, 14:38
  #25
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2022-01-25, 06:32
  #26
Medlem
Da fragestallningen ar hypotetisk till sin natur (inget fel pa det) sa skulle det givetvis vara mojligt att Riksdagen helt forbjod tilltrade till Mt Everest genom en lag. Vad jag tror kanske ar mer troligt att det blir en diskussion om kommersiellt utnyttjande av allemansratten. Alternativt att det kommer att stallas krav pa de kommersiella spelarna. Krav sasom sakerhet, miljotankande och kanske licensiering och begransning av antalet kommersiella aktorer i omradet.

Just att regeringen/riksdagen skulle begransa allemansratten for individer verkar inte troligt med de nuvarande vindarna. Nagon namnde Centern och Moderaterna. Jag skulle saga att detta galler mer i attraktiva omraden. Jag gissar att ett svenskt Mt Everest inte riktigt skulle ligga i en attraktivt omrade. Inte heller tror jag att samer eller motsvarande skulle vara intresserade av just berget for tex betesmarker.

Men som sagt var, det ar bara min tankar.
Citera
2022-01-25, 11:42
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Frågan är intressant utifrån den politiska debatten kring avskaffandet av allemansrätten och att man från vissa håll även vill förbjuda att folk vandrar i fjällen.

Debatten kring avskaffandet av allemansrätten utgår från att man från bla Centern och Moderaternas sida vill skärpa den privata äganderätten av skogsskiften mm för att förhindra folk att vistas där. Man anser även att naturskyddad mark som idag tillhör staten som tex Tiveden ska övergå i privat ägo.

Ett sådant beslut hade även fått till följd att fjällvandringar hade förbjudits eftersom samerna äger stora marker kring kalfjället vilka även de kräver att fjällvandringar förbjuds.

Detta tillsammans ger svaret att hade Everest legat i Sverige hade det dels varit det främsta argumentet för avskaffandet av allemansrätten samt varit förbjudet att ens ta sig ut på fjället för att se på berget, än mindre bestiga det.

Samerna äger ingen mark i fjällen, det är inte de som vill ta betalt

https://sverigesradio.se/artikel/avg...s-i-arefjallen
Citera
2022-01-25, 11:47
  #28
Medlem
Jag tror inte att Sverige hade förbjudit bergsbestigning på Mount Everest om det legat i Sverige. Däremot hade man haft höga säkerhetskrav och krav på att man tagit bergklättrarlicens för att bevisa att man har kunskaper och fysik att klara strapatsen.

Vi hade nog även haft bättre läger på vägen upp där man kan söka skydd undan dåligt väder samt räddningsstation som kan följa bergsklättrarna i realtid på sin övervakningsutrustning och så slutligen tagit rejält med betalt för nöjet.

Trots allt går nollvisionen att applicera även för bergsklättring.

Vi hade nog helt enkelt haft en mer modern form av bergsklättring i Sverige än vad som idag finns runt Mount Everest.
Citera
2022-01-25, 11:48
  #29
Medlem
Svenskar klarar inte ens av att bestiga Kebnekaise utan att hela berget ser ut som en soptipp. Dags med förbud även där. Eller bara vandring med organiserade turer tillåten.
__________________
Senast redigerad av Manskahahusvagn 2022-01-25 kl. 12:32.
Citera
2022-09-12, 18:32
  #30
Medlem
GoblinSlayers avatar
Må hända att det skulle vara men gillar ni utmaningar testa Sarek
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback