• 1
  • 2
2022-01-16, 13:41
Medlem
Hallå på er!

Jag har nyss flyttat in i ett studentboende och har tillgång till 2 st värmeplattor. Finns dock ingen fläkt så vill helst undvika att steka så mycket som möjligt eftersom det bildas os och blir smutsigt osv. Jag har dessutom ingen ugn utan endast ”kokplatta”, och en mikro.

Jag undrar därför vad fb har för tips på maträtter jag kan köra på som ändå funkar? Det ska helst vara billigt (pga student) och hyfsat bra med protein. Tänkte att mackor kan man alltid köra på men nog tröttsamt i längden.

Alla tips uppskattas
Citera
2022-01-16, 13:42
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuggetMaster
Hallå på er!

Jag har nyss flyttat in i ett studentboende och har tillgång till 2 st värmeplattor. Finns dock ingen fläkt så vill helst undvika att steka så mycket som möjligt eftersom det bildas os och blir smutsigt osv. Jag har dessutom ingen ugn utan endast ”kokplatta”, och en mikro.

Jag undrar därför vad fb har för tips på maträtter jag kan köra på som ändå funkar? Det ska helst vara billigt (pga student) och hyfsat bra med protein. Tänkte att mackor kan man alltid köra på men nog tröttsamt i längden.

Alla tips uppskattas
Makaroner!
Citera
2022-01-16, 13:45
Medlem
link71s avatar
Koka potatis/makaroner o köttfärs på burk o värm lite ex.
Finns en sån liten mini ugn med 2 plattor du kan köpa på Netonnet som är bra för 500-1000 kr .
Du kan göra så mycket god mat med ugn.
Mvh
Citera
2022-01-16, 13:47
Medlem
Kokt korv och potatis(mos).
Citera
2022-01-16, 13:48
Medlem
Henriksss avatar
Makaroner och falukorv med ost!
Skär falukorven i små bitar och koka med pastan. Servera med ost och givetvis Heinz ketchup och mycket grovmald svartpeppar.
Citera
2022-01-16, 13:49
Medlem
Anti-WOGs avatar
Ravioli
Citera
2022-01-16, 13:54
Medlem
tastass avatar
Tonfisk är ju en syudentklassiker, går att kombinera med det mesta.
I protein per krona lär bönor och linser vara svårslaget.
Citera
2022-01-16, 14:10
Medlem
Nudlar/nudelsoppa för att dryga ut soppan kan du även tillsätta havregryn ev. om du vill ha fastare kan du koka så den blir mer som en klassisk risotto. Om du vill ha kött tillsätt korv smörgåspålägg eller bacon finns många allternativ och snabblagat & billigt. Finns även grönsakskonserver som ärtor mm.
Citera
2022-01-16, 14:17
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuggetMaster
Hallå på er!

Alla tips uppskattas
Köp en "instant pot". Dom börjar runt 1000kr och uppåt.
Fungerar förenklat som en tryckkokare, slökokare, ugn och så vidare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Instant_Pot

EDIT, en för 699kr
https://www.netonnet.se/art/hem-frit...AaApfXEALw_wcB
Citat:
Varför älskar folk detta?
Det gör matlagning enklare: Det finns ett stort utbud av enkla recept online, många med mindre än ett halvdussin steg. När du väl försluter locket gör det det mesta av matlagningen åt dig.

Det finns mindre att städa upp: Middagen brukade ge upphov till en hög med smutsiga kastruller och stekpannor i diskhon. Nu, tack vare Instant Pots förmåga att sautera/ånga/tryckkoka/etc. och med många recept som strategiskt sekvenserar dessa funktioner, har jag ofta bara en kruka (Instant Pot) att rengöra i slutet!

Det sparar tid: De flesta recept slutar med att du glatt stoppar ner alla dina ingredienser i grytan, låser locket och låter den göra sin magi; tid som jag brukade slösa på att stå över spisen, att röra (och stänka) är nu bättre till att tvätta skärbrädor och mätkoppar som är involverade i måltidsförberedelser, och till och med att ladda ur diskmaskinen från föregående natt. Köket är ofta fläckfritt när middagen är klar.

Det sparar utrymme: Tack vare dess multifunktionalitet har Instant Pot gjort många av våra kastruller och stekpannor överflödiga. Detta har gjort det möjligt för oss att rensa ut alla utom ett fåtal.
Senast redigerad av persona.von.grata 2022-01-16 kl. 14:19.
Citera
2022-01-16, 14:18
Medlem
Yahnoovass avatar
Kolla några Food in prison videos så får du nog lite inspiration
Citera
2022-01-16, 16:15
Medlem
Det är kanske 1 gång av 100 som jag använder ugn. Så svårt kan det väl inte vara?
Citera
2022-01-16, 16:28
Medlem
Levde i 3 månader utan fungerande spis, på bara mat gjord i mikrovågsugn.

Ett vanligt recept då var detta.

En ugnssäker form i keramik eller glas, liten nog att gå in i mikron och rotera med.

Häll följande i formen
Långkornigt ris, en burk krossad tomat, hackad lök, hackad kål (gärna rödkål för färgens skull) och frusen broccoli. Fyll på med lite vatten och en buljongtärning (eller två). Krydda med lite vinäger (gärna äppelcider). Krydda även med lite sambal eller annan valfri peppar. Brukade även krydda med pesto eller valfri annan torkad örtkrydda.
Sen ska proteinet läggas ovanpå. Jag brukade köra med frusna kycklingklubbor som jag hade hällt curry över. Men jag har också kört med fiskblock.

In med detta i mikron och det ska snurra länge. Kolla med jämna mellanrum ifall det blir för torrt, i så fall mer vätska. Rör gärna om ris- och grönsaksblandningen. Vänd på kycklingdelarna då och då så att de blir helt klara.

Har du några gamla ostkanter kan de läggas in på slutet.

Beroende på vilken effekt på mikro och vilken form och mängden mat så får tiden provas fram, men 20-25 minuter är inte orimligt lång tid.
Se till att riskornen känns mjuka och att kycklingen verkar klar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in