Citat:
Ursprungligen postat av
Godnattrunkaren
Jag är gammal, förtio plus, och fet och äcklig och har börjat lyfta vikter litegrann i hemmets lugna vrå. I höst köpte jag en stång och några vikter och en halfrack som jag har hållit på med nu nästan varje dag, eller i till en början varannan dag.
Jag har aldrig gymmat förut så jag är i ganska dålig form och så har jag alltid varit fet och vidrig och så men jag har ändå hållit på med sån där förhatlig cardio nästan dagligen tidigare men ändå lyckats vara fet och genomvidrig.
Men så när jag i höst byggde ihop den där ställningen och började lyfta tyckte jag det var svårt med att finna tekniken och balansen med stången och vikterna så jag började välidigt lätt även fastän om jag är 185 centimeter och väger 125 kg så orkade jag inte lyfta så tungt som jag hade inbillat mig.
Jag började med att testa två olika program, det här Starting Strength och sen ett annat som liknade det jag minns inte vad det heter men det fanns båda två på Styrkelabbets hemsida. Har inte laddat ner deras app för jag aktar mig för att ladda ner appar som man måste registrera sig på med mejl, men det är en annan fråga...
Så i alla fall så lattjade jag lite med först det ena programmet och sedan det andra under hösten utan att göra några märkbara framsteg. Jag drack fortfarande en del alkohol då, två gånger i veckan, och givetvis då inmundigade jag en hel del mat som var onyttig närjag var berusad och dagen efter som är brukligt när man är bakis.
Dagarna då jag inte lyfte vikter så tränade jag HIIT på min träningscykel så här 40-60 minuters pass. Det tycker jag egentligen är roligare träning. Men jag vill prova på något nytt.
Runt jul så hade jag tröttnat på Starting Strength för jag tyckte framstegen uteblev. Så jag började bara göra det jag kände för när jag tränade, det jag tyckte var roligt. Och inte följde någon särskild plan. Då kunde jag tycka att jag gjorde framsteg, det kändes under fettet att det började gro muskler där under. Men jag var fortsatt fet och vidrig. Och jag orkade inte tyngre vikter än tidigare.
Nu har jag gått på det här PPL-upplägget istället. Jag fann ett färdigt program på en sida som heter Gymlivet. Men någonting som jag har retat mig på hela tiden är att även om jag genomför ett helt pass oavsett om det är Starting strength eller PPL så blir jag nästan inte trött alls. LIte svettig men inte alls så svettig som när jag kör min vanliga cardio-rutin.
För så här jag gör 4x8 i bänkpress med en vikt som ligger precis så att jag klarar åtta reps och om jag försöker göra nio så failar jag. Och jag gör 4, ibland 5 sådana set men jag är inte trött efteråt, knappt svettig och jag får aldrig träningsvärk. Och så är det med alla övningar. Jag ligger precis på gränsen till att faila vid den sista repetitionen och jag tar i allt jag har.
Samtidigt så lyckas jag heller inte avancera i hur mycket jag lyfter. Det är fenomenalt sorligt. Jag tar, inklusive stången som är 20kg:
90kg i marklyft (jag skulle kunna lyfta mer men är begränsad av att jag inte har fler vikter)
50kg i militärpress
72kg i bänkpress
60Kg i stångrodd
40kg i bicepscurl (där har jag en sån där krokig mindre stång som inte väger lika mycket)
70kg i knäböj (skulle kunna lyfta mer men dom gångerna jag har gjort det så har min rygg havererat)
Detta är inte maxrep utan mellan 8-10 repetitioner.
Varför är jag så värdelös på att lyfta saker? Det känns också som att jag bara har blivit fetare och vidrigare sen jag började med den här träningen. Vinterjackan är märkbart tajtare och jag inbillar mig inte att jag fått så mycket muskler på 6 månaders odisciplinerad träning.
Jag är genomvidrig och misslyckad gammalt gubbsvin som förmodligen gör bort mig där jag står hemma i min ensamhet och lyfter vikter och tror jag ska kunna bli av med fetman som isolerar min vidriga kropp.
Träning är individuellt också.
Personligen tycker jag du kör för tungt.
Jag har själv svårt att göra konstanta ökningar när jag kör tungt. Visst det är kul, men också en större risk för skador. Perioder av tyngre träning brukar många varva med perioder av lättare träning.
Jag själv försöker hela tiden ligga vid ett max antal reps på 12. Men när jag når 12 så kan jag ta en rep till, men jag gör det inte. När jag en dag känner att jag kan ta 2 reps till så ökar jag vikten med något extra kilo. Jag personligen gör snabbare ökningar om jag får ligga på ett högre antal repetitioner.
En del kan öka vikten med något kilo varje vecka, men jag tillhör inte de. Jag brukar höja vikten var 3:e vecka. Jag kan förstå att man som ny vill göra snabba ökningar. Jag har tränat länge och är nu också 40+ och att vara viktkåt funkar inte längre. Att dra på sig onödiga skador är inte värt det nöjet. Jag sabbade ena min axel i bänkpress förut genom att försöka vara lite "ungdomlig" och maxa. Den skadan har jag aldrig lyckats bli av med och den gör sig påmind så fort jag kör tung bänkpress. Jag är väldigt försiktig i den övningen numera och brukar ligga på 12-15 reps för att inte skadan ska kännas.
Mina bröstpass brukar för det mesta köras med hantlar och i maskiner, för där kan jag blåsa på utan att skadan känns av.
Jag tycker att vid ett högre antal reps gör man lättare viktökningar och då är det skitkul.
De enda gånger jag kan köra riktigt tungt är då jag kör ben. Just för benträningen brukar jag ha tyngre perioder, varvat med lättare. Överkroppen brukar jag nästan konstant nöta på 12 reps och successivt höja vikterna.-