2022-01-18, 20:41
Medlem
Jag och tjejen pratar om att skaffa livförsäkring. Spontant känns det som en djungel och att det är same shit different name. Någon där ute som vet något bolag som är hyfsat reko? Känns som om LF, Folksam och Handelsbanken liv känns ”vettigast”. Kom gärna med input!
Citera
2022-01-18, 21:00
Medlem
Jag och sambon har Swedbank, betalar väll sisådär 120kr i månaden och får typ 1,3m om den andra dör, allt handlar väll om hur mycket ni vill betala i månaden och hur mycket ni väll få om den andra avlider,
Bästa är att ringa dom olika och jämnföra.
Har för mig att livförsäkring är en försäkring du kan pruta ner priset på om du samlar försäkringar hos något bolag!
Citera
2022-01-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulltofs12
Jag och sambon har Swedbank, betalar väll sisådär 120kr i månaden och får typ 1,3m om den andra dör, allt handlar väll om hur mycket ni vill betala i månaden och hur mycket ni väll få om den andra avlider,
Har för mig att livförsäkring är en försäkring du kan pruta ner priset på om du samlar försäkringar hos något bolag!

Tack för tipset! Vi båda är kunder i shb, hemförsäkring via LF så får kolla med dem då helt enkelt
Citera
2022-01-18, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulltofs12

jag bor som inneboende hos en kan dom sätta livförsäkring på mig utan att jag vet det och få ut stora summor om jag skulle dö? isåfall hur kan ja förhindra det?
Citera
2022-01-19, 16:31
Medlem
Det är främst pris som skiljer om jag förstått rätt. De flesta har nog ungefär samma försäkringsvillkor, exempelvis undantag för självmord inom ett år, krig, brottslig verksamhet.

Så bästa är att jämföra priset. På åtminstone Folksam och IF får man fram pris direkt på hemsidan, när jag själv gjorde det hamnade Folksam på lägst pris.

edit: Möjligen kan försäkringsvillkor skilja sig mellan bolag gällande dödsfall vid riskfyllda aktiviteter, exempelvis motorsport, fallskärm, kampsport. Vet inte. Men håller man på med någon sådan kan det vara bra att läsa försäkringsvillkoret.
Senast redigerad av Gubeee 2022-01-19 kl. 16:47.
Citera
2022-01-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
jag bor som inneboende hos en kan dom sätta livförsäkring på mig utan att jag vet det och få ut stora summor om jag skulle dö? isåfall hur kan ja förhindra det?

Man får inte teckna livförsäkring åt någon annan utan en fullmakt från den personen.

https://lawline.se/answers/har-nagon...mitt-tillstand
Citera
2022-01-19, 17:09
Medlem
Här finns en variant med återbäring, det går att välja engångsbetald premie eller löpande betalning. Försäkringen är traditionell och genererar återbäring vilket normalt ger mer än premien tillbaka ( nominellt) efter det att försäkringstiden är slut.

https://www.ankepupillkassan.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in