2022-01-14, 16:21
Medlem
En ny våg av rånförsök mot äldre, där gärningsmännen utger sig för att vara poliser, har drabbat Malmö.
Från julhelgen och fram till nu har polisen fått in 18 anmälningar. Vid fem av fallen har gärningsmännen
kommit över värdesaker till ett sammanlagt värde av hundratusentalskronor.
Citat:
De går tillväga på samma sätt. De äldre får ett samtal från någon som utger sig för att ringa från polisen eller säkerhetspolisen någon gång mellan 20 och 24 på kvällarna, säger Calle Persson, presstalesperson vid polisen i Malmö. Under tiden som samtalet pågår ringer sedan en annan person på dörren och utger sig för att vara civilklädd polis, uppringaren uppmanar den äldre att ge personen värdesakerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...t-vara-poliser
https://live.aftonbladet.se/supernyt...iser.kluxxnw7_

Vilka puckon kan detta vara måntro
Senast redigerad av SKIL 2022-01-14 kl. 16:50.
Citera
2022-01-14, 16:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
En ny våg av rånförsök mot äldre, där gärningsmännen utger sig för att vara poliser, har drabbat Malmö.
Från julhelgen och fram till nu har polisen fått in 18 anmälningar. Vid fem av fallen har gärningsmännen
kommit över värdesaker till ett sammanlagt värde av hundratusentalskronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...t-vara-poliser
https://live.aftonbladet.se/supernyt...iser.kluxxnw7_

Vilka puckon kan detta vara måntro

Som vanligt går man inte ut med signalement då det skulle kunna få folk att vara mer uppmärksamma på dessa personer.
Då signalement saknas så gissar jag på personer från icke skidåkande nationer.
Citera
2022-01-14, 17:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Som vanligt går man inte ut med signalement då det skulle kunna få folk att vara mer uppmärksamma på dessa personer.
Jag tror precis tvärt om; en förtroendeingivande, genuint svensk röst och ett välvårdat, sympatiskt, typiskt svenskt utseende.
En svartmuskig/mörkhyad muskelknutte med svårförstådd, knagglig svenska hade säkert inte lurat de gamla lika lätt.
Citera
2022-01-14, 17:31
Medlem
Citat:

Vore nog bäst om Polisen gjorde det ..
Tragisk för de drabbade.

Fejkpoliserna har säkert nåt hemmagjort
polisleg som de viftar med
Citera
2022-01-14, 19:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror precis tvärt om; en förtroendeingivande, genuint svensk röst och ett välvårdat, sympatiskt, typiskt svenskt utseende.
En svartmuskig/mörkhyad muskelknutte med svårförstådd, knagglig svenska hade säkert inte lurat de gamla lika lätt.

Många invandrare har varit i landet rätt länge och pratar väldigt bra svenska så det är nog inga problem. Går man sen på gamlingar så är det kanske lite enklare då de har stor respekt för polisväsendet.

Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Vore nog bäst om Polisen gjorde det ..
Tragisk för de drabbade.

Fejkpoliserna har säkert nåt hemmagjort
polisleg som de viftar med

Att slänga ihop ett polisleg som klarar en granskning i fem sekunder från Asta 91 är nog inte så svårt.
Går man ut med exakt tid för brottet, ett område och ett signalement så kan absolut någon komma ihåg att de sett något men att berätta att det sker i Malmö gör det inte så lätt.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-01-14 kl. 19:10.
Citera
2022-01-14, 19:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Många invandrare har varit i landet rätt länge och pratar väldigt bra svenska så det är nog inga problem. Går man sen på gamlingar så är det kanske lite enklare då de har stor respekt för polisväsendet.

Att slänga ihop ett polisleg som klarar en granskning i fem sekunder från Asta 91 är nog inte så svårt.
Går man ut med exakt tid för brottet, ett område och ett signalement så kan absolut någon komma ihåg att de sett något men att berätta att det sker i Malmö gör det inte så lätt.
Jag håller absolut med dig vad det gäller signalement, var brottet skett och fakade polisleg men jag tror ändå att bemötande och "utseende" har stor betydelse likväl som klanderfri svenska.
Citera
2022-01-14, 20:17
Medlem
En ny lag om kameraövervakning tillåts i trapphus eller vid portingångarna för att få bukt med fenomenet vore nåt .. hatar dessa fega jvlar som ger sig på äldre och personer som inte klara av att försvara sig, hoppas att någon av dessa åker fast med bild och allt ...
Citera
2022-01-14, 20:25
Medlem
Ser det ut, uppför sig samt luktar zigenare så är det en zigenare.

Hur kan man tro att polisen agerar bankvalv för värdeföremål och vad ska man med koden till bankkortet till för att säkerställa att ingen tar ut pengar på det?

Varningar för denna typ av bedrägeri har nu pågått i minst 50 år så även om man är gammal idag borde man blivit varnad många gånger för dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in