2023-01-15, 21:30
Medlem
Oseans avatar
Läst på nu och det verkar som om jag äter inom 5-6 timmar så är det lurre
Citera
2023-01-16, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osean
Lagras protein i kroppen i 15 timmar så man kan köra ett gympass och sen vänta 4-5 timmar innan man äter protein?

Absolut. Om du vill bygga muskelmassa så är det rätt träningsupplägg och rätt kost som gäller. Annars slösar du bara din tid.
Är du osäker på detta så kan en PT fixa ett bra upplägg till dig på två träffar.
Citera
2023-01-16, 19:02
Medlem
Citat:
Lagras protein i kroppen i 15 timmar så man kan köra ett gympass och sen vänta 4-5 timmar innan man äter protein?

Citat:
Läst på nu och det verkar som om jag äter inom 5-6 timmar så är det lurre

Aha! Det är nog inte optimalt men om du äter din grötfrukost innan passet så går det nog bra. Dina muskler skulle dock uppskatta om du skjutsade i dig 20g protein ganska strax efter passet istället för att vänta 5-6 timmar. 20g protein = 80kcal vilket i det stora hela är väldigt lite. Byt istället ut blandfärs (väldigt mycket fett) mot kycklingfärs om du är rädd för kalorier.
Citera
2023-01-24, 17:03
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Det snackas en del om just nu att man inte kan bli särskilt mycket snabbare på sprint (100 m etc), att nästan allt beror på gener. Personligen tror jag att detta är bullshit. Jag tränar lagidrott på ganska hög nivå där jag lovar att nästan alla är mycket snabbare än genomsnittssvensken. Vad tror ni här på fb, sanning eller myt?
Citera
2023-01-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0
Det snackas en del om just nu att man inte kan bli särskilt mycket snabbare på sprint (100 m etc), att nästan allt beror på gener. Personligen tror jag att detta är bullshit. Jag tränar lagidrott på ganska hög nivå där jag lovar att nästan alla är mycket snabbare än genomsnittssvensken. Vad tror ni här på fb, sanning eller myt?

Det är klart du blir bättre på det du tränar på men du kommer efter tid att nå din genetiska potential och där ser man verkligen skillnaden mellan eliten och resten.

Jag tror att de flesta som fastnar för sprint har en fallenhet för sporten redan vilket är en anledning folk söker sig dit, stämmer inte det i ditt fall om du kikar dig omkring? Det sker sig naturligt.

Då majoriteten inte sprintar så kommer en genetiskt otursam individ som regelbundet sprintar, att klå majoriteten eftersom de inte har lika stor färdighet i sprint.
Men en genetiskt begåvad kommer att vara explosiv och duktig redan från start.
Citera
2023-01-25, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaajj2.0

Vem säger så? Trött man blir. Klart det är bullshit. Ett psykologiskt försvar skulle jag påstå.
Sen vet jag inte om FB är ett bra ställe för denna typen av frågor tyvärr.
Citera
2023-01-26, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Aha! Det är nog inte optimalt men om du äter din grötfrukost innan passet så går det nog bra. Dina muskler skulle dock uppskatta om du skjutsade i dig 20g protein ganska strax efter passet istället för att vänta 5-6 timmar. 20g protein = 80kcal vilket i det stora hela är väldigt lite. Byt istället ut blandfärs (väldigt mycket fett) mot kycklingfärs om du är rädd för kalorier.

Nix. Äter du protein direkt efter passet så kommer kroppen att ta upp det som ren näring och du förbiser då proteinbehovet helt och hållet. Vänta ett par timmar efter passet för intag av protein.
Citera
2023-01-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Nix. Äter du protein direkt efter passet så kommer kroppen att ta upp det som ren näring och du förbiser då proteinbehovet helt och hållet. Vänta ett par timmar efter passet för intag av protein.

Oj, har du någon slags studie/artikel på det?

Jag tycker Styrkelabbets artiklar ofta är väldigt bra och forskningsförankrade.

https://www.styrkelabbet.se/protein/
"Efter fastande styrketräning stiger både muskelproteinsyntesen och muskelnedbrytningen, men muskelproteinbalansen är negativ fram tills att du intar protein."

https://www.styrkelabbet.se/traning-...ch-prestation/

"Se bara till att äta inom rimlig tid i anslutning till passet, oavsett om du föredrar att göra det före, efter eller båda delarna. Det är ingen minutstrid, men inom någon timme eller kanske två känns rimligt för att garantera att musklerna har vad de behöver, när de behöver det."

Mig veterligen så finns det absolut ingenting som tyder på att kroppen tar upp det som "ren näring" (vad betyder ens det?). Det är dock så att kroppen inte börjar bygga upp muskler förrän ett tag efter passet (man brukar se lite olika siffror men oftast säger man att det sker efter en timme). Man behöver absolut inte svepa en proteinshake direkt efter passet men faktum kvarstår att man är katabol ända tills man intar protein och det finns inga nackdelar så vitt jag vet att göra det under passet eller direkt efter. Äter du 20g under eller direkt efter passet så kommer muskelbyggnadsfasen påbörjas direkt efter en timme. Äter du 20g protein först några timmar efter så kommer muskeluppbyggnadsfasen inte påbörjas förrän du ätit.

Med det sagt så har jag haft fel förr och motbevisas gärna om du har något läsvärt om ämnet!
Citera
2023-01-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Oj, har du någon slags studie/artikel på det?

Jag tycker Styrkelabbets artiklar ofta är väldigt bra och forskningsförankrade.

https://www.styrkelabbet.se/protein/
"Efter fastande styrketräning stiger både muskelproteinsyntesen och muskelnedbrytningen, men muskelproteinbalansen är negativ fram tills att du intar protein."

https://www.styrkelabbet.se/traning-...ch-prestation/

"Se bara till att äta inom rimlig tid i anslutning till passet, oavsett om du föredrar att göra det före, efter eller båda delarna. Det är ingen minutstrid, men inom någon timme eller kanske två känns rimligt för att garantera att musklerna har vad de behöver, när de behöver det."

Mig veterligen så finns det absolut ingenting som tyder på att kroppen tar upp det som "ren näring" (vad betyder ens det?). Det är dock så att kroppen inte börjar bygga upp muskler förrän ett tag efter passet (man brukar se lite olika siffror men oftast säger man att det sker efter en timme). Man behöver absolut inte svepa en proteinshake direkt efter passet men faktum kvarstår att man är katabol ända tills man intar protein och det finns inga nackdelar så vitt jag vet att göra det under passet eller direkt efter. Äter du 20g under eller direkt efter passet så kommer muskelbyggnadsfasen påbörjas direkt efter en timme. Äter du 20g protein först några timmar efter så kommer muskeluppbyggnadsfasen inte påbörjas förrän du ätit.

Med det sagt så har jag haft fel förr och motbevisas gärna om du har något läsvärt om ämnet!

Han trollar dig. Det kontot hjälper inte människor med träning på forumet.
Citera
2023-02-13, 12:32
Medlem
Ta träning till en annan nivå.

Två tråningsfrågor kommer här

På senare tid har jag lagt god fokus på pull ups och andra hängövningar. Vilket gett en annan styrka i kroppen som inte varit där tidigare. Fria vikter känns lätt som en plätt.
Jag är nu efter live övningar för att ta träningen till en annan nivå och bygga mer styrka.
Efterfrågar därför lite tips, helst (inomhus övningar).

Tillägger denna med: Är lite svagare i ena knät. Har inte ont eller smärtor. Ni vet den ben smart maskinen. Känner att det är lite molande smärta när jag pressar uppåt.
När jag kör med varsitt ben så märker jag även att ena benet är smidigare och fungerar obemärkt.
Vad kan jag göra för att stärka till här? Då jag gått med det ganska länge.
Citera
2023-02-13, 12:36
Tycker du ska skippa maskiner överlag och enbart köra fria vikter.

Maskiner ökar dels risken för skador samt man rör inte musklerna rätt.

Sen är det väll "bara " öka i reps och vikt eller köra intensivare övningar.
Citera
2023-02-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Tycker du ska skippa maskiner överlag och enbart köra fria vikter.

Maskiner ökar dels risken för skador samt man rör inte musklerna rätt.

Sen är det väll "bara " öka i reps och vikt eller köra intensivare övningar.

Just benövningar har jag mestadels kört på maskiner då jag haft ljumskproblem tidigare. Varit lite småparanoid med att köra på annat.
Sen har väl de varit i god shape hela tiden.
Men va skulle du rekommendera för övningar?

Gällande öka reps tycker du de har någon innverkan på volym eller så?
Kör 12 X 3 ibland 10 X 3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in