Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-12, 08:10
Väggmonterade kaffemaskiner för 38K och uppåt måste räknas in hit. Ber om ursäkt på förhand om detta redan har nämnts.
https://www.ballingslov.se/vitvaror/...ctrolux-kbc85h
Citera
2024-08-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Enligt min mening är det snarare överklass med gamla pengar som har Subaru. Åtminstone i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ja, den här tråden har helt spårat ur. Tacky medelklass (t o m TM Deluxe enligt den du svarade), bryr sig inte det minsta om huruvida bilen är praktisk. TM bryr sig bara om vad andra tycker om deras bil och då räcker det inte att den är dyr, om folk i gemen inte vet att den är dyr.
Nu är jag inte så bra på bilar.
Men Subaru Crosstrek är väl en renodlad bensinbil?
Har fått uppfattningen att TM vill köra el eller hybridbilar för att visa att de tillhör Thunbergsekten i syfte att få likes på facebook.
Citera
2024-08-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Väggmonterade kaffemaskiner för 38K och uppåt måste räknas in hit. Ber om ursäkt på förhand om detta redan har nämnts.
https://www.ballingslov.se/vitvaror/...ctrolux-kbc85h
Galet mycket pengar. 38k för en antagligen inte särskilt bra maskin.
Även om det är dyrt så borde det inte vara mer TM och skrytit inför vänner och FB att köpa en mer designad fristående kaffemaskin för 38000 kr.
Tror faktiskt att det mest TM är att köpa en lyxig,dyr och designad kaffemaskin som bara används när gästerna kommer eftersom den är så jävlig att rengöra.
Citera
2024-08-18, 02:12
Tio tecken på tacky medelklass

Överdriven konsumtion av märkesvaror:

En överdriven fixering vid att äga och visa upp märkesvaror, oavsett om det är kläder, bilar, klockor eller heminredning. Detta kan uppfattas som ett försök att signalera status snarare än genuin uppskattning för kvalitet.

Opassande kombinering av lyx och budget:

När dyra lyxartiklar kombineras med billigare eller opassande element på ett sätt som visar att ägaren inte riktigt förstår stil eller kvalitet. Exempel kan vara att bära en dyr märkesväska tillsammans med kläder av låg kvalitet eller pråliga smycken som inte matchar resten av outfiten.

Överdriven dekoration och heminredning:

Hem som är överfulla med pråliga dekorationer, färgkoordinerade men ändå smaklösa, eller inredning som uppenbart har köpts enbart för att imponera på andra snarare än att skapa ett trivsamt och funktionellt hem. Detta kan inkludera överdriven användning av kopior av kända designerobjekt eller trender som är uppenbart hämtade från inredningsmagasin.

Ytligt och materialistiskt fokus:

En överdriven vikt på materiell framgång och att visa upp denna framgång för andra. Detta kan inkludera att ständigt prata om sina senaste inköp, semestrar, eller att försöka imponera genom att nämna sina dyra vanor.

Bruk av klichéer och utslitna fraser:

Att använda klichéartade uttryck eller att ständigt referera till populära men ytligt förstådda idéer eller citat för att framstå som mer bildad eller världsvan än vad man kanske är.

Kopierad livsstil från sociala medier:

En tendens att imitera livsstilar och trender som ses på sociala medier, ofta utan en djupare förståelse för vad som ligger bakom dessa trender. Det kan vara allt från mattrender till resmål som är populära på Instagram, ofta utan hänsyn till om dessa faktiskt passar ens egna livsstil eller smak.

Försökt att imponera med missriktat fokus:

Att arrangera fester eller sammankomster där fokus ligger på att visa upp materiella tillgångar snarare än att skapa en trevlig atmosfär för gästerna. Exempel kan vara att överdriva med dyra och ibland opassande viner, eller att ha en meny med exotiska ingredienser enbart för att imponera, snarare än att tänka på vad gästerna faktiskt skulle uppskatta.

Bruk av billig statussymbolik:

Att förlita sig på billiga och lättillgängliga statusmarkörer, som att köra en bilmodell som anses fin men i själva verket är en äldre eller mindre variant, eller att bo i ett område som anses prestigefyllt trots att boendestandarden är medioker.

Överdriven samtidig, paradoxal strävan efter att vara "unik" och "som alla andra":

Att försöka framstå som unik eller speciell genom att följa trender som uppfattas som exklusiva, men som i själva verket har blivit så vanliga att de förlorat sin ursprungliga status eller betydelse.

Overklig eller "falsk" lyx:

Att skapa en illusion av lyx genom att använda konstgjorda eller billiga material som imiterar äkta lyx, som att använda plast som ser ut som marmor, eller att ha fejkade guldföremål.
Senast redigerad av anwe8 2024-08-18 kl. 02:15.
Citera
2024-08-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8

Att arrangera fester eller sammankomster där fokus ligger på att visa upp materiella tillgångar snarare än att skapa en trevlig atmosfär för gästerna. Exempel kan vara att överdriva med dyra och ibland opassande viner, eller att ha en meny med exotiska ingredienser enbart för att imponera, snarare än att tänka på vad gästerna faktiskt skulle uppskatta.

Mat är så himla tydligt. Jag skulle gissa att 99% av alla tycker att en köttbit med pommes och rödvinssås för 399kr på en vanlig restaurang är godare än en middag på Frantzén. Men Frantzén ser fint ut på instagram, så det blir till att ställa sig i kö där ändå. Och ja, jag kan såklart förstå att det är häftigt att prova den nivån av matlagning, men när vanliga svenssons lägger flera tusen på ett sånt besök så tror jag att skrytfaktorn i sociala medier spelar en stor roll. Man kan undra hur mycket Frantzén skulle tappa i intäkter om man förbjöd gästerna att fota.

Samma sak med exempelvis ostron, folk äter det för att det är dyrt, inte för att det är gott.

Icke att förglömma: pizzor. Ingen vågar erkänna att de vanliga svenska turkpizzan nere på hörnet är godare än ”finpizzan” på typ Babette
Citera
2024-09-21, 14:25
Medlem
st33rs avatar
Har ni noterat att det bland en del tacky män 60+, av den där typen som ofta bär röda byxor ; också är populärt med grällt paisleymönstrade skjortor? Det är en viss typ av män som jobbar som högre tjänstemän, småföretagare osv,

Jag får inte ihop just paisley-mönstrat med den övriga golf-kompatibla gubbstilen men det är något jag noterat .

Är det på något vis kodat till nånting som är högstatus , den typen av mönster? Eller är det bara att det är ett grällt mönster som man tycker är ”fräsigt”, ungefär som att ha färgglada glasögonbågar?
Citera
2024-09-21, 19:07
Medlem
”Husdrömmar Sicilien” är verkligen en stilstudie i TM. Mannen i familjen jobbar ihjäl sig så att kvinnan ska kunna shoppa loss på vintagemöbler som ska stå lite ”spontant” i ett förfallet hus. Kvinnan är nöjd i cirka fem minuter med sina gigantiska möbler som hon transporterat dit medelst helikopter, och sedan hittar hon något nytt så att mannen får jobba övertid hela sommaren så hon kan köpa ännu en soffa.
Citera
2024-09-21, 19:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Har ni noterat att det bland en del tacky män 60+, av den där typen som ofta bär röda byxor ; också är populärt med grällt paisleymönstrade skjortor? Det är en viss typ av män som jobbar som högre tjänstemän, småföretagare osv,

Jag får inte ihop just paisley-mönstrat med den övriga golf-kompatibla gubbstilen men det är något jag noterat .

Är det på något vis kodat till nånting som är högstatus , den typen av mönster? Eller är det bara att det är ett grällt mönster som man tycker är ”fräsigt”, ungefär som att ha färgglada glasögonbågar?

Trodde den trenden hade lagt sig faktiskt. Känns lite 2015?
Citera
2024-09-24, 22:27
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Trodde den trenden hade lagt sig faktiskt. Känns lite 2015?

Vissa av deras klädkoder följer inte direkt några trender

Det är väl t ex inte direkt ”trendigt” att ha röda byxor och dunväst , men många TM-män har det likväl.

På samma viss uppfattar jag det som att det bland dessa oftare finns en fäbless för paisley-liknande mönster i grälla färger .
Citera
2024-09-25, 06:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Vissa av deras klädkoder följer inte direkt några trender

Det är väl t ex inte direkt ”trendigt” att ha röda byxor och dunväst , men många TM-män har det likväl.

På samma viss uppfattar jag det som att det bland dessa oftare finns en fäbless för paisley-liknande mönster i grälla färger .

Du kanske har rätt. När jag tänker tillbaks lite tycker jag det var vanligare för 8-10 år sedan än vad det är nu, men jag vet inte. En del hade ljusgröna byxor också. Gärna någon skjorta med grälla mönster på också.
Citera
2024-09-29, 07:13
Medlem
Muppetys avatar
Alla som växt upp i ett medelklasshem måste väl ha känt sig tacky nån gång i.a.f? Tycker de grejer som skrivs i tråden är väldigt vanliga för medelklassen. Att försöka visa en så god, fin, dyr sida utåt, även fast man inte gör det direkt medvetet.

Jag känner igen mig mycket, från både egen och andras stilar från ett typiskt villaområde. Då var jag bara barn/tonåring o tänkte inte på det, men när man tänker i efterhand.

Vilken form av fest är roligast liksom...
Smuttar på ett glas vin o diskuterar senaste börsnoteringarna eller revisorns senaste sommarstugeprojekt. Tanterna går runt o tittar på alla nya häftiga grejer från senaste renoveringen. Det diskuteras även skvaller från de som inte är med.

eller...
Här dricker vi bärs o grogg o skojar högljutt om sex o asgarvar med varandra. Alla vill bara bli fulla o odrägliga. Även här diskuteras senaste skvallret från dom som inte är med, men på ett roligare sätt o lite mer rakt på sak.
Citera
2024-09-29, 15:41
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du kanske har rätt. När jag tänker tillbaks lite tycker jag det var vanligare för 8-10 år sedan än vad det är nu, men jag vet inte. En del hade ljusgröna byxor också. Gärna någon skjorta med grälla mönster på också.

Är det inte vanligt att de också har en sån där svinful jacka som ser ut som en flytväst också. Med massa insydda kuddar så man ser ut som en Michelin gubbe, oftast mörkblåa i färgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in