2022-01-18, 23:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
I den förra tråden skrev Frange har jag för mig att straffvärdet på grov misshandel (tillhygge samt bestående men) har ett straffvärde på 1,5-5 års fängelse. Någon annan fyllde i att ungdomsrabatten mellan 18-20 är borttagen om straffvärdet överstiger 1 år.

Det kanske kommer uppstå en lång tid för hockeyslaktaren att fundera över konsekvenser över sitt handlande.

Generellt så är det många barn som uppfostrats att man kan bete sig hur som helst och att allt är godkänt, i synnerhet om man fått en diagnos istället för en örfil vid dåligt beteende.

Jag har sagt det tidigare att man gör alla ouppfostrade ungar och alla lata elever som inte underkänns en björntjänst. När de kommer ut i vuxenvärlden så finns det riktiga regler och allvarliga konsekvenser.

Att Z eventuellt aldrig mer kommer få spela hockey är kanske inte det värsta för honom just nu eller i framtiden för honom. Får han två år i fängelse för grov misshandel så lär många dörrar stängas.
Trams, är det ens grov misshandel, var uppsåtet att skada? Blev spelaren provocerad etc.
Gissar på misshandel av normalgraden och villkorlig dom.

WT-Kid kanske lär sig att stänga käften nästa gång.
Citera
2022-01-18, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
När man läste artikeln och såg bilderna så tänkte jag direkt att snubben aldrig mer skulle få hålla på med någon sport men när man ser videon så var nog inte avsikten att skada honom även om man måste ansvara för hur man beter sig och ev risker man utsätter folk för. Såg mest ut som han svingade klubban utan att direkt kolla vart klubban skulle hamna. Sen blev det jävligt fel helt enkelt. Men när media skrev yxhugg i huvudet så trodde man att han stod framför spelaren och siktade på göra så mycket skada som möjligt
Det var exakt min tanke också innan jag såg filmen och jag har även sett matchen och de belyser ännu mer att det var lite mer än småtjafsigt hela matchen tycker jag.

När sådant här publiceras för att sälja så kan det verkligen blir helt fel bild av en händelse om det inte finns film eller objektiva människor som ser händelsen och kan reda ut det utan att blanda in känslor.
Citera
2022-01-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Man kan provocera ja, men denna Kid tror jag har gjort mer än att provocera.

Jag kan ge ett exempel, jag spelade en fotbollsmatch för ca 15 år sedan i en lägre serie, det var en dumdryg jävel i motståndarlaget som spelade forward, jag målvakt. Han stod vid varje hörna och slog armbågen i sidan på mig och trampa mig på fötterna. Jag vart förbannad och puttade bort honom efter fjärde gången. Han kom och fortsatte, då sa jag åt honom att för jag chansen så sänker jag dig. Han bara hånflinade och fortsatte. I dom sista minuterna av matchen får han en kontring och springer själv mot mig, jag tar sats och springer mot honom men jag skiter i bollen. Jag sätter en armbåge rakt i ansiktet på honom. När han kvicknat till så förklarade jag lugnt för honom att ni är vi kvitt. Nästa match så var han from som ett lamm.

Så Jag tror att Kid inte bara provocerat fram detta han har misskött sig på plan och tillslut finns det någon som tröttnar.

Tur att du inte är en försvarsadvokat...

Då du precis har lyckats bevisa att den du försöker förklara inte bara gör det "i stridens hetta" utan faktiskt medvetet begår handlingen...

Well done.

Det är liksom precis det som uppsåt är...
Citera
2022-01-18, 23:44
Medlem
Är kluven till det hela. Man är såklart 100% ansvarig för sin egen klubba, och du får aldrig svinga den i plytet på någon annan. Samtidigt så är det så många saker som går fel i den här händelsen. Aldrig i livet att avsikten var såhär grov, det tror jag inte. Ser snarare ut som en impulsreaktion efter att ha fått vatten stänkt på sig där man vill ge igen. Sen går det väldigt, väldigt fel och det blir hundra gånger grövre än vad tanken var från början.
Citera
2022-01-18, 23:50
Medlem
Sjukt mycket folk här som tycker synd om en ung man med ett redigt våldskapital.
Finns stor risk att han gör sämre saker senare i livet.

Ska ni tycka synd om honom? Tyck då synd om honom för att han heter Zacarias.
Citera
2022-01-18, 23:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Är kluven till det hela. Man är såklart 100% ansvarig för sin egen klubba, och du får aldrig svinga den i plytet på någon annan. Samtidigt så är det så många saker som går fel i den här händelsen. Aldrig i livet att avsikten var såhär grov, det tror jag inte. Ser snarare ut som en impulsreaktion efter att ha fått vatten stänkt på sig där man vill ge igen. Sen går det väldigt, väldigt fel och det blir hundra gånger grövre än vad tanken var från början.

Håller helt med.
Citera
2022-01-19, 00:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trams, är det ens grov misshandel, var uppsåtet att skada? Blev spelaren provocerad etc.

Har inte lyckats se klippet ännu. Sprutar BO vatten och får en hockeyklubba i full sving i retur så tänderna flyger och käken slås av så tror inte jag att det klassas som som misshandel av normal graden.

Spruta vatten=förlora tänder och avslagen käke? Du brukar ha mer balanserade åsikter än så.
Citera
2022-01-19, 00:06
Medlem
BiffTannens avatar
Vem vare som svinga?

OnT - det var ju verkligen ingen ”yxsving” eller vad de beskrev det som snarare än snärt mot vattenflaskan som reaktion på en provokation för mycket och den råkade ta jävligt fel tyvärr för alla inblandade.
Senast redigerad av BiffTannen 2022-01-19 kl. 00:19.
Citera
2022-01-19, 00:07
Medlem
Är han ens straffmyndig?

Ser väldigt ung ut.
Citera
2022-01-19, 00:08
Medlem
MisterSevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Kryp tillbaka under stenen du låg under, detta är grov misshandel utan minsta tvekan.
Idioten skall dömas till ett kännbart straff av vårt rättsväsende, sedan ska idioten aldrig mera få beträda en hockeyrink som spelare!
Citera
2022-01-19, 00:12
Medlem
MisterSevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Är han ens straffmyndig?

Ser väldigt ung ut.

19 år.
Citera
2022-01-19, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
19 år.
På facebookbilden att döma ser han inte ut att vara en dag äldre än 14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in