• 1
  • 2
2022-01-17, 10:41
Medlem
En man i 30-årsåldern har förts till sjukhus efter ett bråk i ett trapphus i Skara.
Larmet kom vid 20-tiden under söndagen och brottsplatsen har spärrats av för teknisk undersökning.

https://www.skaraborgsnyheter.se/ska...-brak-i-skara/
Citera
2022-01-17, 14:04
Medlem
Den skadade verkar heta D*vid. Finns en 33årig D*vid L*rsson på adressen där de inträffade.
Citera
2022-01-17, 14:14
Medlem
LeffeCykelpumps avatar
Efter en titt på MrKoll stämmer det att D bor på en utav adresserna som nämns i tidningen.
Citera
2022-01-18, 04:20
Medlem
LeffeCykelpumps avatar
Polisen grep idag en misstänkt gärningsman på Skaraborgsgatan x. I lägenheten fann man rejäla vapen och diverse hjälmar.

https://www.skaraborgslanstidning.se...p46HXRqpf_PhIY
Citera
2022-01-18, 08:43
Medlem
30Lugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeCykelpump
Polisen grep idag en misstänkt gärningsman på Skaraborgsgatan x. I lägenheten fann man rejäla vapen och diverse hjälmar.

https://www.skaraborgslanstidning.se...p46HXRqpf_PhIY

Betalartikel. Kan du redogöra för artikeln eller citera de centrala delarna?
Citera
2022-01-18, 12:32
Medlem
luripompas avatar
Jag är mer nyfiken på vem gärningsmannen är. Någon som vet?
Citera
2022-01-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger
står inte så mkt,
Under måndagskvällen kunde polisen gripa en misstänkt efter en polisinsats på Skaraborgsgatan i de centrala delarna av Skara.
https://www.skaraborgsnyheter.se/ska...soket-i-skara/
Citera
2022-01-18, 23:32
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger

Citat:
Ursprungligen postat av luripompa
Jag är mer nyfiken på vem gärningsmannen är. Någon som vet?

Den misstänkta gärningsmannen ska vara i 25-årsåldern och greps under måndagskvällen misstänkt för mordförsök:

Citat:
Ursprungligen postat av SKLT
På måndagskvällen kunde en misstänkt gärningsman gripas i centrala Skara i samband med en stor polisinsats. Enligt Magnus Karlsson, gruppchef för polisens enhet grova brott i Skaraborg, är mannen i 25-årsåldern och hemmahörande i Skaraborg. Det är oklart om mannen lever på adressen där han står skriven, men han är känd av polisen sedan tidigare och har ännu inte velat uttala sig om anklagelserna.
Citera
2022-01-20, 06:51
Medlem
Hört att det ska vara en william som huggit, mina tankar går till f@ltin?

Hittade även denna tråd, ett par år gammal men finns ju inte så många david larsson i skara så kanske är samma snubbe som blev huggen för några år sen?

(FB) Mordförsök i Skara.
Citera
2022-01-20, 08:20
Medlem
Morrhattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskeren
Hört att det ska vara en william som huggit, mina tankar går till f@ltin?

Nä ska vara Sk*nb*rg.

*=e
Citera
2022-01-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrhatten
Nä ska vara Sk*nb*rg.

*=e
Han alltså?

https://m.facebook.com/profile.php?id=100066722357536
Citera
2022-01-20, 17:38
Medlem
Senaste uppdateringen

https://www.skaraborgslanstidning.se...att-medvetslos

Mordförsök i Skara 16 januari
Skarabo häktad för mordförsök - offret fortsatt medvetslös
20 januari 2022 14:47

Den 25-årige Skarabon som är misstänkt för försök till mord på Kronängsgatan i Skara i söndags har nu häktats.

Sandra Skeppar
Text

Bild: Josefine Hektor

Annons

Mannen häktades på sannolika skäl misstänkt för försök till mord på Kronängsgatan söndagen den 16 januari.

Den nu häktade 25-åringen hördes av polis redan i tisdags, dagen efter att han greps på en adress i Skara. På torsdagseftermiddagen hölls häktningsförhandlingar. Men vad hans inställning till brottet är eller vad han själv sagt i förhör vill åklagaren Jakob Holmberg inte gå in på.

Mordförsöket skedde på Kronängsgatan i Skara söndagen den 16 januari.

Bild: Josefine Hektor

– Det är svårt för mig att svara på frågor nu. Förundersökningen är inne i ett intressant skede och vi vill gärna kunna jobba utan att allmänheten ska kunna läsa om det i tidningen.

Den man i 30-årsåldern som utsattes för mordförsöket har ännu inte kunnat höras.

Annons

– Så vitt jag vet ligger målsägande fortfarande medvetslös på sjukhus, säger Jakob Holmberg.

Söker ni fler misstänkta gärningspersoner kopplat till mordförsöket?

– Jag har inga ytterligare kommentarer.

Enligt häktningsbeskedet ska åtal i målet väckas senast den 3 februari.

Är det rimligt att åtal kan väckas då?

– Det kommer bli en stor utredning och min erfarenhet säger mig att det kan bli rättegång någon gång under april månad, så räkna med att åtal kan väckas någon gång i månadsskiftet mars/april.

I den häktningsframställan som åklagaren presenterade på onsdagen togs även ytterligare brott upp som skäl för häktning. Det rör en händelse den 3 januari i år då 25-åringen greps på Skaraborgaggatan efter att ha kört av vägen och sedan kastat sten mot de efterföljande poliserna.

LÄS MER: TV: Här utsätts polisen för stenkastande gärningsman i Skara

Men brotten som han då misstänks för: våld mot tjänsteman, grovt hot mot tjänsteman samt sabotage mot blåljusverksamhet fanns inte med när häktningsbeskedet kom på torsdagen.

25-åringen har de senaste veckorna befunnit sig i en vad åklagaren beskriver som en "brottsaktiv period". Den 3 januari försökte han köra i från polisen, körde av vägen och började sedan kasta sten mot patrullen.

Annons

Åklagare Jakob Holmberg hade heller inte väntat sig det, då de brotten i sig inte är av sådan art att man kan förvänta sig en häktning.

– Men jag tog med dessa händelser för att visa att han är inne i en brottsaktiv period.

I samband med stenkastningen den 3 januari greps 25-åringen, han anhölls sedan men släpptes fri den 4 januari.

12 dagar senare misstänks han alltså ha försökt mörda en annan man på Kronängsgatan i Skara.

Skaraborgs tingsrätt
Dela artikeln
Nästa artikel under annonsen

ANNONSToyota

Premiumbilen som bara släpper ut vattenånga
Så bra är nya versionen av den banbrytande modellen.
ANNONSResurs Bank

Här är fördelarna med att samla dina lån och krediter
ANNONSMitsubishi

Äntligen på plats - Nya Mitsubishi Eclipse Cross Plug-In Hybrid

25-åringen begärs häktad för mordförsök och stenkastning mot polis
19 januari 2022 14:20

Under onsdagseftermiddagen begärdes den 25-åring som suttit anhållen för söndagens mordförsök på Kronängsgatan häktad. Förutom försök till mord misstänks mannen även för sabotage mot blåljusverksamhet, samt grovt hot- och våld mot tjänsteman utanför City Gross två veckor tidigare.

– Den misstänkte kunde höras under gårdagen, men jag vill inte gå ut med detaljer kring hans inställning i nuläget, säger Magnus Karlsson på grova brott i Skaraborg.

Josefine Hektor
Text

Den man i 25-årsåldern som greps under måndagskvällen i centrala Skara, misstänkt för mordförsöket ett dygn tidigare, begärs nu häktad vid Skaraborgs tingsrätt.

Annons

Polisen är förtegen om exakt vad som skedde på Kronängsgatan under söndagskvällen den 16 januari. Den 30-årige man som hittades svårt skadad på marken vårdas fortfarande på sjukhus, men under onsdagen begärdes en 25-åring häktad misstänkt för försök till mord.

En stor polisinsats som innefattade nationella insatsstyrkan föranledde gripandet på måndagskvällen. Då hade polisen sökt gärningsmannen i nästan ett dygn och som tidningen tidigare kunnat berätta haft span på minst en adress i centrala Skara.

Mannen som försökte fly ifrån polisen hamnade sedan i diket vid Jularondellen på Skaraborgsgatan. När han skulle gripas angrep han polispatrullen genom att kasta sten på deras bil. Foto: Läsarbild

25-åringen begärdes under onsdagseftermiddagen häktad på sannolika skäl misstänkt för försök till mord, sabotage mot blåljusverksamhet, samt grovt hot- och våld mot tjänsteman på Skaraborgsgatan kvällen den 3 januari i år.

Annons

De sistnämnda brotten skedde i samband med att polisen försökte få stopp på en bil som kom körande. Biljakten gick längst Skaraborgsgatan mot Jularondellen där han körde ner i ett dike.

LÄS MER: TV: Här utsätts polisen för stenkastande gärningsman i Skara

– Killen och polisen skrek på varandra. Han var jättehetsig och polisen sa åt honom att backa. Han skrek typ "men skjut mig då" och sedan tog han ett stort stenblock och kastade på polisbilen, sa ett vittne till händelsen.

Stenkastningen fångades på film där man ser och hör hur två poliser uppmanar mannen att backa och tar skydd bakom polisbilen. Strax därefter anlände ytterligare fyra polisbilar till platsen och den påverkade 25-åringen kunde gripas.

Mannen som nu begärs häktad för mordförsöket på Kronängsgatan är känd av polisen sedan tidigare.

Bild: Petter Hansson Frank, Josefine Hektor

Mannen som nu begärs häktad är känd av polisen. Han är sedan tidigare dömd för grovt rattfylleri, brott mot knivlagen och flera fall av narkotikabrott.

Annons

I början av 2020 dömdes han till tre månaders fängelse för narkotikabrott samt ringa dopingbrott begångna 2019 i Skara.

I samband med den domen förekom han sedan tidigare under 12 avsnitt i belastningsregistret. I december 2017 dömdes han även för bland annat grov misshandel, misshandel och ringa narkotikabrott till skyddstillsyn med särskild behandlingsplan.

– Den misstänkte kunde höras under gårdagen, men jag vill inte gå ut med detaljer kring hans inställning i nuläget, säger Magnus Karlsson, chef för polisens enhet grova brott i Skaraborg.

Häktningsförhandlingen kommer att ske under torsdagsförmiddagen.

– Vi har fortfarande inte kunnat höra offret. Jag vet att vi haft upprepade kontakter med sjukhuset, men känner inte till hur skadelaget ser ut i nuläget. Initialt var tillståndet som sagt livshotande, säger Magnus Karlsson.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in