• 1
  • 2
2022-01-15, 14:14
Medlem
Driftstopps avatar
Nu har jag bestämt mig. Jag kommer stänga av min klimatsmarta värmepump för att köra igång min gamla vedpanna.

Eftersom det är 0 kr i skatt för folk som bränner sina sopor, ved, flis, löv, olja och får bättre verkningsgrad och mycket trevligare värme så har jag nu beställt klyvat billig ved.
Bara kasta in. Jag ångrar idag att jag sluta elda. Fick mycket bättre värme.

När min VP startar så släpps inget av sotiga partiklar, kol, energi, ut som det gör med ved. Men vem fan bryr sig? Men när kompressorn startar får jag med min energi betala högt energiskatt på elräkningen när min 20 tunga 3 fas kompressor ska igång nästan 15 timmar av 24.
Det är alltså mer ekonomisk har jag räknat ut att köpa färdig klyvad ved och kasta in för att få värme. Priset för det är 200kr i el för cirkulationspump och 0 kr i skatt.
Jag får veden väldigt billigt.

Min panna kommer hålla i minst 40 år till men en ny klimatsmart vp för 95.000 är inte ekonomisk försvarbart.

Kan jag köra ner borrhålet till 5 plus för att underhålls värme bara.

Varför kör inte fler vedpannor när man nu vet att regeringen höjer el- skatterna som de gjort i 20 år, och de som öser ur skit ur sin skorsten slipper all skatt. Varför kan inte jag göra likadant? Varför gör inte fler det. Stöd eldar när elen är så förbannat jävla dyr? Elbolagen sitter nu i möten och nu kan vi klart säga att även de som binder avtalet får betala högre, även när avtalet går ut får man betala högre, elpriset kommer inte bli billigare.

Vedpanna är absolut det ekonomiska och bästa man kan ha nu. Bara lukten i skorstenen är ju riktigt gott att lukta.

Fördigklyvet 1 års förbrukning motsvarar 3 månaders elräkning. Jag får 2 grader högre i huset.
Senast redigerad av Driftstopp 2022-01-15 kl. 14:17.
Citera
2022-01-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Nu har jag bestämt mig. Jag kommer stänga av min klimatsmarta värmepump för att köra igång min gamla vedpanna.

Eftersom det är 0 kr i skatt för folk som bränner sina sopor, ved, flis, löv, olja och får bättre verkningsgrad och mycket trevligare värme så har jag nu beställt klyvat billig ved.

När min VP startar så släpps inget av sotiga partiklar, kol, energi, ut som det gör med ved. Men vem fan bryr sig? Men när kompressorn startar får jag med min energi betala högt energiskatt på elräkningen när min 20 tunga 3 fas kompressor ska igång nästan 15 timmar av 24.
Det är alltså mer ekonomisk har jag räknat ut att köpa färdig klyvad ved och kasta in för att få värme. Priset för det är 200kr i el för cirkulationspump och 0 kr i skatt.

Min panna kommer hålla i minst 40 år till men en ny klimatsmart vp för 95.000 är inte ekonomisk försvarbart.

Varför kör inte fler vedpannor när man nu vet att regeringen höjer el- skatterna som de gjort i 20 år, och de som öser ur skit ur sin skorsten slipper all skatt. Varför kan inte jag göra likadant? Varför gör inte fler det. Stöd eldar när elen är så förbannat jävla dyr? Elbolagen sitter nu i möten och nu kan vi klart säga att även de som binder avtalet får betala högre, även när avtalet går ut får man betala högre, elpriset kommer inte bli billigare.

Vedpanna är absolut det ekonomiska och bästa man kan ha nu. Bara lukten i skorstenen är ju riktigt gott att lukta.

Fördigklyvet 1 års förbrukning motsvarar 3 månaders elräkning. Jag får 2 grader högre i huset.

Kör värmepump idag för varmvatten och värme, kör snålt med värme när vi är borta och eldar i kaminen med ved då vi är hemma, skönare värme och spar energi
Citera
2022-01-15, 14:24
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Kör värmepump idag för varmvatten och värme, kör snålt med värme när vi är borta och eldar i kaminen med ved då vi är hemma, skönare värme och spar energi

Grannen fick en elräkning på 1900 kr totalt, eldar allt!
Grannen längre ner som inte eldar har en 5 år gammal Luft vatten för 95.000 kr, han fick en elräkning på nästan 8000 kr. Då har han ändå ställt ner till 19 grader i huset.
Citera
2022-01-15, 14:24
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Att elda ved är inte dåligt för miljön. Koldioxiden som du släpper ut har trädet tagit upp tidigare från luften om du fattar vad jag menar. Det är koldioxidneutralt. Så det är väldigt hållbart för miljön faktiskt

+ att när du är på jobbet kan/behöver du inte elda så då spar du ved sen kan du elda när du kommer hem. värmen är ju alltid på annars dom 10 timmarna du är på jobbet.

Om Sverige vill nå miljömålen så måste alla börja värma upp sina hus med ved.
Senast redigerad av Allcopsarebastards 2022-01-15 kl. 14:27.
Citera
2022-01-15, 14:25
Medlem
Citat:
Grannen fick en elräkning på 1900 kr totalt, eldar allt!
Grannen längre ner som inte eldar har en 5 år gammal Luft vatten för 95.000 kr, han fick en elräkning på nästan 8000 kr. Då har han ändå ställt ner till 19 grader i huset.

Ja man blir ju nästan sugen på att veta vad kostnaden skulle ligga på utan vedeldningen
Citera
2022-01-15, 14:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Kan man inte få tag på billig ved minskar motivationen.
Vedsäckar på Cirkel-K blir ju dyrt om man inte bara eldar på julaftonen.
Har man ingen effektiv värmespridning är ju inte heller nyttan så stor.
Å de e ju besvärligt att elda, ta bort aska, smutsigt
Å sotarjäveln kostar ju.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Men min kompis har installerat en anläggning där han värmer upp en stor tank med en vedpanna i köket och på det sättet får han både varm luft och varmt vatten i hela huset - vattenburet värmesystem som funkar i tre plan.
Citera
2022-01-15, 15:45
Medlem
Citat:

Vad betalar du för veden?

Jag kan fixa en del ved gratis, men det är mycket arbete. Nu i december eldade jag en hel del i spiskasseten och kom undan med 870 kWh förbrukning (Skåne).

Men jag har aldrig haft ack-tankar.

Min far köpte skalkabränne bok från ett sågverk för 250 kr metern samt grannpojken en tusing för att köra hem det till honom. Vedpanna plus acktankar då... Det gav varmvatten och värme och han låg på 15 - 20 m per år. En 5-10 liter akrylatbensin till det.

Men det var ett jädra slit och de sista åren hjälpte jag honom att kärra in veden till pannan samt att såga upp den.

Jag trivs ganska bra med värmepump och att kunna sätta fyr när kung Bore slår till som värst eller elpriset sticker iväg.
Citera
2022-01-15, 16:04
Medlem
Raggarspinns avatar
Kör på. Ved värmer flera gånger. Dessutom inser man ganska snart att energi inte är gratis.
Citera
2022-01-15, 16:19
Medlem
ponykalles avatar
Jag har egen skog,ved eldade i 15 år.De sista 4 åren räknade jag vad det va värt.Kom fram till att min
timförtjänst blev 40:-.Jag högg så att jag hade ved i cirka 4 år varje gång.Nu har jag kört luft-lutf värmepump i 10 år.Jag betalar hellre en liten elräkning än sliter med den förbannade veden!
Citera
2022-01-15, 16:21
Medlem
ormbitens avatar
Tycker det börjar bli lite halvsvårt att få tag på ved till rimliga priser och ännu värre lär det väl bli framledes i takt med att elpriserna skjuter i höjden.

För tjugotalet år sedan var det inga problem med att beställa hem en fullastad timmerbil med långved, det kändes billigt.

Men nu känns det knappt lönt att stå och hålla på med det om man ska se till inköpspriset och allt arbete och sotning med mera.
Känns mer värt att vara på jobbet och dra in lite extra deg istället och helt enkelt betala elpriset som är.
Citera
2022-01-15, 16:43
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Tycker det börjar bli lite halvsvårt att få tag på ved till rimliga priser och ännu värre lär det väl bli framledes i takt med att elpriserna skjuter i höjden.

För tjugotalet år sedan var det inga problem med att beställa hem en fullastad timmerbil med långved, det kändes billigt.

Men nu känns det knappt lönt att stå och hålla på med det om man ska se till inköpspriset och allt arbete och sotning med mera.
Känns mer värt att vara på jobbet och dra in lite extra deg istället och helt enkelt betala elpriset som är.
En som har fattat det här,jag jobbade hellre övertid, än att slita röven av mig med veden!
Citera
2022-01-15, 17:01
Medlem
Stängde själv av all värme förra månaden, eldar Kl10-22 nu och har beställt värmeförflyttarrsystem för 10k. Sneglar på solpaneler också. Funderar på att börja stjäla björkar i skogen också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in