2023-03-16, 18:53
Medlem
Kan någon förklara för mig varför man inte åtalar för vållande till kroppsskada, vilket nämndemännen bör kunnat komma överens om att det handlar om?
Citera
2023-03-16, 18:53
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Mod försökte leta på rimliga ställen men hittade inget. Svårsökt ämne.

Undrar om han ångrar sig eller skryter för sina kompisar om den tuffa grejen han gjorde?
Detta blir en merit för honom bland hockeykompisarna.
Citera
2023-03-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregorpegor
Kan någon förklara för mig varför man inte åtalar för vållande till kroppsskada, vilket nämndemännen bör kunnat komma överens om att det handlar om?
Finner det också mycket underligt att man inte har ett andrahandsyrkande, så självklart är det inte med uppsåt här.
Senast redigerad av kvarkihamnen123 2023-03-16 kl. 20:49.
Citera
2023-03-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkihamnen123
Finner det också mycket underligt att man inte har ett andrahandsyrkande, så självklart är det inte med uppsåt här.

Tycket personligen att uppsåtet är tämligen glasklart här. Slår du någon i ansiktet med en hockeyklubba så vet du att risken är att offret får allvarliga skador och uppenbarligen skiter du i den risken. Likgiltighetsuppsåt således.

Sen är jag förvisso ingen processjurist eller straffrättare, och det var länge sen jag studerade det, men kan inte rätten döma för andra brott (exvis oaktsamhetsbrott som i det här fallet) ex officio med stöd av RB 30:3 - förutsatt att den andra brottsbeteckningen / det andra tillämpliga lagrummet täcks av gärningsbeskrivningen och bevisningen i övrigt?
Senast redigerad av CV90 2023-03-16 kl. 23:09.
Citera
2023-03-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Tycket personligen att uppsåtet är tämligen glasklart här. Slår du någon i ansiktet med en hockeyklubba så vet du att risken är att offret får allvarliga skador och uppenbarligen skiter du i den risken. Likgiltighetsuppsåt således.

Sen är jag förvisso ingen processjurist eller straffrättare, och det var länge sen jag studerade det, men kan inte rätten döma för andra brott (exvis oaktsamhetsbrott som i det här fallet) ex officio med stöd av RB 30:3 - förutsatt att den andra brottsbeteckningen / det andra tillämpliga lagrummet täcks av gärningsbeskrivningen och bevisningen i övrigt?
Hans förklaring var att han slog mot vattenflaskan som målsägande höll i handen. Sedan huruvida rätten väljer att tro på den förklaringen så till vida att man gör bedömningen att han bara ville träffa vattenflaskan utan att för den sakens skull anse att han inte alls var likgiltig inför att han skulle kunna träffa hans ansikte är en annan sak. Om man väljer att tro på det så är det ett solklart oaktsamhetsbrott. Vilket är varför jag tycker att det lustigt att man inte har ett andrahandsyrkande.
Senast redigerad av kvarkihamnen123 2023-03-17 kl. 00:20.
Citera
2023-03-17, 03:50
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
En spelare i Avesta fick matchstraff. Gör matten själv. Helt svenskt namn fast lite hemgjort.
Matchstraff... jag tycker han ska sluta med hockeyn! Det där gick gränsen
Citera
2023-03-17, 04:16
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engladsmiley
https://anonfiles.com/FcL9e0Cax9/IMG_9964_MP4

Hoppas det funkar
det är för fan trojan
Citera
2023-03-17, 04:23
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusaren94
Killen dömdes till skadestånd på 66 000, men friades från grov misshandel. Läs mer,
https://www.aftonbladet.se/sportblad...falu-tingsratt
FÖR IHELVETE. VAD ÄR DET HÄR FÖR RÄTTVISE SYSTEM VI HAR I SVERIGE!!!!!!
Citera
2023-03-17, 04:35
Medlem
Norrlandsrebells avatar
”Tyvärr så inträffade en händelse som ledde till att en av era spelare skadades mycket allvarligt. Vi beklagar det inträffade, denna typ av beteende från en spelare är inget som vi som förening ställer oss bakom. Den aktuella spelaren är för närvarande avstängd från all verksamhet i föreningen. Vi kommer under veckan, styrelse tillsammans med ledare att samtala med den aktuella spelaren och laget om det inträffade. Vi inväntar återkoppling och utredning från distriktets disciplinnämnd”.

Från Aftonbladet.

Fyfan vad man spyr vad motståndar laget rent ljuger i media. Jag hoppas verkligen killen som var skyldig får aldrig mer röra en hockey klubba någon mer och livstid fängelse
Citera
2023-03-17, 04:50
Medlem
Christopher.s avatar
Antar att det överklagas, har inte hockeyförbundet någonting att säga till om spelares uppträdande?
Senast redigerad av Christopher. 2023-03-17 kl. 04:53.
Citera
2023-03-17, 06:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Det kallas likgiltighetsuppsåt, och klappmongot kan du titta på i din spegel.
Nej det gör det inte din dumme fan då han inte menade att träffa den vattenskvättande dåren i ansiktet, precis som jag skrev i början av tråden.
Vårdslöst men inte uppsåt.
Citera
2023-03-17, 06:45
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det gör det inte din dumme fan då han inte menade att träffa den vattenskvättande dåren i ansiktet, precis som jag skrev i början av tråden.
Vårdslöst men inte uppsåt.
Vet inte, tycker bägge två betedde sig som idioter. När man är i match är adrenalinet högt, det är krigstillstånd i kroppen och sedan skvätter idioten vatten från ett avbytarbås i ett känsligt läge. Idiotiskt alltihop. Blir ju så att antingen håller man sig till spelreglerna eller inte.

Hoppas vattenskvättaridioten lärde sig något om livet av denna händelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in