Citat:
Ursprungligen postat av
anwe8
Att arrangera fester eller sammankomster där fokus ligger på att visa upp materiella tillgångar snarare än att skapa en trevlig atmosfär för gästerna. Exempel kan vara att överdriva med dyra och ibland opassande viner, eller att ha en meny med exotiska ingredienser enbart för att imponera, snarare än att tänka på vad gästerna faktiskt skulle uppskatta.
Mat är så himla tydligt. Jag skulle gissa att 99% av alla tycker att en köttbit med pommes och rödvinssås för 399kr på en vanlig restaurang är godare än en middag på Frantzén. Men Frantzén ser fint ut på instagram, så det blir till att ställa sig i kö där ändå. Och ja, jag kan såklart förstå att det är häftigt att prova den nivån av matlagning, men när vanliga svenssons lägger flera tusen på ett sånt besök så tror jag att skrytfaktorn i sociala medier spelar en stor roll. Man kan undra hur mycket Frantzén skulle tappa i intäkter om man förbjöd gästerna att fota.
Samma sak med exempelvis ostron, folk äter det för att det är dyrt, inte för att det är gott.
Icke att förglömma: pizzor. Ingen vågar erkänna att de vanliga svenska turkpizzan nere på hörnet är godare än ”finpizzan” på typ Babette