• 1
  • 2
2022-01-16, 05:00
Medlem
Futuretraders avatar
Tänkte köpa en bil. Men ägaren till bilen har inte betalat försäkring på sin bil i drygt 2-3 månader.
Nu har han skulder hos trafikförsäkringsföreningen.

Ifall jag köper denna bilen ifrån honom, kommer jag att ärva hans skulder eller bilens skulder?

Dessutom undrar jag om någon kan visa mig hur jag kan se ifall bilen är skattad samt besiktad och när dessa löper ut. Och kan man också kolla ifall bilen har skulder?
Citera
2022-01-16, 05:11
Medlem
Besiktning och skatt kollar du på Transportstyrelsens sida genom att gå in med regnr. Att bilen inte har skulder får säljare visa genom att logga in med sitt BankID på samma sida på bilen.
Citera
2022-01-16, 05:19
Medlem
Hmm..Varför köpa en "Strulbil" Måste väl finnas andra liknande? Skatt och besiktning ser du ju här:

https://fu-regnr.transportstyrelsen..../?target=_self
Citera
2022-01-16, 06:08
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
Tänkte köpa en bil. Men ägaren till bilen har inte betalat försäkring på sin bil i drygt 2-3 månader.

Ifall jag köper denna bilen ifrån honom, kommer jag att ärva hans skulder eller bilens skulder?

Dessutom undrar jag om någon kan visa mig hur jag kan se ifall bilen är skattad samt besiktad och när dessa löper ut. Och kan man också kolla ifall bilen har skulder?
Skulder följer med bilen, mest troligt att du ärver de.

Du kan kolla skuldsaldo på bilen om du ringer Transportstyrelsen 0771-14 15 16 och säger "Fordonsskulder" följt av reggnr.
Observera att om bilen har över 5000 kr i sammanlagd skuld kan den beslagtas enligt Bilmålvaktslagen.
Citera
2022-01-16, 08:19
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Skulder följer med bilen, mest troligt att du ärver de.

Du kan kolla skuldsaldo på bilen om du ringer Transportstyrelsen 0771-14 15 16 och säger "Fordonsskulder" följt av reggnr.
Observera att om bilen har över 5000 kr i sammanlagd skuld kan den beslagtas enligt Bilmålvaktslagen.

Inte på försäkringskostnaden vad jag vet.

Har föregående ägare betalat trafikförsäkringen blir den personligen fakturerad av Trafikförsäkringsföreningen.
Citera
2022-01-16, 08:36
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:

Jag tror KF t.ex. kan ta fordonet i anspråk om det finns fordonsrelaterade skulder, även om du som köpt fordonet inte orsakat skulderna.

Jag håller med en av kommentarerna ovan - varför köpa en krångelbil? Det borde ju finnas likadana bilar som är gröna.
Citera
2022-01-16, 11:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Trafikförsäkringen är väl personlig och inte bunden till fordonet? Hur skulle du kunna ta över dom skulderna?
Citera
2022-01-16, 11:21
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar: köpråd --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2022-01-16, 11:30
Medlem
hasenfrasens avatar
Enligt Transportstyrelsen gäller följande:
"Skatter och avgifter som omfattas av begreppet fordonsrelaterade skulder
Reglerna omfattar

fordonsskatter
trängselskatter
felparkeringsavgifter
infrastrukturavgifter"
Citera
2022-01-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Enligt Transportstyrelsen gäller följande:
"Skatter och avgifter som omfattas av begreppet fordonsrelaterade skulder
Reglerna omfattar

fordonsskatter
trängselskatter
felparkeringsavgifter
infrastrukturavgifter"

Och status på detta kan man numera se genom Transportstyrelsens sida, inget som kräver någon form av inloggning. Även status för besiktning och eventuellt körförbud framgår.
Citera
2022-01-16, 14:52
Medlem
Citat:

Den skulden är personlig så du kan inte ärva den.
Citera
2022-01-16, 15:24
Medlem
godboys avatar
Citat:

Du ärver ju inte TFF skulden då den är personlig, MEN jag hade nog varit tveksam till en sån affär, då det känns som en strulpelle-idiot haft den innan vilket kan innebära att den är skuldbehäftad med t ex lån men å andra sidan borde det ju framgå att den är kreditköpt när du kolla upp. Annat som du bör kolla är fordonsskatt, P böter och trängselskatt. Jag hade INTE köpt den bilen kan jag ju säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in