• 1
  • 2
2022-01-16, 22:09
Medlem
OmJagKanKanDus avatar
Psst! För att se hur situationen ser ut idag, klicka på mitt användarnamn till vänster och välj "Hitta alla inlägg av OmJagKanKanDu i detta ämne"

Hur jag blev skuldsatt:

Mina tankar om mitt tidigare levnadssätt:

Skulder:
* Northmill Bank 57 688,00:-
* Komplett Bank 20 385,51:-
* Qliro 28 887,25:-
* Klarna 7774,25:-

Totalt: 114 735,01:-

Inkomster:
* Heltidstjänst med lön på 20,000:- netto (efter skatt)

Utgifter:
* Samma som du, hyra, mat, div. räkningar m.m.
* Lite allt möjligt, det kommer synas på bankutdrag som jag bifogar varje lön

Bilder:
* Foodora-historiken: https://imgur.com/a/lXziIyD
(Handlade senast 12 Jan)
* Alla mina ekonomiska medel i världen @ 16 Jan 2022: https://imgur.com/a/MhHx5Q2
(Totalt 7023,23:-)

Förord:
Jag vill jobba som vanligt och sedan leva snålt. Jag har inte den bästa kollen på matlagning men planerar att laga nästan all mat själv hela året/tills skulden är betald. Jag har gjort en budget samt räknat ut vilka lån som är dyrast och därefter lagt upp en strategi för vilka lån som ska betalas bort först. Varje gång jag får lön så ska jag betala av mina skulder, ta en skärmdump eller dyl. och uppdatera denna tråd. Jag kommer då även bifoga exakt hur mycket av skulderna som återstår, hur mycket jag lagt den månaden på mat, abonnemang & allt annat.

Planen:
Följa min budget så gott jag kan och när lönen kommer så betalar jag direkt av skulderna. Först betalar jag av skulden hos Komplett Bank, sedan i ordningsföljd Klarna, Qliro och Northmill Bank. Självfallet låter jag inte någon av långivarna stå utan inbetalningar, utan jag betalar den största procenten till Komplett Bank, sedan en ungefär lika stor del till dom andra. När jag betalat min skuld hos Komplett Bank så lägger jag istället den största procenten till Klarna, och så vidare.

Målet:
Som rubriken lyder så vill jag bli skuldfri 2022. För att nå det målet så måste jag betala en väldigt stor (för mig) summa pengar varje månad. Jag kommer knappt ha råd att lägga pengar på något annat. Hela jäkla året. Till saken hör dock att som jag redan skrivit så är jag van vid att leva snålt för jag har varit skuldsatt i ca 10 år nu. Jag är van vid att leva månad till månad utan att ha pengar att spendera. Skillnaden nu mot då är att nu har jag inte bara förstått att skulderna ska betalas av någon gång utan nu SKA jag börja betala av dom och det finns inget som kan hindra det. Ett annat mål, ett side-quest, är att inspirera läsaren. Jag är säker på att du som läser kan också lösa dina skulder och jag tänker bevisa det i denna tråd. Just nu när jag skriver detta så har jag inte åstadkommit särskilt mycket vad gäller mina skulder. Men kolla mina senare inlägg i tråden så lovar jag mig själv att jag tänker visa dig och alla andra att det går och det går att fixa snabbt om man ger sig fan på det och sedan såklart har samma lyxiga förutsättningar som jag, d.v.s. en anställning.

OBS: Jag kan inte ta ett nytt lån för att samla lån, ta hjälp av någon osv, jag är heller inte intresserad. Detta är min plan och jag tänker följa den.
Citera
2022-01-16, 22:18
Medlem
InnesIs avatar
Bra att du tar tag i saker! Jag kommer att följa den här tråden för att se hur det går för dig. 10.000:- per månad bör du kunna betala av (säkert mer vissa månader och mindre andra om du får några oförutsedda kostnader eller ej). Tror absolut du kan nå ditt mål att bli skuldfri under 2022 eller strax därefter.

Lycka till!
Citera
2022-01-16, 22:27
Medlem
OmJagKanKanDus avatar
Jag kommer ladda upp bilder varje gång jag betalar av mina skulder för att ge mer substans till mina ord och för att jag vill helt enkelt. I dagsläget ser siffrorna ut såhär:

KLARNA: https://i.imgur.com/RmWQ89Z.png (7774,25:-)
QLIRO: https://i.imgur.com/Ea9NQDN.png (28 887,25:-)
NORTHMILL: https://i.imgur.com/89FnICj.png (57 688:-)
KOMPLETT: https://i.imgur.com/uQ2UYoK.png (20 385,51:-)

Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Bra att du tar tag i saker! Jag kommer att följa den här tråden för att se hur det går för dig. 10.000:- per månad bör du kunna betala av (säkert mer vissa månader och mindre andra om du får några oförutsedda kostnader eller ej). Tror absolut du kan nå ditt mål att bli skuldfri under 2022 eller strax därefter.

Lycka till!
Tack så mycket! Jag räknar med att kunna betala femsiffrigt varje månad, och jag ska varje månad göra det jag kan för att öka inkomsterna och på så sätt amortera snabbare. Jag hoppas kunna hålla tråden intressant för dig och andra som läser!
Citera
2022-01-16, 22:32
Medlem
Gör ett sparkonto och sätt in pengar där först. lånen betalar du av så lite du kan i början. När du har ungefär tio- femton på sparkotot då börjar du betala av lånen och ta en i taget.

Man måste alltid ha ett sparkonto. Har du bil så minst femton, för oförutsedda reparationer. Har du hus ska du ha lite mer än det.

Sen när alla lån är avbetalda ja då fortsätter du med att spara pengar.

Det är så man gör om man är ekonomisk. Ha alltid pengar på ett sparkonto och spara om du ska köpa något, ta aldrig lån för smågrejer och ha det som en vana.

Då kommer du aldrig hamna där du är nu igen.

På två år kan du fixa det där inte på ett år. Ser till att unna dig i alla fall en enklare semester nu i sommar då blir du gladare.
Citera
2022-01-16, 22:41
Medlem
Om du klarar av att leva på 10250 per månad inklusive hyra, mat, osv så kommer du lyckas betala av det.

200 00 * 12= 240 000 (din årsinkomst)
240 000 - 117 000= 123 000
123 000/12= 10250

-storkok
-skippa matlådor (laga eget)
-cykla istället för buss
-ta extra jobb pass fixa ett till jobb?
-köp mat med kort utgångsdatum=billigare
-tvätta 1ggr/vecka
-snåla och hushåll
-dra ner på onödiga kostnader
-börja betala av dom lånen med högst ränta
-handla saker på loppis (om du behöver något t.ex eller köp begagnat)
-rabatter, reor

Lycka till!
-
Citera
2022-01-16, 22:44
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmJagKanKanDu
Psst! För att se hur situationen ser ut idag, klicka på mitt användarnamn till vänster och välj "Hitta alla inlägg av OmJagKanKanDu i detta ämne"

Hur jag blev skuldsatt:

Mina tankar om mitt tidigare levnadssätt:

Skulder:
* Northmill Bank 57 688,00:-
* Komplett Bank 20 385,51:-
* Qliro 28 887,25:-
* Klarna 7774,25:-

Totalt: 114 735,01:-

Inkomster:
* Heltidstjänst med lön på 20,000:- netto (efter skatt)

Utgifter:
* Samma som du, hyra, mat, div. räkningar m.m.
* Lite allt möjligt, det kommer synas på bankutdrag som jag bifogar varje lön

Bilder:
* Foodora-historiken: https://imgur.com/a/lXziIyD
(Handlade senast 12 Jan)
* Alla mina ekonomiska medel i världen @ 16 Jan 2022: https://imgur.com/a/MhHx5Q2
(Totalt 7023,23:-)

Förord:
Jag vill jobba som vanligt och sedan leva snålt. Jag har inte den bästa kollen på matlagning men planerar att laga nästan all mat själv hela året/tills skulden är betald. Jag har gjort en budget samt räknat ut vilka lån som är dyrast och därefter lagt upp en strategi för vilka lån som ska betalas bort först. Varje gång jag får lön så ska jag betala av mina skulder, ta en skärmdump eller dyl. och uppdatera denna tråd. Jag kommer då även bifoga exakt hur mycket av skulderna som återstår, hur mycket jag lagt den månaden på mat, abonnemang & allt annat.

Planen:
Följa min budget så gott jag kan och när lönen kommer så betalar jag direkt av skulderna. Först betalar jag av skulden hos Komplett Bank, sedan i ordningsföljd Klarna, Qliro och Northmill Bank. Självfallet låter jag inte någon av långivarna stå utan inbetalningar, utan jag betalar den största procenten till Komplett Bank, sedan en ungefär lika stor del till dom andra. När jag betalat min skuld hos Komplett Bank så lägger jag istället den största procenten till Klarna, och så vidare.

Målet:
Som rubriken lyder så vill jag bli skuldfri 2022. För att nå det målet så måste jag betala en väldigt stor (för mig) summa pengar varje månad. Jag kommer knappt ha råd att lägga pengar på något annat. Hela jäkla året. Till saken hör dock att som jag redan skrivit så är jag van vid att leva snålt för jag har varit skuldsatt i ca 10 år nu. Jag är van vid att leva månad till månad utan att ha pengar att spendera. Skillnaden nu mot då är att nu har jag inte bara förstått att skulderna ska betalas av någon gång utan nu SKA jag börja betala av dom och det finns inget som kan hindra det. Ett annat mål, ett side-quest, är att inspirera läsaren. Jag är säker på att du som läser kan också lösa dina skulder och jag tänker bevisa det i denna tråd. Just nu när jag skriver detta så har jag inte åstadkommit särskilt mycket vad gäller mina skulder. Men kolla mina senare inlägg i tråden så lovar jag mig själv att jag tänker visa dig och alla andra att det går och det går att fixa snabbt om man ger sig fan på det och sedan såklart har samma lyxiga förutsättningar som jag, d.v.s. en anställning.

OBS: Jag kan inte ta ett nytt lån för att samla lån, ta hjälp av någon osv, jag är heller inte intresserad. Detta är min plan och jag tänker följa den.

Toppen plan!!!! Du har mitt fulla stöd. Jag jobbar själv på att spara pengar och leva snålt. Inkomst: 22 -25 000 kr efter skatt.
Citera
2022-01-16, 22:53
Medlem
Snygg tanke, se upp med alla förrädiska små utgifter, speciellt sånt som dras varje månad. Så lätt att fastna i och så mycket onödiga pengar det blir på ett år.
Citera
2022-01-16, 23:02
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ser till att unna dig i alla fall en enklare semester nu i sommar då blir du gladare.

Nej, detta skulle jag se som en helt onödig utgift. Varför unna sig en semester? Var man än bor i Sverige har man åtminstone cykelavstånd till helt ok natur. Det räcker gott. Att lägga pengar på en semesterresa - om än ack så liten - är en helt onödig utgift när målet är att bli skuldfri.

Mitt tips är att istället jobba extra under de veckor du har semester från ditt vanliga jobb. Detta måste dock godkännas av din chef. Det kan ge 4-6 veckors dubbel lön.
Citera
2022-01-16, 23:05
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisastar
Om du klarar av att leva på 10250 per månad inklusive hyra, mat, osv så kommer du lyckas betala av det.

200 00 * 12= 240 000 (din årsinkomst)
240 000 - 117 000= 123 000
123 000/12= 10250

-storkok
-skippa matlådor (laga eget)
-cykla istället för buss
-ta extra jobb pass fixa ett till jobb?
-köp mat med kort utgångsdatum=billigare
-tvätta 1ggr/vecka
-snåla och hushåll
-dra ner på onödiga kostnader
-börja betala av dom lånen med högst ränta
-handla saker på loppis (om du behöver något t.ex eller köp begagnat)
-rabatter, reor

Lycka till!
-

Skippa matlådor?? I dont förstå.
Matlådor gör man ju själv
Citera
2022-01-16, 23:06
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Skippa matlådor?? I dont förstå.
Matlådor gör man ju själv

Tror han menar att skippa färdigmat från affären. Matlådor däremot är kung såklart.
Citera
2022-01-16, 23:19
Avstängd
Adelaides avatar
Får du ut 20.000 efter skatt kan du lugnt betala 10.000 i månaden. Då torde din skuld vara borta efter ca 1 år. Samtidigt får du skippa nöjen, skaffa billigaste abonemangen du kan hitta och leva på hemlagat. Ge fan i mer Foodora.

Om ett år kan du börja spara och leva som vanligt igen, om lånet är borta då. Skulle det krisa rejält under denna tid och du behöver låna pengar akut så vänd dig till någon närstående och förklara läget. Inga mer krediter!
Citera
2022-01-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Nej, detta skulle jag se som en helt onödig utgift. Varför unna sig en semester? Var man än bor i Sverige har man åtminstone cykelavstånd till helt ok natur. Det räcker gott. Att lägga pengar på en semesterresa - om än ack så liten - är en helt onödig utgift när målet är att bli skuldfri.

Mitt tips är att istället jobba extra under de veckor du har semester från ditt vanliga jobb. Detta måste dock godkännas av din chef. Det kan ge 4-6 veckors dubbel lön.

Dumheter alla måste vila annars är det lätt att bli sjuk. Dessutom kan man få backning av fack och annat... Det är typ lag på att man måste ta ut sin semester.

har själv drabbats av utmatning på grund av just sånt där, jag är envis och trodde att det bara var att bita ihop och köra på. efter en sån smäll ärt man inte tuff kan jag tala om. Som att bryta benat och ligga ner i tio månader bokstavligen utan att kunna göra något.

Det där med att ta hand om sig själv du vet, har man en gång gått på det så gör man inte det igen.

Släpp alla planer och kör på ekonomisk livsstil i stället och ha det som livsstil. Ditt nya jag. Då lyckas man med sina mål. Det kan man inte misslyckas med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in