Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
"I de fall de är så att de gör" tyckte jag var lite knepigt att förstå, och du vägrar ju förklara. Dessutom tycker jag att det är svårt att förstå om en mening är menad som en fråga eller inte om man struntar i att använda frågetecken.
Ja det var en lite väl kaka på kaka formulering. Jag menade att
Citat:
För det första menar jag att de inte gör samma saker som överklassen. Jag kanske uttryckte mig oklart. De köper och gör saker de tror är överklass. Produkterna är utformade just så att de ser ut att vara saker som överklassen köper, men är designade direkt för medelklassen.
I de fall där de konsumerar samma saker som överklassen så är det tacky. Varför? För att de inte är överklass utan ängsliga wannabees. Läs tråden så förstår du.
Citat:
Men vad du tycker DU om mitt exempel med de två champagneköpande medelklass-lirarna? Är båda "tacky medelklass" i dina ögon?
Självklart kan man konsumera grejer utan att vara tacky. Om man tex är genuint intresserad av vin så ska man så klart köpa de viner man vill.
Det är viktigt att förstå att man inte automatiskt blir tacky för vissa saker.
Det är mer helhets paketet som räknas. Och som du säger, avsikten.
Jag själv har massor av tacky medelklass vanor och produkter, men tillhör inte den kategorin (hoppas jag). Kanske andra skulle se det så, men . . men man måste leva också.
Det är när det blir så uppenbart och påklistrat som det värker. Som polaren som bjuder hem mig och min flickvän bara för att visa grejer och skryta om nya bilen och båten som är betalda med kreditlån
Jag har en vanlig V70 och en liten sketen Maxi68 segelbåt. Men de är kontant betalda.