2022-01-17, 16:26
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Att man inte känner sig välkommen är väl inte så konstigt när man inte är det utan hänvisas till att handla på nätet.

Varför skulle tjockisar inte få kritisera att tjockisar inte är välkomna när de inte är det?

Jag förstår verkligen inte ert problem.
Därför att
1. premissen är falsk
2. att gå till pressen är aktivism, inte konsumentmakt
3. aktivister med en kulturmarxistisk agenda får finna sig i att granskas
4. det är ingen mänsklig rättighet att hitta kläder i din storlek i varenda butik.

Det är,rätt simpelt egentligen. Den ondskefulla kapitalismen skulle ha hennes storlek i butik om det sålde. De fungerar så, det är liksom ondskans genialitet. Vad såna här aktivister inte förstår är att de måste konsumera också, det går inte bara att gnälla för att man ser något man inte gillar för stunden. Men dessa kroppsaktivister som försummar hälsan för rätten att vara stor ska ju bli fler enligt deras logik, och då måste ju efterfrågan växa. Eller så mår de så dåligt att de måste handla online ändå...
Senast redigerad av grungewhore 2022-01-17 kl. 16:34.
Citera
2022-01-17, 16:37
Medlem
Citat:
Att man inte känner sig välkommen är väl inte så konstigt när man inte är det utan hänvisas till att handla på nätet.

Varför skulle tjockisar inte få kritisera att tjockisar inte är välkomna när de inte är det?

Jag förstår verkligen inte ert problem.

Problemet är att personer som har extrem kroppskonstitution av något slag har svårt att hitta produkter som är standard i butikernas fysiska utbud. Det kan vara någon som är 210 cm lång som har svårt att hitta en säng eller kläder i det ordinarie sortimentet som passar. Har man skostorlek 48 eller större är det säkert också väldigt svårt att hitta ett par skor som passar direkt från hyllorna.
Som man kan jag ibland reta mig på att utbudet i skoaffärer för män är en bråkdel av vad som finna att välja mellan för kvinnor.
Det har inget att göra med att affärsinnehavarna tycker särskilt illa om väldigt feta personer, extremt långa eller dvärgar. Själv har jag oftast svårt att hitta t ex ett par jeans som passar direkt, utan måste gå vägen via en skräddare för att få dem justerade. Vilket givetvis är en fördyring, men jag har aldrig kontaktat en kvällstidning och gråtit ut för detta.
Att den kränkta kvinnan i artikeln borde banta ner sig för sin egen hälsas skull är förstås en annan sak.
Citera
2022-01-17, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Därför att
1. premissen är falsk
2. att gå till pressen är aktivism, inte konsumentmakt
3. aktivister med en kulturmarxistisk agenda får finna sig i att granskas
4. det är ingen mänsklig rättighet att hitta kläder i din storlek i varenda butik.
Premissen är väl inte ett dugg falsk? Tjockisar välkomnas att handla på nätet, hon vill välkomnas att handla även i butiken.

Vadå är den kulturmarxistiska agendan mer än att hon vill påverka butiken att ta in kläder i hennes storlek?

Vem har pratat om mänskliga rättigheter? Hon klagar på att tjockisar inte kan handla i butik.
Citera
2022-01-17, 16:39
Medlem
Kajahs avatar
Tjockisen kanske skulle fundera på att motionera och lite så hon ryms i normala kläder.
Citera
2022-01-17, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Problemet är att personer som har extrem kroppskonstitution av något slag har svårt att hitta produkter som är standard i butikernas fysiska utbud. Det kan vara någon som är 210 cm lång som har svårt att hitta en säng eller kläder i det ordinarie sortimentet som passar. Har man skostorlek 48 eller större är det säkert också väldigt svårt att hitta ett par skor som passar direkt från hyllorna.
Som man kan jag ibland reta mig på att utbudet i skoaffärer för män är en bråkdel av vad som finna att välja mellan för kvinnor.
Det har inget att göra med att affärsinnehavarna tycker särskilt illa om väldigt feta personer, extremt långa eller dvärgar. Själv har jag oftast svårt att hitta t ex ett par jeans som passar direkt, utan måste gå vägen via en skräddare för att få dem justerade. Vilket givetvis är en fördyring, men jag har aldrig kontaktat en kvällstidning och gråtit ut för detta.
Att den kränkta kvinnan i artikeln borde banta ner sig för sin egen hälsas skull är förstås en annan sak.
Hon vet väl att den som är påstridig har lättare att få sin vilja igenom än den som bara gör som du.
Citera
2022-01-17, 16:40
Medlem
Citat:
"Håcan Andersson, presskontakt på H&M, säger att deras mål är att kunna erbjuda ett bredare sortiment, men att kundernas förändrade shoppingbeteende påverkar vad som finns i butik."

Citera
2022-01-17, 16:43
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
De vill ju inte ha Ellinor och hennes gelikar i butiken? Det är ju det hon som konsument klagar på. Att hon måste handla online.
Eller så är det så enkelt som en lönsamhetsfråga.

Kläder för ”stora” kanske säljer så lite att lönar sig inte att uppta plats och lagervärde att låta kläderna ligga i butikerna.

Inget konstigt. Ingen större efterfråga. Inget större utbud.

Kläderna finns att beställa på nätet. Så det är inget problem som jag ser det.
Citera
2022-01-17, 16:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Om omsättningen av vissa produkter är liten så är det inte konstigt att den försvinner från hyllan. De flesta butiker verkar inte intresserade att ha nått på lager mera, om hon är missnöjd får hon byta till en annan butik.
Citera
2022-01-17, 16:49
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Premissen är väl inte ett dugg falsk? Tjockisar välkomnas att handla på nätet, hon vill välkomnas att handla även i butiken.
premissen hon framför är att tjocka inte är välkomna. sanningen är att väldigt få tjockisar handlar och därmed tas kläderna ur lager för andra storlekar, precis som vissa butiker slutat sälja kläder för män istället för att tillhandahålla ett litet lager som ändå inte säljer (se Åhléns Skanstull t ex).

Citat:
Vadå är den kulturmarxistiska agendan mer än att hon vill påverka butiken att ta in kläder i hennes storlek
den kulturmarxistiska agendan är att hon som aktivist kräver känslotolkningsföreträde, och inte behöver beakta andra fakta än den egna känslan.
Citera
2022-01-17, 16:49
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
hahahaha... såg den, det är ju fantastisk passivaggressivitet.
Citera
2022-01-17, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Eller så är det så enkelt som en lönsamhetsfråga.

Kläder för ”stora” kanske säljer så lite att lönar sig inte att uppta plats och lagervärde att låta kläderna ligga i butikerna.

Inget konstigt. Ingen större efterfråga. Inget större utbud.

Kläderna finns att beställa på nätet. Så det är inget problem som jag ser det.
Nä du tycker inte det är ett problem men Ellinor tycker det är ett problem, det är därför hon försöker påverka.

Inget konstigt med det heller.
Citera
2022-01-17, 16:54
Avslutad
Citat:
premissen hon framför är att tjocka inte är välkomna. sanningen är att väldigt få tjockisar handlar och därmed tas kläderna ur lager för andra storlekar, precis som vissa butiker slutat sälja kläder för män istället för att tillhandahålla ett litet lager som ändå inte säljer (se Åhléns Skanstull t ex).

den kulturmarxistiska agendan är att hon som aktivist kräver känslotolkningsföreträde, och inte behöver beakta andra fakta än den egna känslan.
Men de ÄR ju inte välkomna, vare sig det är på grund av att få tjockisar handlar eller nåt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in