• 1
  • 2
2006-06-16, 17:18
Medlem
Tallin.98s avatar
Som mnga inte vet finns det fler n de tv "vanliga" verserna i vr kra nationalsng, sjlv har jag lnge vetat att det funnits fler verser, men aldrig lrt mig dem.

Du gamla du fria, du fjllhga nord.
Du tysta du gldjerika skna.
Jag hlsar dig vnaste land upp jord,
Din sol, din himmel, dina ngder grna.
Din sol, din himmel, dina ngder grna.

Du tronar p minnen frn fornstora dar,
D rat ditt namn flg ver jorden.
Jag vet att du r och frblir vad du var,
Ja, jag vill leva jag vill d i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill d i Norden.

Jag stdes vill tjna mitt lskade land,
Dig trohet till dden vill jag svra.
Din rtt skall jag vrna med hg och med hand,
Din fana hgt, den bragderika bra.
Din fana hgt, den bragderika bra.

Med Gud skall jag kmpa fr hem och fr hrd,
Fr Sverige den kra fosterjorden.
Jag byter dig ej mot allt i en vrld,
Nej, jag vill leva jag vill d i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill d i Norden.

Nu nr jag ville kolla upp verserna s har jag mrkt att det finns tv tolkningar i fjrde versen som cirkulerar p internet, och jag r lite osker vilken som r rtt.
Det r raden "Med Gud skall jag kmpa fr hem och fr hrd" dr ibland Gud byts ut mot "bud", och det har en ganska stor betydelse vilket som r rtt!

Var frst rtt sker p att Gud var korrekt, men nr jag lyssnade p Ultima thules lt du gamla du fria s lt det mer som om de sjng bud n Gud och d blev jag lite kluven

Skulle vara vldigt tacksam om ngon kunnig kan ge mig rtt svar, har googlat lite, men finner bde bud och Gud, dock r merparten texter med Gud...
Citera
2006-06-16, 17:35
Moderator
Ruskigbusss avatar
Enligt

http://sv.wikisource.org/wiki/Du_gamla,_du_fria
http://sv.wikipedia.org/wiki/Du_gamla,_du_fria

s r de tv frsta verserna originalet av Richard Dybecks frn 1844 - medan en viss Louise Ahlns la till de tv senare r 1910.

Runebergskopian av SVENSK SNDAGSSKOLSNGBOK frn 1929 har bara med de tv frsta verserna.
http://runeberg.org/sondag/0121.html

Likas har den officiella svenska sidan bara med dessa tv frsta verser.

Verkar finnas vldigt lite om Louise Ahln - i princip r ovanstende allt som jag hittat.
Citera
2006-06-16, 17:38
Medlem
Gisburnes avatar
Jag klistrar in fljande frn Nationalencyklopedins "Frga experten" (ne.se):

Frga: Jag och en kamrat har lite olika sikter angende den fjrde versen i "Du gamla, du fria" dr han hvdar att texten lyder "Med bud skall jag kmpa fr hem och fr hrd" medan jag menar att det r "Med Gud skall jag kmpa fr hem och fr hrd". Vilken r det som r rtt?

Svar: Svaret r att "Du gamla, du fria" inte har ngon fjrde strof! Inte egentligen. Richard Dybecks text har bara tv strofer. Men 1910 publicerades visan med ett tillgg av tv extra strofer, frfattade av en Louise Ahln. Hennes sista strof brjar med raden "Med Gud skall jag kmpa fr hem och fr hrd". Det r allts det riktiga, om man nu ska ha med dessa strofer alls. ven jag har sett versionen "med bud" (som ju blir rent nonsens), bl.a. i en tidning som Sverigedemokraterna ger ut och p flera stllen p ntet. Hur missfrstndet har uppsttt vet jag inte, det kan ju helt enkelt vara ett hrfel frn brjan.
Citera
2006-06-16, 17:42
Moderator
Ruskigbusss avatar
Vem var d denna Louise som tog sej friheten att lgga till tv verser till nn annans sng? Srskilt som den hade blivit en sorts inofficiell nationalsng?
Citera
2006-06-16, 17:48
Medlem
Tallin.98s avatar
tackar s mycket, d var det som jag trodde d, Med Gud skall jag kmpa...
Men jag trodde faktiskt att det var fyra verser som var "riktiga" nationalsngen, bara att de tv sista sipprat bort med ren.
Nr experten frn Nationalencyklopedin har talat, s har han talat!
Citera
2006-06-16, 18:59
Medlem
BigFatCones avatar
ultima thule har spelat in de tv sisa stroferna under namnet "du gamla du fria 2" eller nt liknanade vill jag minnas.. jag blev rtt frvnad nr jag sg att sportbladet hade tryckt det p frstasidan.. jaja..
Citera
2009-10-05, 15:11
Medlem
RMPs avatar
Det var just fr att det brjade glunkas om denna hyllning till Norden som en svensk nationalsng som Louise Ahln skrev tv verser som skulle gra visan mer specifikt svensk. Sngaren som var mest knd fr att ha den p sin repertoar, Carl Fredrik Lundqvist, skrev ocks en egen tredje vers som ska ha brjat med "Jag lskar dig, Sverige..."

En sng som hyllar "den fjllhga Nord" och som faktiskt egentligen heter "Sng till Norden"...

Lgg till detta den mrkliga utvecklingen kring sngens inledande strof. Dybeck skrev den sjlv frst som "Du gamla, du friska" men ndrade sig lite senare till "fria". Den hann bli knd och etablerad med "friska", men ngon jkla prst som hade knt Dybeck lyckades privat f bde ovannmnde Lundqvist, som mest brukade framfra visan, och frlagen som utgav visbcker, att ndra "friska" till "fria".

Och nu fr tiden finns ju en lika frapperande ndring i texten p grund av felhrning/missuppfattning. Tallin.98 har gjort samma fel i frsta trdinlgget.

Jag vet att du r och du blir vad du var.

Det ska inte vara "frblir".

Den strsta delen av skulden/ansvaret/ran (whatever) att Sng till Norden fick en s stark de facto-stllning som nationalsng, utan ngot officiellt beslut i frgan, har Sveriges Radio, som 1938 helt p eget bevg fregick processen i vrigt ocb brjade spela den som avslutning p kvllens sndningar.

Vid den tiden hade det frekommit debatter, omrstningar, tvlingar om att skriva en nationalsng (d bl a Verner von Heidenstam skrev "Sverige") fram och tillbaka i decennier.
Citera
2010-06-03, 10:23
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
Det var just fr att det brjade glunkas om denna hyllning till Norden som en svensk nationalsng som Louise Ahln skrev tv verser som skulle gra visan mer specifikt svensk. Sngaren som var mest knd fr att ha den p sin repertoar, Carl Fredrik Lundqvist, skrev ocks en egen tredje vers som ska ha brjat med "Jag lskar dig, Sverige..."
Bumpar lite hr, hittar ingen annan stans dr detta tagits upp.
r det ngon som vet var man kan hitta denna extravers av Lundqvist?

"Jag lskar Dig, Sverige..."
Har frskt leta men hittar bara info om att han har gjort den, och det vet jag ju redan
Citera
2010-10-06, 15:16
Medlem
pellesvanslooss avatar
Hej frlt om jag lnar trden. Men r det ngon som vet var man kan f tag i noter till piano? Har googlat men inte hittat ngot!
Citera
2010-10-09, 16:32
Medlem
pellesvanslooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gisburne
Jag klistrar in fljande frn Nationalencyklopedins "Frga experten" (ne.se):

Frga: Jag och en kamrat har lite olika sikter angende den fjrde versen i "Du gamla, du fria" dr han hvdar att texten lyder "Med bud skall jag kmpa fr hem och fr hrd" medan jag menar att det r "Med Gud skall jag kmpa fr hem och fr hrd". Vilken r det som r rtt?

Svar: Svaret r att "Du gamla, du fria" inte har ngon fjrde strof! Inte egentligen. Richard Dybecks text har bara tv strofer. Men 1910 publicerades visan med ett tillgg av tv extra strofer, frfattade av en Louise Ahln. Hennes sista strof brjar med raden "Med Gud skall jag kmpa fr hem och fr hrd". Det r allts det riktiga, om man nu ska ha med dessa strofer alls. ven jag har sett versionen "med bud" (som ju blir rent nonsens), bl.a. i en tidning som Sverigedemokraterna ger ut och p flera stllen p ntet. Hur missfrstndet har uppsttt vet jag inte, det kan ju helt enkelt vara ett hrfel frn brjan.

Jag frstr inte varfr dessa mnniskor inte kan ge ett rligt svar? "om man nu ska ha med dessa strofer alls". Det r vl inte upp till honom? Dessutom frstr jag inte varfr han tar upp Sverigedemokraterna?
Citera
2011-05-14, 16:11
Medlem
MrJackssons avatar
Finns det ngon bra som har sjungit upp alla fyra verserna? Ultima Thules version ... Mja, sger jag bara.
Citera
2012-04-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Finns det ngon bra som har sjungit upp alla fyra verserna? Ultima Thules version ... Mja, sger jag bara.

Det undrar jag ocks dock gillar jag ultima thules snger och tycker n en gng att det r skamligt att dessa herrar har censurerats av pk-media, ska man censurera dem s br man ocks censurera Lars Ohly som kallar sig fr kommunist...

Men till saken, varfr sjunger man inte alla 4 verserna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in