• 1
  • 2
2022-01-18, 15:20
Medlem
Hej, har nu i 3 års tid haft problem med gungande å yrsel pga stress, ett tag var det även regelbundna panikattacker. Men det har blivit bättre med tiden,

Jag har nu inga problem att leva ett normalt liv pga detta, går till gymmet, jobbar, träffar vänner. Men det är fan så tröttsamt, att det helt plötsligt gungar till under fötterna när man står å pratar med nån, eller när man sitter i datorstolen å de känns som att den börjar luta åt ett håll.

Tar emot alla tips för att bli helt frisk igen.
Citera
2022-01-18, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Hej, har nu i 3 års tid haft problem med gungande å yrsel pga stress, ett tag var det även regelbundna panikattacker. Men det har blivit bättre med tiden,

Jag har nu inga problem att leva ett normalt liv pga detta, går till gymmet, jobbar, träffar vänner. Men det är fan så tröttsamt, att det helt plötsligt gungar till under fötterna när man står å pratar med nån, eller när man sitter i datorstolen å de känns som att den börjar luta åt ett håll.

Det var dom varningssignaler jag fick innan jag blev utbränd och sängliggandes.
Om du stressar lr lever osunt så säger kroppen ifrån med olika kroppsliga symtom.
Citera
2022-01-18, 15:33
Medlem
SuperSolids avatar
Ta kroppens signaler på allvar.
Besök din vårdcentral och berätta helt hur du mår och hur du levt de sista åren, så kanske du och läkaren kommer fram till vart problemet härstammar ifrån och vad ni kan göra åt det.
Citera
2022-01-18, 15:50
Medlem
Vetemjoelsjesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Det var dom varningssignaler jag fick innan jag blev utbränd och sängliggandes.
Om du stressar lr lever osunt så säger kroppen ifrån med olika kroppsliga symtom.

Precis samma sak hände även mig innan jag kraschade. Med tanke på att du har känt så här i 3 år så behöver du nog se över ditt liv i stort och se vad du kan förändra för att minska ner de stressfaktorer som bevisligen påverkar dig.

Jag ignorerade alla varningssignaler vilket resulterade i att jag en dag inte klarade av att gå upp ur sängen. Jag är idag, snart 4 år senare, fortfarande sjukskriven på halvtid så jag rekommenderar dig starkt att göra nåt åt situationen snarast.
Citera
2022-01-18, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vetemjoelsjesus
Precis samma sak hände även mig innan jag kraschade. Med tanke på att du har känt så här i 3 år så behöver du nog se över ditt liv i stort och se vad du kan förändra för att minska ner de stressfaktorer som bevisligen påverkar dig.

Jag ignorerade alla varningssignaler vilket resulterade i att jag en dag inte klarade av att gå upp ur sängen. Jag är idag, snart 4 år senare, fortfarande sjukskriven på halvtid så jag rekommenderar dig starkt att göra nåt åt situationen snarast.

Exakt, folk fattar inte hur allvarligt sjuk man kan bli.
Myndigheter borde varna och informera mer om detta.
Jag blev rejält utbränd 2005 och blev aldrig frisk lr arbetsduglig igen.
Citera
2022-01-18, 15:59
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:

Testa om du har vitaminbrist
För mycket öronvax kan skapa balansproblem

Men e du spänd mycket i nacke / axlar så kan du oxå få sådana besvär
Kosta på dig massage eller sök sjukgymnast hos vårdcentralen
Citera
2022-01-18, 16:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Det är vettigt att försöka stressa ned, t.ex. efter varje jobbdag. En power nap är bra då och då, även att gå en långpromenad per dag. Även att koppla bort elektronik en stund innan man somnar, det är lätt att bli stressad om hjärnan aldrig får vila.
Citera
2022-01-18, 16:16
Medlem
Tack för alla svar så snabbt, har varit till sjukvård, blev utskriven SSRI, käkade det ett tag, var väl helt okej egentligen. Men sen trappade jag ur den, käkar sen snart ett år tillbaka quietapin för sömn/ paranoida tankar.

Jag vet att mina problem har med stress å göra, för mkt på gång i huvudet typ? Eller hur ska man förklara det.
Citera
2022-01-18, 16:48
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Testa om du har vitaminbrist
För mycket öronvax kan skapa balansproblem

Men e du spänd mycket i nacke / axlar så kan du oxå få sådana besvär
Kosta på dig massage eller sök sjukgymnast hos vårdcentralen
Ja man ska inte ha så bråttom med att avfärda symptom som psykiska eftersom du får ångest av kroppsliga symptom, oavsett om de är relaterade till stress eller annat. Ångest ökar risken att drabbas av hjärtsjukdom väsentligt mycket ändå avfärdas just ångest som sätter sig i bröstet som bara ångest.

Såklart innebär inte det att det behöver röra sig om farligare hälsotillstånd, inte alls. Däremot bör man alltid göra en ordentlig hälsokontroll när man drabbas av psykisk ohälsa för att utesluta påverkan av andra tillstånd eller obalanser i kroppen.
Citera
2022-01-18, 16:55
Medlem
Necriss avatar
Jag tycker det du beskriver låter för milt för kristallsjukan eller meniers sjukdom, men eftersom båda har med yrsel att göra så är det bra att utesluta dem.

Kristallsjukan ska vara värst när man ligger och sedan reser sig om jag förstått det rätt. Meniers är väl svår att trigga själv men stress och aannat kan väl ge "skov" som man då åker till sjukhuset för och diagnosticerar.

Kristallsjukan blir du kvitt genom en viss huvudrörelse, filmer finns på Youtube. Meniers "botas" genom medicin mot illamående eller att klippa av hörsel nerven inne i skallen så man förlorar hörsel och balans på det värst drabbade örat.
Senast redigerad av Necris 2022-01-18 kl. 16:58.
Citera
2022-01-18, 16:59
Medlem
Min första tanke var mediciner? Och du hade skrivit quietapin. Många läkare anser att det är en harmlös medicin, men det har så många biverkningar. Jag fick samma problem och var tvungen att sluta. Det stod i FASS att du ska kontakta läkare om du får problem med yrsel.
Citera
2022-01-19, 08:12
Medlem
Gå till läkare, starta utredning, ta bort stress ur ditt liv, börja promenera dagligen och lägg till träning på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in