2022-01-18, 14:08
Medlem
Vårt mål är att flytta och köpa ny bostad, så fort rätt objekt kommer ut, men förhoppningsvis inom 12 månader. Nya huset kommer vara dyrare än vad vi har idag, och all mellanskillnad har jag idag på ett sparkonto med 0% ränta. Att sparkontot har 0% har ingen betydelse även om det sticker ut för pengarna kom in där under veckan från en företagsförsäljning.

Att gå in på börsen känns inte aktuellt, för stor risk på kort sikt. Göra ingenting? Prata med banken om kortsiktigt räntekonto? En idé jag hade var att omedelbart klippa våra befintliga lån för där vi bor idag. Befintliga lån är förvisso mindre än beloppet vi har på kontot, men då klipper man i alla fall en räntekostnad varje månad även om den är ganska liten (har ca 0,7% i boränta idag).

Några tips?
Citera
2022-01-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Vårt mål är att flytta och köpa ny bostad, så fort rätt objekt kommer ut, men förhoppningsvis inom 12 månader. Nya huset kommer vara dyrare än vad vi har idag, och all mellanskillnad har jag idag på ett sparkonto med 0% ränta. Att sparkontot har 0% har ingen betydelse även om det sticker ut för pengarna kom in där under veckan från en företagsförsäljning.

Att gå in på börsen känns inte aktuellt, för stor risk på kort sikt. Göra ingenting? Prata med banken om kortsiktigt räntekonto? En idé jag hade var att omedelbart klippa våra befintliga lån för där vi bor idag. Befintliga lån är förvisso mindre än beloppet vi har på kontot, men då klipper man i alla fall en räntekostnad varje månad även om den är ganska liten (har ca 0,7% i boränta idag).

Några tips?

Kolla på Nordiska
Citera
2022-01-18, 14:30
Medlem
Citat:

Några tips?
Om du har lyckats skaffa 0,7% på bolånen utan att vara bankanställd, så är det nog vi som ska fråga dig om råd!

Vet Avanza hade ett samarbete med collector eller något sådant, där det var lite ränta, men tror inte den är jättehög, kanske 0,4 eller så.
Citera
2022-01-18, 14:34
Medlem
Glorfindels avatar
Kollar du på https://www.compricer.se/sparande/ så finns det lite sparkonton listade. Det är inte mycket man får (knappt 1%), men bättre än inget.
Citera
2022-01-18, 14:39
Medlem
Tack för svaren. Ränta på ~1% känns inte riktigt värt besväret, såvida inte vår nuvarande bank kan matcha det. Lutar nog åt att klippa lånet istället, lite symboliskt trevligt också.
Citera
2022-01-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Om du har lyckats skaffa 0,7% på bolånen utan att vara bankanställd, så är det nog vi som ska fråga dig om råd!

Rädd för att detta är en liten Pandoras ask när vi snart ska skaffa nya bolån. För ett antal år sedan pratade jag med bankens private banking om lite olika eventualiteter. Inget mer hände där, men på något sätt hamnade jag ändå i en annan fil och fick därefter rabatter på alla våra kostnader, inkl. bolånet.
Citera
2022-01-18, 14:47
Medlem
Citat:
Rädd för att detta är en liten Pandoras ask när vi snart ska skaffa nya bolån. För ett antal år sedan pratade jag med bankens private banking om lite olika eventualiteter. Inget mer hände där, men på något sätt hamnade jag ändå i en annan fil och fick därefter rabatter på alla våra kostnader, inkl. bolånet.
0,7% är ruskigt bra oavsett om du är PB-kund. Du kanske har så litet lån att banken hellre tar en "förlust" på lånet för att dra in vinst på något annat håll, tex stora fondinnehav/portfölj.
Citera
2022-01-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
0,7% är ruskigt bra oavsett om du är PB-kund. Du kanske har så litet lån att banken hellre tar en "förlust" på lånet för att dra in vinst på något annat håll, tex stora fondinnehav/portfölj.

Nix, det är det som är grejen, jag har förvisso ett fondinnehav som är skapligt, men allt det ligger på Nordnet helt bortom banken. Min misstanke är att det är detta fondinnehav som diskuterades när jag pratade med private banking som hängt med, utan att någon faktiskt kontrollerat att det faktiskt är banken som förvaltar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in