2010-11-10, 20:54
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej du verkar inte greppa. Prova läs tråden från början.
Eller så är du helt enkelt en dålig människokännare.
"I de fall de är så att de gör" tycker du alltså är en kristallklar formulering? Glömde du någon bokstav någonstans, eller vill du kanske omformulera det så att jag förstår vad du försöker skriva?
Citera
2010-11-13, 01:23
Medlem
Icyyys avatar
Citat:

Det verkar som flera av de senare kommentarerna i den här tråden kommer av just tacky medelklass, som vill omdefiniera begreppet och ifrågasätta den nedvärderande tonen.
Som om ni känner er påkomna, och vill rättfärdiga er. Ännu ett skitnödigt ängsligt patetiskt försök att passa in överallt.

PS - Du behöver inte försöka lära mig vad överklass resp. medelklass är.

På samma sätt verkar det som om du vill ge sken av att vara något du inte är. Varför annars trycka ner de som du kallar "tacky medelklass". Är det något du vill bevisa? Låt det bara vara annars. Jag kan tycka att det är ganska logiskt att denna medelklass som du talar om försöker efterlikna överklassen, eftersom det tydligen innebär makt att ha, eller bara att se ut att ha, pengar. Oavsett om du äcklas av det eller inte. Och varför är det patetiskt att försöka passa in? Ännu en gång ett ganska befogat beteende, som ingalunda är patetiskt, snarare mänskligt.
Citera
2010-11-13, 04:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icyyy
På samma sätt verkar det som om du vill ge sken av att vara något du inte är. Varför annars trycka ner de som du kallar "tacky medelklass". Är det något du vill bevisa? Låt det bara vara annars. Jag kan tycka att det är ganska logiskt att denna medelklass som du talar om försöker efterlikna överklassen, eftersom det tydligen innebär makt att ha, eller bara att se ut att ha, pengar. Oavsett om du äcklas av det eller inte. Och varför är det patetiskt att försöka passa in? Ännu en gång ett ganska befogat beteende, som ingalunda är patetiskt, snarare mänskligt.
Ska jag be om ursäkt för att jag inte har samma smak som du?
Citera
2010-11-13, 12:19
Medlem
Icyyys avatar
Citat:
Ska jag be om ursäkt för att jag inte har samma smak som du?

Nej, men jag tyckte det var jävligt onödigt det du skrev.
Citera
2010-11-13, 13:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icyyy
Nej, men jag tyckte det var jävligt onödigt det du skrev.
Ursäkta då. Det var inget personligt. Självklart ska man få tycka om vilka grejer man vill.
Det jag reagerade mot var att man försökte göra om definitionen av medelklassfenomenen till att inte vara tacky och få moderatorerna att ändra rubriken.
Citera
2010-11-13, 14:13
Medlem
Icyyys avatar
Citat:
Ursäkta då. Det var inget personligt. Självklart ska man få tycka om vilka grejer man vill.
Det jag reagerade mot var att man försökte göra om definitionen av medelklassfenomenen till att inte vara tacky och få moderatorerna att ändra rubriken.

Jag känner mig på intet vis träffad, det är inte det. Men folk kan ta illa upp så jag tycker du ska tänka på vad du skriver nästa gång.
Citera
2010-11-13, 14:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det var väl ingen som ville ändra rubriken på tråden, utan det var väl bara någon eller några som reagerade på att tråden till stor del innehöll just beteendemönster ur medelklassen som inte är tacky?

Som jag sa förut så är ju många saker som nämns tacky först när det handlar om varför man gör dem. Att lägga femtonhundra på en flaska skumpa från systemet kan ju vara både riktigt jävla smaklöst om man t ex köper en Cristal för att steka på nyårsfesten och spela Allan, på samma sätt som det kan vara helt okej om man köper den för att man har ett genuint intresse och är nyfiken på den. För du menar väl ändå inte att någon ur medelklassen omöjligen kan ha intresse av vissa saker utan att det på grund av deras klasstillhörighet per automatik blir tacky?
Citera
2010-11-13, 14:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det var väl ingen som ville ändra rubriken på tråden, utan det var väl bara någon eller några som reagerade på att tråden till stor del innehöll just beteendemönster ur medelklassen som inte är tacky?

Som jag sa förut så är ju många saker som nämns tacky först när det handlar om varför man gör dem. Att lägga femtonhundra på en flaska skumpa från systemet kan ju vara både riktigt jävla smaklöst om man t ex köper en Cristal för att steka på nyårsfesten och spela Allan, på samma sätt som det kan vara helt okej om man köper den för att man har ett genuint intresse och är nyfiken på den. För du menar väl ändå inte att någon ur medelklassen omöjligen kan ha intresse av vissa saker utan att det på grund av deras klasstillhörighet per automatik blir tacky?
Tråden handlar om sådant som de som skriver i tråden anser vara tacky. Vad är det som är så svårt att förstå.
Citera
2010-11-13, 14:41
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Tråden handlar om sådant som de som skriver i tråden anser vara tacky. Vad är det som är så svårt att förstå.
"I de fall de är så att de gör" tyckte jag var lite knepigt att förstå, och du vägrar ju förklara. Dessutom tycker jag att det är svårt att förstå om en mening är menad som en fråga eller inte om man struntar i att använda frågetecken.

Men vad du tycker DU om mitt exempel med de två champagneköpande medelklass-lirarna? Är båda "tacky medelklass" i dina ögon?
Citera
2010-11-13, 15:40
Medlem
Inkonsts avatar
Ett nuförtiden vanligt tackymedelklass fenomen är alla dessa tjejer i 22-års åldern som pluggar Internationella relationer/Globala studier och tror att de skall bli diplomater samt skryter om sina kunskaper i sexdagarskriget, folkrätt och det senaste fairtrade kaffet ifrån guatemala.
Citera
2010-11-13, 16:00
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
"I de fall de är så att de gör" tyckte jag var lite knepigt att förstå, och du vägrar ju förklara. Dessutom tycker jag att det är svårt att förstå om en mening är menad som en fråga eller inte om man struntar i att använda frågetecken.
Ja det var en lite väl kaka på kaka formulering. Jag menade att
Citat:
För det första menar jag att de inte gör samma saker som överklassen. Jag kanske uttryckte mig oklart. De köper och gör saker de tror är överklass. Produkterna är utformade just så att de ser ut att vara saker som överklassen köper, men är designade direkt för medelklassen.

I de fall där de konsumerar samma saker som överklassen så är det tacky. Varför? För att de inte är överklass utan ängsliga wannabees. Läs tråden så förstår du.

Citat:
Men vad du tycker DU om mitt exempel med de två champagneköpande medelklass-lirarna? Är båda "tacky medelklass" i dina ögon?
Självklart kan man konsumera grejer utan att vara tacky. Om man tex är genuint intresserad av vin så ska man så klart köpa de viner man vill.
Det är viktigt att förstå att man inte automatiskt blir tacky för vissa saker.
Det är mer helhets paketet som räknas. Och som du säger, avsikten.
Jag själv har massor av tacky medelklass vanor och produkter, men tillhör inte den kategorin (hoppas jag). Kanske andra skulle se det så, men . . men man måste leva också.
Det är när det blir så uppenbart och påklistrat som det värker. Som polaren som bjuder hem mig och min flickvän bara för att visa grejer och skryta om nya bilen och båten som är betalda med kreditlån
Jag har en vanlig V70 och en liten sketen Maxi68 segelbåt. Men de är kontant betalda.
Senast redigerad av 526 2010-11-13 kl. 16:06.
Citera
2010-11-17, 14:32
Medlem
Kylskåpskallt rödvin, i allra värsta fall med is i, fyllt till 3/4 av glaset. Dyrt kött från Östermalmshallen som serveras som biff/stek, avsiktligt genomstekt och lite till som man sedan kallar blodig. Drinkar med dyra spritmärken som blandas med typ Fanta vilda bär. Sushi som dränks i soya och wasabi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in