2017-06-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Tacky medelklassen som är bortbjudna på middag lägger till s i efternamnet på paret de är bortbjudna till. De umgås alltid i par, är man misslyckad singel har man inget i den tacky medelklassen att göra. Framförallt inte om man är ekonomiskt framgångsrik karriärkvinna med gry i sig, då kommer de fisförnäma urtråkiga tacky medelklassfruarna bli rädda att deras män ska flirta med karriärkvinnan på fyllan.

"Det kommer bli så trevligt på lördag, vi är bortbjudna till Davidssons". *Nöjt maktleende* Davidssons är ju bra folk och det är status att Davidssons bjudit till middag! En överdrivet dyr såklart, med kött, whiskey, vin osv går middagen på kanske 3000 kr för 4 personer, och den andra halvan består av fylledimma som lika gärna kunde orsakats av Jeltsinvodka.

Uppkomlingar i den tacky medelklassen tvättar bort sina dialekter och börjar artikulera finare, men de använder inga svåra högskoleprovsord då de inte är litterärt intresserade, men när de blir fulla gapar de på sina modersdialekter igen.

Jag tänkte på det där igår, faktiskt. Min mor lade alltid till ett "s" när hon pratade om sina bekanta. När jag följde med henne hem till singelvänner så kändes det alltid i luften att något var fel.
Citera
2017-07-08, 10:47
Medlem
Babianens avatar
Det här var riktigt tacky och cringy tycker jag, Hire a nanny, avoid dummies and breastfeed in PRIVATE: Etiquette expert William Hanson provides a step by step guide on how to raise your children like the upper classes kan tänka mig en massa TM människor som kommer följa råden i den här artikeln.
Citera
2017-07-08, 14:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det här var riktigt tacky och cringy tycker jag, Hire a nanny, avoid dummies and breastfeed in PRIVATE: Etiquette expert William Hanson provides a step by step guide on how to raise your children like the upper classes kan tänka mig en massa TM människor som kommer följa råden i den här artikeln.

Jag såg ett fel direkt. I den brittiska överklassen säger man "Mamá" och "Papá" - om man vill att alla ska förstå att man är överklass!
Citera
2017-07-11, 23:02
Medlem
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/skane/malmo/sodra-promenaden/281985?referrer=hemnet

Denna mäklarannonsen känns fruktansvärt tacky.
Citera
2017-07-12, 07:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/skane/malmo/sodra-promenaden/281985?referrer=hemnet

Det har du rätt i! Jag gillar dessutom inte sådana annonser alls, där de satt in modeller på bilderna, p.g.a. jag är medveten om att det förvillar mitt omdöme, samt att annonsen blir onödigt dyr (vilket drabbar både säljare och köpare). Jag skulle inte köpa den bostaden av den anledningen (om det nu skulle vara aktuellt).
Citera
2017-07-12, 08:43
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:

Fantastiskt roliga bildtexter! Man kan ju nästan tro att textförfattaren läser denna tråd.

Detta är ju i klass med det där klassiska DN-reportaget, "Vindsvåningar har blivit ett sätt att leva"
Citera
2017-07-18, 01:08
Medlem
Övre medelklass har ofta ett stort behov att demonstrera sina (obefintliga) vinkunskaper genom att sitta på restaurang och underkänna vinet som serveras till maten. Ibland får servitrören öppna tre olika flaskor innan det godkänns. Hemma duger dock billigaste lådvinet från systembolaget.

Åka och hälsa på tonårsbarnen som pluggar utomlads är också typiskt för denna klass.

Ett annat kännetecken för denna klass är hur rigoröst den planerar och organiserar sin fritid, ofta med fokus på barnen (som i sin tur "råkar" vara intresserade av samma idrotter/akriviteter/hobbies som sina föräldrar). För några år sedan gick det en TV-serie om svenska familjer som satsade hårt på sina barns idrotter, bland annat skildrades en familj bosatt på Lidingö som satsade stenhårt på sonens alpina intresse. Det var resor till Åre och alperna flera gånger om året.

Minns inte alla detaljerna, men det kändes som väldigt typisk svensk övre medelklass att inte vilja flytta från Lidingö (och därmed gå miste om den status det innebär) till förmån för en mer "skidnära" bostadsort. Samtidigt är det ju väldigt hög status att stötta sina barns idrottande, kan tänka mig att deras livsstil totalt sett gav oerhört hög status i bekantskapskretsen.

Den övre medelklassen vill gärna äta ekologisk/närproducerad mat men är dåliga på att ta vara på matrester hemma, det som blir över hamnar oftast i påsen med blandat avfall.

De är måna om energisnål uppvärmning av bostaden, kan t.o.m ha solceller på taket. Poängterar att det är viktigt att göra vad man kan för miljön. Familjen har dock minst två bilar i trafik, varav den ena är en SUV på två ton. Flyger gärna och ofta, har inga problem med en weekendresa för att gå på en musikkonsert i London. Kör ofta bil till sitt lantställe, där de brukar åka med sin motorbåt för att hälsa på bekanta på öarna runtomkring. Tonårsbarnen kör omkring med en vattenskoter som föräldrarna tankar.
Citera
2017-07-18, 16:27
Medlem
Det där med bil är ju ganska roligt. Folk som kör t.ex. en Tesla är ju inte sena med att påpeka hur miljövänliga man är, även fast deras livsstil motsäger det på alla möjliga sätt. Visst, det är bättre att köra en elbil än att köra runt i en BMW X5 men tro inte att du är bättre än alla hundratusentals som åker kollektivt varje dag fram och tillbaka från jobb.
Citera
2017-07-18, 17:59
Medlem
526s avatar
Citat:

Oh fy fan.

Här är bildtexterna:

Älskling, sena som vanligt....nu ringer det på porttelefonen!!!!

Heeeej! äntligen är ni här....vi har varit färdiga i evigheter.....

Vackra blommor till en vacker värdinna.... så härlig att vara hos er igen!

Carina, skickar du den vassa kniven... jag börjar med hummern. De ville ha snittarna om 5.....

Sabrera på taket.... ni är lika galna som vanligt! Inhyrda kockar dessutom.... livets goda får man alltid här hos er!

Kära vänner! skål för en fantastisk kväll tillsammans!

Här skulle man kunna stanna hela kvällen.....måste vi gå ut?

Vad sa ni? Ja det är svensk hummer från fiskrökeriet i Limhamn... den ser fantastisk ut eller hur?

Snittar? - Vilken vacker klänning.... - ja från Lilla Garderoben på Limhamn... man hittar alltid något snyggt hos dem!

Ut på stan.... hade vi bokat på Bastard?

Absolut... men vi får skynda oss så vi får bord på innergården.....

Älskling... vilken kväll och som vanligt var du vackrast...

Vi flyttar aldrig härifrån.... vår vind vår oas... sov gott....
Senast redigerad av 526 2017-07-18 kl. 18:02.
Citera
2017-07-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

På något vis så bär alla britter drag av öfvre medelklass. Amning är jättetabu där. Helst ska man slippa lära sig överhuvudtaget om hur spädisar får i sig föda.
Citera
2017-07-18, 18:14
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Oh fy fan.

Här är bildtexterna:

Älskling, sena som vanligt....nu ringer det på porttelefonen!!!!

Heeeej! äntligen är ni här....vi har varit färdiga i evigheter.....

Vackra blommor till en vacker värdinna.... så härlig att vara hos er igen!

Carina, skickar du den vassa kniven... jag börjar med hummern. De ville ha snittarna om 5.....

Sabrera på taket.... ni är lika galna som vanligt! Inhyrda kockar dessutom.... livets goda får man alltid här hos er!

Kära vänner! skål för en fantastisk kväll tillsammans!

Här skulle man kunna stanna hela kvällen.....måste vi gå ut?

Vad sa ni? Ja det är svensk hummer från fiskrökeriet i Limhamn... den ser fantastisk ut eller hur?

Snittar? - Vilken vacker klänning.... - ja från Lilla Garderoben på Limhamn... man hittar alltid något snyggt hos dem!

Ut på stan.... hade vi bokat på Bastard?

Absolut... men vi får skynda oss så vi får bord på innergården.....

Älskling... vilken kväll och som vanligt var du vackrast...

Vi flyttar aldrig härifrån.... vår vind vår oas... sov gott....
Limhamn . . ligger inte det i Malmö? Därifrån kommer ju Henrik Möller.
Han borde läsa de här texterna och göra en film om det.

Radoos Tempel
https://www.youtube.com/watch?v=58-AgJSMtbo

Hörnsoffan
https://www.youtube.com/watch?v=J92N29PmqyU
Senast redigerad av 526 2017-07-18 kl. 18:17.
Citera
2017-07-18, 19:34
Medlem
Citat:

Hahaha, herregud vad skitnödigt!

Hoppas för deras egen skull att det är ironiskt menat, även om jag personligen hoppas att det är allvarligt menat för det är så skitnödigt att det blir bara humor av det, helt i klass med Sara Trus klassiska artikel i DN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in