2022-02-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Får nog hålla med förra inlägget, verkar snarare som du har dålig hållning samt att du verkar otränad.
Försök och bygga upp din fysik, det där med BMI och fettma är ett lite tveeggat mått, rent generellt så ligger du väl på nedre skalan BMI mässigt. att folk reagerar kan ju bero på att du kan ha pinnar till ben.
Då kan bålen se större ut.
Sen ser vi alla olika ut. själv är jag en liten kort stubbe. Så jag skulle säga att min bröstkorg är rejält mycket bredare än din bild och har varit sen jag kom in i buberteten dragit C100 i kavaj sen jag var 14 och då har det varit bröstkorgen/ryggen som bestämmt måtten. Nu får jag köra D100 men då väger jag idag 80 kg på mina 170cm mot 70 som jag vägde som 15-30åring.
Tack för svar, får väll bli att köpa en sån här eller liknande och springa till gymmet innan de försent.
Citera
2022-02-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persikan02
Tack för svar, får väll bli att köpa en sån här eller liknande och springa till gymmet innan de försent.
https://www.anodyne.se/products/haallningssele
Citera
2022-02-08, 15:24
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Jag är gammal, förtio plus, och fet och äcklig och har börjat lyfta vikter litegrann i hemmets lugna vrå. I höst köpte jag en stång och några vikter och en halfrack som jag har hållit på med nu nästan varje dag, eller i till en början varannan dag.

Jag har aldrig gymmat förut så jag är i ganska dålig form och så har jag alltid varit fet och vidrig och så men jag har ändå hållit på med sån där förhatlig cardio nästan dagligen tidigare men ändå lyckats vara fet och genomvidrig.

Men så när jag i höst byggde ihop den där ställningen och började lyfta tyckte jag det var svårt med att finna tekniken och balansen med stången och vikterna så jag började välidigt lätt även fastän om jag är 185 centimeter och väger 125 kg så orkade jag inte lyfta så tungt som jag hade inbillat mig.

Jag började med att testa två olika program, det här Starting Strength och sen ett annat som liknade det jag minns inte vad det heter men det fanns båda två på Styrkelabbets hemsida. Har inte laddat ner deras app för jag aktar mig för att ladda ner appar som man måste registrera sig på med mejl, men det är en annan fråga...

Så i alla fall så lattjade jag lite med först det ena programmet och sedan det andra under hösten utan att göra några märkbara framsteg. Jag drack fortfarande en del alkohol då, två gånger i veckan, och givetvis då inmundigade jag en hel del mat som var onyttig närjag var berusad och dagen efter som är brukligt när man är bakis.

Dagarna då jag inte lyfte vikter så tränade jag HIIT på min träningscykel så här 40-60 minuters pass. Det tycker jag egentligen är roligare träning. Men jag vill prova på något nytt.

Runt jul så hade jag tröttnat på Starting Strength för jag tyckte framstegen uteblev. Så jag började bara göra det jag kände för när jag tränade, det jag tyckte var roligt. Och inte följde någon särskild plan. Då kunde jag tycka att jag gjorde framsteg, det kändes under fettet att det började gro muskler där under. Men jag var fortsatt fet och vidrig. Och jag orkade inte tyngre vikter än tidigare.

Nu har jag gått på det här PPL-upplägget istället. Jag fann ett färdigt program på en sida som heter Gymlivet. Men någonting som jag har retat mig på hela tiden är att även om jag genomför ett helt pass oavsett om det är Starting strength eller PPL så blir jag nästan inte trött alls. LIte svettig men inte alls så svettig som när jag kör min vanliga cardio-rutin.

För så här jag gör 4x8 i bänkpress med en vikt som ligger precis så att jag klarar åtta reps och om jag försöker göra nio så failar jag. Och jag gör 4, ibland 5 sådana set men jag är inte trött efteråt, knappt svettig och jag får aldrig träningsvärk. Och så är det med alla övningar. Jag ligger precis på gränsen till att faila vid den sista repetitionen och jag tar i allt jag har.

Samtidigt så lyckas jag heller inte avancera i hur mycket jag lyfter. Det är fenomenalt sorligt. Jag tar, inklusive stången som är 20kg:
90kg i marklyft (jag skulle kunna lyfta mer men är begränsad av att jag inte har fler vikter)
50kg i militärpress
72kg i bänkpress
60Kg i stångrodd
40kg i bicepscurl (där har jag en sån där krokig mindre stång som inte väger lika mycket)
70kg i knäböj (skulle kunna lyfta mer men dom gångerna jag har gjort det så har min rygg havererat)
Detta är inte maxrep utan mellan 8-10 repetitioner.

Varför är jag så värdelös på att lyfta saker? Det känns också som att jag bara har blivit fetare och vidrigare sen jag började med den här träningen. Vinterjackan är märkbart tajtare och jag inbillar mig inte att jag fått så mycket muskler på 6 månaders odisciplinerad träning.

Jag är genomvidrig och misslyckad gammalt gubbsvin som förmodligen gör bort mig där jag står hemma i min ensamhet och lyfter vikter och tror jag ska kunna bli av med fetman som isolerar min vidriga kropp.

Träning är individuellt också.
Personligen tycker jag du kör för tungt.
Jag har själv svårt att göra konstanta ökningar när jag kör tungt. Visst det är kul, men också en större risk för skador. Perioder av tyngre träning brukar många varva med perioder av lättare träning.

Jag själv försöker hela tiden ligga vid ett max antal reps på 12. Men när jag når 12 så kan jag ta en rep till, men jag gör det inte. När jag en dag känner att jag kan ta 2 reps till så ökar jag vikten med något extra kilo. Jag personligen gör snabbare ökningar om jag får ligga på ett högre antal repetitioner.

En del kan öka vikten med något kilo varje vecka, men jag tillhör inte de. Jag brukar höja vikten var 3:e vecka. Jag kan förstå att man som ny vill göra snabba ökningar. Jag har tränat länge och är nu också 40+ och att vara viktkåt funkar inte längre. Att dra på sig onödiga skador är inte värt det nöjet. Jag sabbade ena min axel i bänkpress förut genom att försöka vara lite "ungdomlig" och maxa. Den skadan har jag aldrig lyckats bli av med och den gör sig påmind så fort jag kör tung bänkpress. Jag är väldigt försiktig i den övningen numera och brukar ligga på 12-15 reps för att inte skadan ska kännas.

Mina bröstpass brukar för det mesta köras med hantlar och i maskiner, för där kan jag blåsa på utan att skadan känns av.

Jag tycker att vid ett högre antal reps gör man lättare viktökningar och då är det skitkul.

De enda gånger jag kan köra riktigt tungt är då jag kör ben. Just för benträningen brukar jag ha tyngre perioder, varvat med lättare. Överkroppen brukar jag nästan konstant nöta på 12 reps och successivt höja vikterna.-
Senast redigerad av RollonHomie 2022-02-08 kl. 15:35.
Citera
2022-02-08, 18:16
Medlem
Vill träna upp fötterna

Har svåra skador bland annat 5 diskbråck. Har svårt att engagera benmusklerna när jag går och svårt att aktivera tårna. Kommer det hjälpa mig att försöka gå med hjälp att tårna? Har för mig att det är via tårna vi aktiverar ben musklerna?
Citera
2022-02-08, 18:22
Medlem
svampdamps avatar
Tåhävningar utan skor hjälper dig att träna fötterna, vad och anklarna.
Citera
2022-02-08, 18:41
Medlem
Medusa12s avatar
gå mycket barfota
Citera
2022-02-08, 18:47
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Exponering av kyla! Din neurologiska formaga att anvanda fotterna kommer oka kvickt om du doppar fotterna i isvatten, garna hela kroppen. Sedan galler vanlig progression upptill.
Citera
2022-02-09, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Goethe
Jag håller med om det mesta du skriver, men vill bara flika in att starting strength är det bästa och effektivaste sättet att bli stark snabbt. Och man ska verkligen inte ha nån tidsbegränsning på det programmet, utan man kör tills det slutar fungera. Jag körde det själv i ca ett år. Förutsättningen är att man äter bra och sover bra och inte sysslar med onödig skit som påverkar återhämtningen, typ HIIT. DÅ kan man börja mixtra lite med olika parametrar exempelvis volym, intensitet osv. för att ökningarna ska fortgå, dock inte varje pass utan kanske veckovis.

Det är enligt mig inte att rekommendera att "program-hoppa" bara för att man har en dålig dag eller vecka. Man kan testa att byta ut ena av veckans 5x3 böj till 5 stycken tunga 1-reppare eller tvåor. Byta ut en dag till en lättare dag på ca 60% 1rm för mer återhämtning. Osv.

Det är bra.
Hur känns det just nu tycker du ett år in ? Du är den första jag sett här som verkar ha rätt inställning till träning. Iaf delar vi samma syn. Dock så förstår jag att användarna här speglar verkligheten. Att stöta på någon som klarat av att köra SS ett år på gymmet händer inte ofta.
Citera
2022-02-09, 09:39
Suverän träning för fötterna som används bland annat av tennis, volleybollspelare är att träna i sand, barfota sprinter framåt och bakåt sidoförflyttningar mm. Bra träning till sommaren?
Citera
2022-02-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Det är bra.
Hur känns det just nu tycker du ett år in ? Du är den första jag sett här som verkar ha rätt inställning till träning. Iaf delar vi samma syn. Dock så förstår jag att användarna här speglar verkligheten. Att stöta på någon som klarat av att köra SS ett år på gymmet händer inte ofta.
Jag tror du missförstod. Det var några år sen jag gick vidare från ss.

Sen är "ca ett år" sanning med modifikation. Overheadpress slutade jag öka i först av naturliga orsaker. Då hade jag kanske kört ss ca 4 månader. Då fick jag ändra lite på specifikt press-passen. Sen blev även bänkpressen svår att öka.

Böj och mark gick bra ganska länge, men framåt 7-8 månader fick jag ändra till en lätt dag i veckan. Sen ändrade jag till ett topp-set med en femma och sänkte vikten med ca 5-10% de sista seten. Då orkade man fortsätta öka nån månad till.

Den naturliga fortsättningen är senare Texas method eller nåt annat hlm-upplägg.

Sen är det värt att nämna att jag åt ca 5000-7000 kcal. Det går inte att öka varje pass särskilt länge om man deffar, eller ens kaloribalans. Om man inte har sjukt grymma gener.

Allt detta och mycket mer står i andy baker/rippetoes bok Practical programming, som är en slags fortsättning på starting strength-boken.
Citera
2022-02-09, 17:27
Medlem
Kabeltattarens avatar
Testa även balansbräda.
Citera
2022-02-09, 18:43
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Har svåra skador bland annat 5 diskbråck. Har svårt att engagera benmusklerna när jag går och svårt att aktivera tårna. Kommer det hjälpa mig att försöka gå med hjälp att tårna? Har för mig att det är via tårna vi aktiverar ben musklerna?

Svårt att svara på om starkare fötter kommer hjälpa i helhet. Men skulle säga som nämnts i tråden att gå barfota.

Vet vänner som har gjort det och deras fötter blev riktigt starka. Gjorde det själv en period för att testa och det kändes och syntes att de blev starkare.

Finns ju såna skor som har tår. Heter de vibram eller liknande?
Kanske någon annan vet?
Vet dock inte om det har samma överföra de effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in