Psst! För att se hur situationen ser ut idag, klicka på mitt användarnamn till vänster och välj "Hitta alla inlägg av OmJagKanKanDu i detta ämne"
Hur jag blev skuldsatt:
Arbetslös och besatt av prylar. Kom det en ny iPhone så skulle jag, med deklarerad inkomst på 0:-, ha den före alla andra. Jag ville även investera och såg att en aktie jag köpte för 100:- nu var värd 110:-. En vinst på 10:- bara sådär! Men om jag investerade 10,000:- så skulle jag fått 1000:-!! Så nästa logiska steg var att ta snabblån som jag kunde investera och sedan betala tillbaka lånen med avkastningen. Sedan spelade jag på hockeymatcher eftersom jag är väldigt insatt i hockey och såg jag att Timrå skulle spela mot något sämre lag och hade 1.10 i odds så var det enkelt att tjäna 2000:- på en match, bara man bettade 20,000:-. Sedan kom Klarna och Qliro och sa att jag får handla vad jag vill på avbetalning även fast jag inte har någon inkomst och även fast det tagits 20 kreditupplysningar på mig senaste året.
Mina tankar om mitt tidigare levnadssätt:
Självklart är det pinsamt när jag ser tillbaka på hur jag levt och hur man kunde vara så dum. Detta är dock min personliga resa och må så vara att den varit dum hittills, men jag har också lärt mig mycket om livet. Jag mår därför inte längre dåligt över min situation utan jag ser det istället som någonting som jag måste kämpa för att lösa och när det väl är löst så kan jag leva vilket liv som helst, med mer kunskskap än innan.
Skulder:
* Northmill Bank 57 688,00:-
* Komplett Bank 20 385,51:-
* Qliro 28 887,25:-
* Klarna 7774,25:-
Totalt: 114 735,01:-
Inkomster:
* Heltidstjänst med lön på 20,000:- netto (efter skatt)
Utgifter:
* Samma som du, hyra, mat, div. räkningar m.m.
* Lite allt möjligt, det kommer synas på bankutdrag som jag bifogar varje lön
Bilder:
* Foodora-historiken: https://imgur.com/a/lXziIyD
(Handlade senast 12 Jan)
* Alla mina ekonomiska medel i världen @ 16 Jan 2022: https://imgur.com/a/MhHx5Q2
(Totalt 7023,23:-)
Förord:
Jag vill jobba som vanligt och sedan leva snålt. Jag har inte den bästa kollen på matlagning men planerar att laga nästan all mat själv hela året/tills skulden är betald. Jag har gjort en budget samt räknat ut vilka lån som är dyrast och därefter lagt upp en strategi för vilka lån som ska betalas bort först. Varje gång jag får lön så ska jag betala av mina skulder, ta en skärmdump eller dyl. och uppdatera denna tråd. Jag kommer då även bifoga exakt hur mycket av skulderna som återstår, hur mycket jag lagt den månaden på mat, abonnemang & allt annat.
Planen:
Följa min budget så gott jag kan och när lönen kommer så betalar jag direkt av skulderna. Först betalar jag av skulden hos Komplett Bank, sedan i ordningsföljd Klarna, Qliro och Northmill Bank. Självfallet låter jag inte någon av långivarna stå utan inbetalningar, utan jag betalar den största procenten till Komplett Bank, sedan en ungefär lika stor del till dom andra. När jag betalat min skuld hos Komplett Bank så lägger jag istället den största procenten till Klarna, och så vidare.
Målet:
Som rubriken lyder så vill jag bli skuldfri 2022. För att nå det målet så måste jag betala en väldigt stor (för mig) summa pengar varje månad. Jag kommer knappt ha råd att lägga pengar på något annat. Hela jäkla året. Till saken hör dock att som jag redan skrivit så är jag van vid att leva snålt för jag har varit skuldsatt i ca 10 år nu. Jag är van vid att leva månad till månad utan att ha pengar att spendera. Skillnaden nu mot då är att nu har jag inte bara förstått att skulderna ska betalas av någon gång utan nu SKA jag börja betala av dom och det finns inget som kan hindra det. Ett annat mål, ett side-quest, är att inspirera läsaren. Jag är säker på att du som läser kan också lösa dina skulder och jag tänker bevisa det i denna tråd. Just nu när jag skriver detta så har jag inte åstadkommit särskilt mycket vad gäller mina skulder. Men kolla mina senare inlägg i tråden så lovar jag mig själv att jag tänker visa dig och alla andra att det går och det går att fixa snabbt om man ger sig fan på det och sedan såklart har samma lyxiga förutsättningar som jag, d.v.s. en anställning.
OBS: Jag kan inte ta ett nytt lån för att samla lån, ta hjälp av någon osv, jag är heller inte intresserad. Detta är min plan och jag tänker följa den.