Citat:
Ursprungligen postat av
Driftstopp
Nu har jag bestämt mig. Jag kommer stänga av min klimatsmarta värmepump för att köra igång min gamla vedpanna.
Eftersom det är 0 kr i skatt för folk som bränner sina sopor, ved, flis, löv, olja och får bättre verkningsgrad och mycket trevligare värme så har jag nu beställt klyvat billig ved.
Bara kasta in. Jag ångrar idag att jag sluta elda. Fick mycket bättre värme.
När min VP startar så släpps inget av sotiga partiklar, kol, energi, ut som det gör med ved. Men vem fan bryr sig? Men när kompressorn startar får jag med min energi betala högt energiskatt på elräkningen när min 20 tunga 3 fas kompressor ska igång nästan 15 timmar av 24.
Det är alltså mer ekonomisk har jag räknat ut att köpa färdig klyvad ved och kasta in för att få värme. Priset för det är 200kr i el för cirkulationspump och 0 kr i skatt.
Jag får veden väldigt billigt.
Min panna kommer hålla i minst 40 år till men en ny klimatsmart vp för 95.000 är inte ekonomisk försvarbart.
Kan jag köra ner borrhålet till 5 plus för att underhålls värme bara.
Varför kör inte fler vedpannor när man nu vet att regeringen höjer el- skatterna som de gjort i 20 år, och de som öser ur skit ur sin skorsten slipper all skatt. Varför kan inte jag göra likadant? Varför gör inte fler det. Stöd eldar när elen är så förbannat jävla dyr? Elbolagen sitter nu i möten och nu kan vi klart säga att även de som binder avtalet får betala högre, även när avtalet går ut får man betala högre, elpriset kommer inte bli billigare.
Vedpanna är absolut det ekonomiska och bästa man kan ha nu. Bara lukten i skorstenen är ju riktigt gott att lukta.
Fördigklyvet 1 års förbrukning motsvarar 3 månaders elräkning. Jag får 2 grader högre i huset.
Vad betalar du för veden?
Jag kan fixa en del ved gratis, men det är mycket arbete. Nu i december eldade jag en hel del i spiskasseten och kom undan med 870 kWh förbrukning (Skåne).
Men jag har aldrig haft ack-tankar.
Min far köpte skalkabränne bok från ett sågverk för 250 kr metern samt grannpojken en tusing för att köra hem det till honom. Vedpanna plus acktankar då... Det gav varmvatten och värme och han låg på 15 - 20 m per år. En 5-10 liter akrylatbensin till det.
Men det var ett jädra slit och de sista åren hjälpte jag honom att kärra in veden till pannan samt att såga upp den.
Jag trivs ganska bra med värmepump och att kunna sätta fyr när kung Bore slår till som värst eller elpriset sticker iväg.