2023-05-04, 20:11
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
du måste vara riktigt värdelös om du lyckas göra 2 mille till 45 tusen under den här tiden. Men mest idiotiskt av allt är att du säljer i panik när de rasar Du är de helt kört för dig.

Vad köpte du för aktier?

var ett fint år för att köpa in sig på börsen i fjol och i år har det ju gått fantastiskt bra.

Köp stabila aktier typ Investor så kan du inte misslyckas.

Men antagligen en trolltråd.

Det vette Fan!
Citera
2023-05-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoxholmsOstFabrik
Detta är ett jävla TV scenario, men jag vette fan vad hur jag ska göra detta på bästa sätt. Min morsa sjukpensionär och har alltid levt på sjukpension ärvde på fuckin riktigt 11,5 miljoner kronor av en moster här i mitten av förra året. Eftersom jag är en av två syskon och vi båda har barn så gav min morsa mig och min syster 2 miljoner kronor var. Jag är fan inte någon skuldsatt människa, inte mer än nån annan vanlig svensson, bil, några smålån och mobilavbetalningar. Jag satt inte i skiten men var absolut inte rik. Nu gav min morsa oss 2 miljoner var och jag vill fan inte slarva bort denna chansen och hamna ruta 1. Vad gör jag med dessa pengar? Jag har NOLL erfarenhet av att hantera så stora summor.

Edit:

Ensamstående farsa (två ungar, 15 och 11) i en medelstor stad, hyreslägenhet och ett stadigt och tryggt jobb. Lever från lön till lön och inte möjlighet att spara mer än nån tusing i månaden.

1. Betala av eventuella lån
2. Sätt in pengarna på SBAB 3% (5k/mån i avkastning)
3. Ligg lågt tills börsen vänder våren 2024
4. Öppna konto på avanza, köp fonden avanza zero. (Nästa vår)
5. Glöm pengarna i 10år.

Gör du ovan och avanza zero presterar så som den gjort 2008-2018 har du 6*921*600kr.

Ta ut pengarna, vänta på nästa crash och repetera.
Citera
2023-05-04, 20:59
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Detta är ett jävla TV scenario, men jag vette fan vad hur jag ska göra detta på bästa sätt. Min morsa sjukpensionär och har alltid levt på sjukpension ärvde på fuckin riktigt 11,5 miljoner kronor av en moster här i mitten av förra året. Eftersom jag är en av två syskon och vi båda har barn så gav min morsa mig och min syster 2 miljoner kronor var. Jag är fan inte någon skuldsatt människa, inte mer än nån annan vanlig svensson, bil, några smålån och mobilavbetalningar. Jag satt inte i skiten men var absolut inte rik. Nu gav min morsa oss 2 miljoner var och jag vill fan inte slarva bort denna chansen och hamna ruta 1. Vad gör jag med dessa pengar? Jag har NOLL erfarenhet av att hantera så stora summor.

Edit:

Ensamstående farsa (två ungar, 15 och 11) i en medelstor stad, hyreslägenhet och ett stadigt och tryggt jobb. Lever från lön till lön och inte möjlighet att spara mer än nån tusing i månaden.
Kokain och horor röstar jag på.

Mer ärligt, räcker det till en bostad och du får lite över är det ett bra alternativ. Resten investerar du långsiktigt i en kombination av olika investeringar, räntefonder, indexfonder både utomlands och hemma, fastighetsfonder och så vidare. Det skall vara ett sparande som du inte behöver röra och är en långsiktig investering. Be om hjälp från din bank.
Citera
2023-05-04, 21:35
Medlem
Brolarens avatar
Citat:

Edit:

Köp en bostad i ett attraktivt område där du vet att den kommer på sikt att öka i värde.
Citera
2023-05-04, 21:38
Medlem
pn222jws avatar
Köp guld och USD och CHF och säg till skattemyndigheterna att du skänkte bort stålarna till GreenPeace - dom kan inte bevisa motsatsen...ge inte svenska staten ett korvöre.
Citera
2023-05-04, 21:50
Medlem
Citat:
Fan ta er era jävla kuksugande honungar. Vet fan ingenting om investeringar eller koppar eller dollar och allt jävla skit ni tyckte jag skulle göra. Köpte aktier och fonder som tipsades om av er och vänner jag hade, läs HADE!!!!!! Nu har jag 45’000 kvar på mitt konto som jag fan inte vågar röra. Sålde fan i panik när allt jävla rövskit kraschade! Hur fan ska jag veta vad som är bra investeringar eller inte!? Men fan ta mig kan inte lyssna på er era jävla kukidioter!

Det där kan inte vara på riktigt. Man måste ta rejäla risker för att förlora 98% av kapitalet. Skulle vara intressant att få en redogörelse vad du har satsat på om du nu menar att detta är sant. Typ roulette eller något?
Citera
2023-05-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Köp guld och USD och CHF och säg till skattemyndigheterna att du skänkte bort stålarna till GreenPeace - dom kan inte bevisa motsatsen...ge inte svenska staten ett korvöre.

Skulle absolut inte råda någon att köpa USD. Inte guld heller för den delen.
Citera
2023-05-04, 22:18
Medlem
Facades avatar
Citat:
Fan ta er era jävla kuksugande honungar. Vet fan ingenting om investeringar eller koppar eller dollar och allt jävla skit ni tyckte jag skulle göra. Köpte aktier och fonder som tipsades om av er och vänner jag hade, läs HADE!!!!!! Nu har jag 45’000 kvar på mitt konto som jag fan inte vågar röra. Sålde fan i panik när allt jävla rövskit kraschade! Hur fan ska jag veta vad som är bra investeringar eller inte!? Men fan ta mig kan inte lyssna på er era jävla kukidioter!

Förlåt men vad i helvetet har du köpt?
Köpte du aktier av kebabsvarvaren på lokala pizza haket?
Citera
2023-05-04, 22:18
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Läste inte det här inlägget innan jag svarade, men mitt råd kvarstår. Köp kokain och horor för de sista pengarna. Det här med aktier och fonder verkar inte vara din grej.
Citera
2023-05-05, 00:30
Medlem
Citat:
Frågar om ekonomisk rådgivning på flashback, du förtjänar det, här fins bara ekonomiskt oberoende socfall till mytomaner som spekulerar.
tycker synd om dina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in